Newsy

Ożywienie w budownictwie. Polski rynek drzwi może wzrosnąć w tym roku o 8 proc.

2015-10-01  |  06:35
Mówi:Jacek Woźniak
Funkcja:szef sprzedaży
Firma:Porta KMI Poland
  • MP4
  • Poprawa sytuacji w budownictwie przekłada się na wzrost produkcji w stolarce, zarówno drzwiowej, jak i okiennej. W ubiegłym roku ten pierwszy segment wzrósł o 8 proc., drugi o 10 proc. W tym roku oba segmenty mogą wzrosnąć o 8 proc. – wynika z analiz PMR. Firma Porta KMI Poland, polski producent drzwi, notuje zwiększone zamówienia w budownictwie instytucjonalnym i wielorodzinnym. 

    Od 5 lat w Polsce bardzo mocno rozwija się rynek drzwi, jest coraz bardziej konkurencyjny, wchodzą na niego nowe podmioty. Polska stolarka jest bardzo innowacyjna – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Woźniak, szef sprzedaży w firmie Porta KMI Poland.

    W 2013 roku wartość produkcji drzwi w Polsce wyniosła ponad 3,4 mld zł. Sprzedaż na rodzimym rynku warta była niemalże 2,3 mld zł, a eksport – 1,17 mld zł. Wartość importu drzwi do Polski wyniosła nieco ponad 127 mln zł. Jak wynika z raportu PMR, większość działających na tym rynku firm produkuje zarówno drzwi, jak i okna, ale liderami rynku są podmioty, które postawiły na specjalizację i skupiają się na jednym segmencie działalności.

    Na tegoroczne ożywienie sprzedaży wpływają głównie poprawiająca się kondycja polskiej gospodarki i rosnąca dynamicznie liczba rozpoczynanych inwestycji mieszkaniowych. Dane GUS wskazują, że w ciągu ośmiu miesięcy roku rozpoczęto budowę 110 669 mieszkań, czyli o 11,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

    Mamy do czynienia z ożywieniem w sprzedaży stolarki, przede wszystkim dla budynków instytucjonalnych. Mówimy tutaj o hotelach i różnego rodzaju urzędach. My również robimy tego typu drzwi i one są w tym roku bardzo popularne – twierdzi Jacek Woźniak. – Widać też bardzo mocne ożywienie w budownictwie wielorodzinnym. Tam też sprzedajemy nasze produkty i one również wykazują się w tym roku bardzo dużą dynamiką sprzedaży.

    Porta KMI Polska ma 20-30-proc. udział w rynku w Polsce. Jak podkreśla Woźniak, firma ma szeroką ofertę produktów, które są zróżnicowane nie tylko pod względem zastosowania, lecz także pod względem cenowym. Obserwacje producenta wskazują, że polski klient staj się coraz bardziej wymagający i oczekuje coraz wyższych parametrów użytkowych.

    W segmencie drzwi wewnętrznych w klienci najczęściej decydują się na drzwi białe, drzwi jednokolorowe, w odcieniach szarości. Natomiast jeżeli mamy wziąć pod uwagę konstrukcję, to bardzo popularne stają się drzwi o konstrukcji ramowej – wyjaśnia Jacek Woźniak.

    Co ciekawe, również rynek drzwi cechuje się w Polsce regionalizacją.  

    Zarówno na wschodzie i zachodzie, jak i na południu Polski są różne tradycjonalizmy. Widać również duże różnice między tym, czego oczekuje klient w dużych miastach, a tym, czego oczekują klienci w mniejszych miejscowościach i na wsiach – twierdzi Jacek Woźniak. – W dużych ośrodkach miejskich popularne są drzwi nowoczesne, minimalistyczne, natomiast w regionach wiejskich są to drzwi w stylu retro, klasyczne – dodaje.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.