Mówi: | Paweł Korzec, regional presales manager, Eastern Europe, VMware Michał Jarski, dyrektor regionalny ds. sprzedaży Trend Micro |
Od maja 2018 r. dane osobowe w UE będą lepiej chronione. Firmy już teraz powinny rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowych przepisów
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (GDPR) zacznie obowiązywać w maju 2018 roku. Nowe przepisy nadają konsumentom szereg uprawnień, które obejmują m.in. prawo do bycia zapomnianym oraz prawo do informacji o tym, jak wykorzystywane są ich dane osobowe. Z drugiej strony unijne regulacje wymuszą ogrom zmian na wszystkich podmiotach, które gromadzą i przetwarzają dane osobowe. Dotyczyć one będą systemów informatycznych, działań marketingowych i obsługi klientów oraz tworzenia nowych procedur. Na ich wdrożenie firmom pozostało półtora roku.
– Firmy mają tylko 18 miesięcy na dostosowanie się do wymogów rozporządzenia. Świadomość tego faktu jest bardzo niska. Przedsiębiorcy staną przed ogromnym wyzwaniem ewidencji wszystkich danych osobowych, ich lokalizacji, miejsca przetwarzania. Na tak długie procedury, dostosowanie kwestii formalnych i wdrożenie rozwiązań technologicznych pozostało bardzo mało czasu – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Michał Jarski, dyrektor regionalny Trend Micro.
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych zacznie obowiązywać w Polsce w maju 2018 roku. Z badań przeprowadzonych w tym roku na zlecenie firm VMware i Trend Micro wynika jednak, że ponad połowa polskich przedsiębiorstw wciąż nie wie o jego istnieniu. Zaledwie w jednej trzeciej firm pracownicy, którzy zajmują się ochroną danych, mają przynajmniej podstawową wiedzę o nowych przepisach.
– Przygotowanie się do wdrożenia rozporządzenia GDPR, które zacznie obowiązywać za półtora roku, jest wielowymiarowe i obejmuje zagadnienia zarówno legislacyjne, jak i technologiczne. W obszarze technologicznym są to przede wszystkim dwa elementy: system CRM związany z obsługą klienta oraz część infrastrukturalna – mówi Paweł Korzec, regional presales manager w firmie VMware, dostawcy rozwiązań IT z dziedziny infrastruktury chmury obliczeniowej i mobilności w biznesie.
Tym, którzy nie dostosują się do wymogów rozporządzenia GDPR (ang. General Data Protection Regulation), grożą duże kary finansowe, których wysokość może sięgnąć nawet 2–4 proc. rocznych obrotów całego przedsiębiorstwa.
– Obawiam się scenariusza, w którym na początku obowiązywania nowych przepisów ktoś będzie przysłowiową ofiarą i będzie musiał zapłacić ogromną karę. Wtedy wszystkie firmy zaczną panicznie wdrażać wymogi rozporządzenia GDPR. To stwarza zagrożenie, że te rozwiązania nie będą bezpieczne ani wystarczająco dobre pod kątem zabezpieczenia danych – mówi Michał Jarski.
Celem uchwalonego w tym roku rozporządzenia GDPR jest ujednolicenie przepisów o ochronie danych osobowych na terenie całej Unii Europejskiej. Nowe przepisy mają również zwiększyć kontrolę osób fizycznych nad ich danymi osobowymi i nałożą szereg nowych wymogów na wszystkie podmioty, które gromadzą i przetwarzają takie dane. Eksperci podkreślają, że wyzwań jest bardzo dużo.
– GDPR narzuca konieczność wdrożenia tzw. systemu bycia zapomnianym. Każdy obywatel w Unii Europejskiej będzie mógł zażądać od firmy, z którą współpracuje, aby jego dane zostały wykasowane z systemów informatycznych. My, jako administratorzy danych, musimy więc dysponować systemami, które po pierwsze zapewnią nam możliwość trwałego usunięcia tej informacji, niezależnie od tego, czy znajduje się ona w wewnętrznym data center, czy w zewnętrznej chmurze. Po drugie, musimy być w stanie udowodnić w przypadku urzędowej kontroli, że takie dane faktycznie usunęliśmy – wyjaśnia Paweł Korzec.
Nowe przepisy wprowadzą również zasadę ochrony „by default”. Oznacza to, że firmy i przedsiębiorcy mogą wykorzystywać dane osobowe klientów tylko i wyłącznie w celu, w którym zostały one pobrane. Przedsiębiorstwa muszą zbudować mechanizmy, które udowodnią, że pozyskane przez nie informacje nie były przetwarzane ani wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem.
Rozporządzenie wymusi również na przedsiębiorstwach, aby zadbały o ochronę danych osobowych już na etapie projektowania swoich systemów informatycznych. W przypadku naruszenia baz danych albo wycieku informacji administratorzy będą zmuszeni każdorazowo zgłaszać taki incydent do organów nadzorujących.
– Firmy mogą się spodziewać kontroli urzędników, którzy sprawdzą, czy spełnione zostały wymogi rozporządzenia GDPR. Ale nowe przepisy wprowadzają też obowiązek samooceny skutków materializacji ryzyka. To oznacza, że przedsiębiorstwa muszą wprowadzić mechanizmy, które umożliwią ocenę tego, co się stanie, jeżeli ktoś się włamie do systemu, ukradnie dane i posłuży się nimi w niecnym celu – mówi Paweł Korzec.
Przedsiębiorców czekają ogromne zmiany i konieczność wypracowania nowych procedur. Od maja 2018 roku będą bowiem musiały każdorazowo uzyskiwać zgodę swoich klientów na przetwarzanie ich danych osobowych, powiadamiać ich o zmianie lokalizacji danych oraz o ewentualnym naruszeniu albo wycieku informacji.
Czytaj także
- 2024-05-20: Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
- 2024-05-17: Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-15: Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
- 2024-05-20: Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
- 2024-05-09: Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
- 2024-05-15: Za blisko 80 proc. produkcji półprzewodników odpowiada Azja. Planowana inwestycja Intela w Polsce to jeden z kroków do zwiększenia autonomii UE w zakresie dostaw [DEPESZA]
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-29: Niepełnoletni internauci czują się coraz mniej pewnie w sieci. Zasad cyberbezpieczeństwa mogą się uczyć za pomocą gry edukacyjnej
- 2024-05-07: Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.