Newsy

PARP: W tym roku 3 mld zł z UE na dofinansowanie przedsiębiorstw

2012-02-27  |  06:55
Mówi:Jakub Moskal
Funkcja:Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania Programów
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorstwa
  • MP4

    W tym tygodniu kończy się nabór wniosków o dofinansowanie w ramach działania 8.2 POIG. To jeden z pierwszych konkursów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W marcu rusza nabór wniosków na kolejne. Do "rozdania" w tym roku przeszło 3 mld złotych.

    Wsparcie z działania 8.2 mogą dostać przedsiębiorcy, którzy zamierzają wdrożyć  system informatyczny ułatwiający współpracę z kontrahentami. Ale w następnym miesiącu PARP przewiduje również inne konkursy. Jednym z nich będzie prawdopodobnie - bo Agencja czeka jeszcze na odpowiednie rozporządzenie - konkurs pilotażowy w ramach 4 osi w POIG. Kwota do rozdysponowania przekracza 1 mld zł.

     - Jest to wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw na inwestycje związane z wdrożeniem rozwiązań technologicznych, które są chronione patentem lub które zostały zgłoszone w celu uzyskania patentu. Chodzi o to, żeby były to takie rozwiązania, które będą prowadziły do pierwszego zastosowania tego na terenie UE, czyli wyłącznie najwyższe poziomem technologicznym rozwiązania mogą ubiegać się o wsparcie - wyjaśnia Jakub Moskal, dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania Programów w PARP.

    Oprócz tego w marcu ruszy również nabór wniosków o dofinansowanie z poddziałania 5.4.1.

     - Do rozdania mamy kwotę 35 mln zł i to jest wsparcie dedykowane kosztom ponoszonym na etapie ubiegania się o ochronę prawami własności przemysłowej, wzorów użytkowych, wynalazków - mówi Jakub Moskal.

    I dodaje, że w tym programie PARP przewidział wiele ułatwień dla wnioskodawców, by lepiej mogli korzystać z przewidzianych środków. Chodzi m.in. o możliwość ubiegania się o dofinansowanie projektu związanego z postępowaniem wieloetapowym. Katalog dopuszczalnych wydatków został również rozszerzony o wydatki na działania marketingowe i usługi eksperckie.

     - Kolejnym działaniem, z którego jeszcze pozostały środki, które jeszcze będziemy w tym roku kontraktować, to jest działanie 6.1. Jest ono dedykowane wsparciu inicjatyw związanych z udziałem przedsiębiorców w targach i imprezach promujących. Chodzi o to, żeby stymulować kierunek eksportowy w działalności polskich przedsiębiorców - zapewnia dyrektor PARP.

    Agencja przewiduje trzy konkursy w ramach tego działania: w marcu, w czerwcu oraz w październiku. Na 3 nabory przeznaczono łącznie kwotę ponad 320 mln zł.

    Tu również na wnioskodawców czekają zmiany, które wynikają z doświadczeń z poprzednich naborów. Do tej pory przedsiębiorcy mogli ubiegać się o dofinansowanie w 2 etapach. Pierwszy etap zakładał opracowanie strategii eksportu firmy, natomiast drugi był już jej realizacją, poprzez m.in. właśnie udział w targach czy konferencjach. W tym roku przedsiębiorca może zgłosić się do konkursu z gotową strategią i od razu przystąpić do drugiego etapu. Warunkiem jest, by plan rozwoju był przygotowany co najmniej z 12-miesięcznym wyprzedzeniem.

    Jak podkreśla Jakub Moskal z PARP to tylko część działań, w ramach których Agencja będzie prowadziła w tym roku konkursy. Szczegółowy plan wraz z datami, terminami naborów oraz innymi podstawowymi informacji znajduje się na stronie internetowej PARP.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.