Mówi: | Waldemar Pawlak |
Funkcja: | Wicepremier, Minister Gospodarki |
Pawlak: Partner z Turcji szansą dla LOT-u
LOT może stać się ważną linią lotniczą w naszym regionie. Zdaniem wicepremiera i ministra gospodarki turecki inwestor zwiększy znaczenie polskiego przewoźnika w Europie Środkowo-Wschodniej.
Zgodnie z planami Ministerstwa Skarbu Państwa prywatyzacja PLL LOT ma nastąpić jeszcze w tym roku. Turkish Airlines potwierdziło, że jest zainteresowane zakupem. Prezes tureckiego przewoźnika cytowany przez agencję AFP powiedział, że trasy, na których lata LOT są biznesowo bardzo interesujące dla Turkish Airlines. Obecnie Turcy prowadzą analizę procesu prywatyzacji i potencjału inwestycyjnego polskiej spółki.
Pierwsze rozmowy obu stron odbyły się już w grudniu. W sobotę Waldemar Pawlak rozmawiał o tym z wicepremierem Turcji, Ali Babacanem.
- Prywatyzacją LOT-u zajmuje się Ministerstwo Skarbu Państwa. Była prośba z MSP, żeby wspomnieć w dyskusji z wicepremierem Turcji Ali Babacanem, żeby Turcy brali pod uwagę opcję akwizycji zakupu LOT-u – mówi Waldemar Pawlak.
Jego zdaniem pozyskanie inwestora z Turcji jest szansą na rozwój polskiego przewoźnika.
- Mielibyśmy możliwość stworzenia regionalnej linii w Europie Środkowo-Wschodniej. W naszym regionie, licząc 10 nowych państw UE, Ukrainę i Turcję, mieszka ok. 250 mln ludzi. To jest potężny region, z czego nie wszyscy zdają sobie sprawę – uważa wicepremier i minister gospodarki.
I podkreśla, że to byłoby lepsze rozwiązanie niż partnerstwo z którąś z europejskich linii lotniczych.
- Współpraca z Turkish Airlines może być interesująca, bo wejście dużego partnera europejskiego sprowadzi LOT do parteru i do pozycji linii lokalnej. Mamy szansę, żeby utrzymać regionalny charakter w dobrym partnerstwie, w dobrej spółce – mówi Waldemar Pawlak.
LOT od dawna przygotowuje się do procesu prywatyzacji. W spółce trwa restrukturyzacja w obszarach jej działalności majątkowej i organizacyjnej, a także zatrudnienia.
Czytaj także
- 2023-10-02: Marek Kamiński: Być może kiedyś będę chciał samotnie przejść w poprzek Antarktydę, nikt tego jeszcze nie zrobił o własnych siłach. Nie wykluczam także komercyjnego lotu w kosmos
- 2023-01-20: Turystyka budzi się z zastoju. W 2022 roku Polacy wrócili do masowego podróżowania
- 2021-09-16: Zespół Kombii: Wielu naszych fanów twierdzi, że „5” to nasz najlepszy album. Jesteśmy dumni z tego krążka i nic byśmy na nim nie zmienili
- 2021-04-20: Historyczny lot drona na Marsie zakończony sukcesem. Maszyna pomoże w poszukiwaniu życia na powierzchni planety
- 2020-08-26: Grzegorz Skawiński: Lato zawsze było dla nas sezonem żniw. W tym roku nie zagraliśmy żadnego koncertu
- 2020-07-29: Od września LOT chce wrócić na trasy biznesowe i na Daleki Wschód. W wakacje liczba sprzedanych biletów przekroczyła ćwierć miliona
- 2020-07-16: Liczba pasażerów na lotnisku w Katowicach znacznie niższa niż przed rokiem. Brakuje popularnych wakacyjnych kierunków
- 2020-07-06: W kosmos polecimy balonem. Ziemię z wysokości ponad 30 kilometrów będzie można obejrzeć z kapsuły z widokiem 360 stopni [DEPESZA]
- 2020-05-22: Branża lotnicza czeka na ogłoszenie szczegółów tarczy antykryzysowej. Rząd zapowiada też harmonogram odmrażania lotów
- 2019-09-23: LOT chce przejąć przewozy towarowe od przewoźników z Niemiec i Holandii. Lotniczy rynek cargo będzie rósł w tempie 5 proc. rocznie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.