Mówi: | Mirosław Kalinowski |
Funkcja: | dyrektor |
Firma: | Krajowy Instytut Mediów |
Pierwsze województwa już w nowym standardzie nadawania naziemnej telewizji. 1,7 mln polskich gospodarstw domowych nie wie o zmianach
Od poniedziałku 28 marca województwa dolnośląskie i lubuskie zostały przełączone na DVB-T2/HEVC, nowy standard naziemnej telewizji cyfrowej. W kwietniu, maju i czerwcu wdrożą go kolejne regiony kraju. Problem w tym, że – jak wynika z badania Krajowego Instytutu Mediów – wciąż 1,7 mln gospodarstw domowych, które odbierają telewizję naziemną, nie wie o planowanych zmianach. To zaś oznacza, że są one zagrożone utratą sygnału telewizyjnego. Nie każdy telewizor będzie bowiem odbierać w nowym standardzie.
– To będzie oznaczało więcej kanałów dla nas, ale także lepszą jakość odbioru, lepszy dźwięk i obraz. W kwietniu, maju i czerwcu kolejne części Polski będą dołączane do systemu DVB-T2/HEVC – mówi agencji Newseria Biznes Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.
Standard nadawania DVB-T2/HEVC oznacza także możliwość nadawania programów UHD/4K, większą odporność na zakłócenia, dostęp do usług dodatkowych i szeregu udogodnień, np. personalizacji dźwięku.
W naziemnej telewizji cyfrowej działają cztery ogólnopolskie multipleksy (MUX-y), czyli pakiety cyfrowe zawierające określoną liczbę programów. Proces przenoszenia ich z DVB-T na nowy standard nadawania rozpoczął się 28 marca. W pierwszej kolejności zmiany nastąpiły w województwie dolnośląskim i lubuskim. Za miesiąc dołączą do nich województwa zachodniopomorskie, pomorskie, wielkopolskie i kujawsko-pomorskie. Z kolei 23 maja na nowy sygnał przejdą Łódzkie, Śląskie, Opolskie, Małopolskie, Świętokrzyskie i Podkarpackie, a 27 czerwca – Mazowieckie, Warmińsko-Mazurskie, Podlaskie i Lubelskie.
– Zmiana dotyczy wyłącznie naziemnej telewizji cyfrowej, czyli 31 proc. z 12 mln gospodarstw domowych, więc ok. 4 mln. Według naszych badań, a my stale wraz z MOC TV badamy poziom wiedzy o tym sygnale, w tej chwili jeszcze 1,7 mln gospodarstw nie wie o tej zmianie i przypuszczalnie większość z nich dowie się o tym poprzez utratę sygnału i możliwości odbioru – ocenia Mirosław Kalinowski.
Dane KIM wskazują, że wśród zagrożonych utratą sygnału są przede wszystkim jednoosobowe gospodarstwa domowe (56 proc.). Często są zlokalizowane na wsi i mają niższe dochody niż ogół gospodarstw domowych posiadających telewizor. Co więcej, zdecydowana większość tych nieprzygotowanych do zmian gospodarstw posiada tylko jeden telewizor, a połowa z nich nie ma dostępu do internetu. Dla nich zmiana telewizora lub zakup dekodera często oznacza zbyt poważny wydatek. Dlatego przewidziano rządową dopłatę na ten cel.
– Trzeba przede wszystkim sprawdzić, najlepiej na stronie telewizjanaziemna.pl, czy odbiornik, który posiadamy, może odbierać system DVB-T2/HEVC – mówi dyrektor Krajowego Instytutu Mediów. – Jeśli nie, można uzyskać dopłatę 100 zł do dekodera, a 250 zł do telewizora.
26 marca ustawę przewidującą takie dopłaty podpisał prezydent Andrzej Duda. Zgodnie z przepisami nie ma możliwości wykorzystania dofinansowania na zakup dekodera oferowanego w pakiecie z abonamentem na usługę telewizji kablowej lub satelitarnej. Celem tej zmiany jest wyłączenie z dofinansowania tych ofert, których celem nie jest wymiana odbiornika, tylko dofinansowanie usługi. Wniosek o uzyskanie świadczenia można składać elektronicznie – z wykorzystaniem platformy gov.pl oraz za pośrednictwem Poczty Polskiej. W odpowiedzi na wniosek osoba uprawniona otrzyma kod do wykorzystania w sklepach stacjonarnych i online. Program będzie realizowany do końca 2022 roku.
– Telewizory nowszej generacji potrafią odbierać DVB-T2/HEVC. W Polsce większość telewizorów to odbiorniki ponad pięcio-, sześcioletnie. Większość gospodarstw, które są zagrożone utratą sygnału, to gospodarstwa starsze, gdzie często lider technologiczny ma ponad 70 lat i są to gospodarstwa jednoosobowe. Dlatego ta sytuacja w tej chwili jest tak groźna, co potęguje też sytuacja za naszą wschodnią granicą, gdyż te osoby mogą odebrać to jako cyberatak – mówi ekspert.
Z uwagi na tę sytuację 24 marca Urząd Komunikacji Elektronicznej na wniosek MSWiA wydał decyzję, że MUX-3, na którym znajdują się programy Telewizji Polskiej, m.in. TVP1, TVP2, TVP Info, czasowo utrzyma dotychczasowy standard nadawania. Będzie mógł zmienić standard nadawania w dowolnie wybranym przez siebie terminie do końca 2023 roku, po wcześniejszym uzyskaniu nowych pozwoleń radiowych. W przypadku zmiany standardu z DVB-T na DVB-T2 dla multipleksów MUX-1, MUX-2 i MUX-4 harmonogram pozostaje bez zmian.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji podkreśla, że decyzja UKE jest zaskoczeniem dla niej i nadawców komercyjnych, a wszelkie zmiany w procesie refarmingu, czyli uwalniania pasma 700 MHz i reorganizacji multipleksów telewizji naziemnej na rzecz rozwoju telefonii komórkowej w standardzie 5G, powinny być poprzedzone dyskusją wszystkich zainteresowanych stron. Dlatego KIGEiT zaapelowała o przesunięcie terminu przechodzenia na nowy standard i pilne spotkanie uczestników rynku.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-21: Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-11-05: Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
- 2024-10-07: Nowotwór wykryty na wczesnym etapie może być całkowicie wyleczalny. Tylko co trzeci Polak wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-09-17: Barbara Kurdej-Szatan: Przez pięć lat nie prowadziłam żadnych programów w telewizji. Tęskniłam za tym i uważam, że „Cudowne lata” będą hitem TVP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.