Newsy

Orlen spodziewa się spadków marż petrochemicznych

2013-07-26  |  06:35
Mówi:Piotr Chełmiński
Funkcja:Członek Zarządu ds. Petrochemii
Firma:PKN Orlen
  • MP4
  • PKN Orlen ocenia, że marże petrochemiczne będą spadać, ale zatrzymają się powyżej średniej z lat 2008-2012. Firma liczy jednak na ten segment rynku i zwiększa produkcję. Dzięki nowej instalacji możliwa będzie czterokrotnie większa produkcja fenolu, co powinno zaspokoić całkowite potrzeby polskiego rynku na ten produkt.

     – Marże petrochemiczne w nadchodzącym okresie niestety ulegną pogorszeniu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Piotr Chełmiński, członek zarządu ds. petrochemii PKN Orlen. – Należy się spodziewać niewielkiego pogorszenia, które mimo wszystko nie sięgnie poziomu, z którym mieliśmy do czynienia w mijającym okresie strategii, a więc w latach 2008-2012.

    Orlen ocenia, że marża petrochemiczna spadnie w trzecim kwartale do 675 euro za tonę. W drugim kwartale wyniosła ona 728 euro. Zarząd ocenia, że ten rynek ma jednak potencjał i chce wykorzystać to, że wzrośnie popyt na produkty petrochemiczne.

     – W naszym regionie rynek rośnie dosyć znacząco w stosunku do Europy Zachodniej. Myślę, że nasza petrochemia ma dobre perspektywy rozwoju – dodaje Chełmiński.

    Żeby poprawić wyniki związane z petrochemią Orlen chce zwiększyć metatezę olefin, dzięki czemu zwiększy się produkcja propylenu i polipropylenu. Wzrosnąć ma też produkcja fenolu z 50 do 200 tys. ton rocznie.

     – Na polskim rynku mamy ujemny wynik, jeśli chodzi o dostępność fenolu – mówi członek zarządu Orlenu. – Dlatego w nadchodzącym okresie zamierzamy wybudować instalację, która będzie czterokrotnie większa i zaspokoi całkowicie potrzeby polskiego rynku.

    PKN Orlen miał w II kwartale 2013 roku 206,9 mln zł skonsolidowanej straty netto wobec 5,2 mln zł straty przed rokiem. Wpływy operacyjne wyniosły 4,3 mld zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.