Mówi: | Elisabetta Caprino, dyrektor generalna, Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa Dariusz Barański, szef kuchni, Hotel Warszawa Wojciech Bońkowski, współzałożyciel magazynu „Ferment” |
Polacy rozsmakowali się we włoskiej kuchni. Na polskim rynku jest jednak wiele podróbek oryginalnych produktów pochodzących z Italii
Włoskie produkty rolno-spożywcze, mające oznaczenia chronionej nazwy pochodzenia ChNP i chronionego oznaczenia geograficznego ChOG, to w sumie ponad 300 artykułów. Jest wśród nich np. popularny parmezan i gorgonzola, szynka parmeńska, trufle, oliwy i octy balsamiczne. W Polsce – gdzie kuchnia włoska jest drugą po narodowej pod względem popularności – sklepowe półki się od nich uginają. Wiele z nich to jednak tylko kopie oryginalnych, wielowiekowych receptur produktów pochodzących z Italii, które nie gwarantują jakości ani walorów smakowych.
– Włochy zajmują pierwsze miejsce pod względem liczby certyfikowanych produktów rolno-spożywczych. Mamy ich łącznie 318 – mówi agencji Newseria Biznes Elisabetta Caprino, dyrektor generalna Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce (CCIIP).
Tradycyjne włoskie produkty – m.in. oliwy, octy balsamiczne, makarony, sery, włoskie wędliny i wina – są uważane za jedne z najlepszych na świecie. Stąd tak duża ich popularność wśród konsumentów. Oprócz wysokiej jakości i walorów smakowych nierzadko mają też oryginalną, wielowiekową recepturę. Jednocześnie należą do grona najczęściej kopiowanych i podrabianych produktów na świecie. Tu za przykład może posłużyć choćby popularny parmezan. Proces produkcji oryginalnego Parmigiano Reggiano jest skomplikowany i długi, ser jest gotowy do spożycia dopiero po wielu miesiącach leżakowania, a każdą partię ocenia specjalna komisja, która odrzuca lub dopuszcza produkt na rynek. Wszystko to składa się na charakterystyczny smak i jakość. Na polskim rynku można jednak znaleźć wiele produktów, które oryginalny parmezan przypominają tylko z nazwy.
– Jest nawet takie zjawisko, które nosi nazwę „italian sounding”. Ono obejmuje wszystkie te produkty, które wyglądają i z nazwy brzmią jak włoskie, ale tak naprawdę mają z nimi niewiele wspólnego. Tylko przypominają włoskie przez to, że np. mają włoską nazwę albo są oznakowane kolorami włoskiej flagi. Nie dają jednak żadnej gwarancji jakości, często nie wiadomo w ogóle, skąd pochodzą i jak są produkowane – mówi Elisabetta Caprino.
Jak podkreśla, gwarancją pochodzenia i jakości są tylko produkty oznaczone certyfikatami, a tych jest wiele na włoskim rynku. Wśród nich najpopularniejsze to IGP (Indicazione Geografica Protetta, wskazujący na powiązania żywności z danym terenem geograficznym) i DOP (Denominazione di Origine Protetta – Chroniona Nazwa Pochodzenia). Ten certyfikat promuje wyjątkowość i niepowtarzalność lokalnych wyrobów, które powstały zgodnie z oryginalną recepturą. Można go znaleźć np. na włoskiej gorgonzoli albo szynce parmeńskiej, czyli prosciutto di Parma.
– Certyfikaty dają gwarancję jakości, walorów smakowych i miejsca pochodzenia. Chronią też konsumentów przed stosowaniem produktów nieznanych, które podszywają się pod włoskie – podkreśla dyrektor generalna Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce.
– Jeśli sięgam po certyfikowany produkt włoski, to zawsze za tym produktem stoi odpowiednia jakość, która jest potwierdzona przez odpowiednie stowarzyszenia i organizacje – dodaje Dariusz Barański, szef kuchni Hotelu Warszawa.
We współpracy z włoskim ministerstwem spraw zagranicznych CCIIP prowadzi w Polsce projekt True Italian Taste, w ramach którego m.in. certyfikuje sklepy oferujące oryginalne produkty sprowadzane z Italii. Te, które pozytywnie przejdą proces weryfikacji, są znakowane certyfikatem Made in Italy lub Buy Italy. Dzięki niemu klienci mogą mieć pewność jakości i autentyczności włoskich wyrobów kupowanych w danych miejscu. Pełną listę takich sklepów w całej Polsce można znaleźć na stronie internetowej CCIIP.
– W Polsce rośnie sprzedaż takich certyfikowanych produktów, bo konsumenci są coraz bardziej świadomi, szukają dobrych produktów i chcą być pewni tego, co jedzą. A kuchnia włoska jest jedną z najbardziej znanych. W Polsce zajmuje drugie miejsce pod względem popularności – mówi Elisabetta Caprino. – Rośnie też popyt na włoskie produkty ze względu na fakt, że turystyka jest bardzo rozwinięta. Co roku około 2 mln Polaków jeździ do Włoch, smakuje tamtejszej kuchni, wraca do kraju i potem bardzo często poszukuje produktów, których tam spróbowało.
– Włoskie produkty – jak np. bardzo dobrej jakości oliwy czy tamtejsze cytrusy – są też często stosowane w kuchni polskiej. Myślę, że polska kuchnia powinna z nich czerpać, oczywiście w miarę rozsądku – dodaje Dariusz Barański.
Współzałożyciel magazynu „Ferment” Wojciech Bońkowski dodaje, że z każdym rokiem rosnącą popularnością na polskim rynku cieszą się też wina importowane z Włoch, które należą do światowej czołówki producentów tego trunku.
– Włochy, jeżeli wliczymy do statystyk również wina musujące, zajmują pierwsze miejsce jako eksporter wina do Polski. Polacy są od wielu lat zakochani we włoskiej gastronomii i winach. To przede wszystkim tzw. PPP, czyli primitivo, prosecco i pinot grigio, które są najpopularniejszymi winami w Polsce – mówi Wojciech Bońkowski.
Jak wskazuje, branżę winiarską – podobnie jak modową – cechują zmieniające się trendy. W tej chwili na polskim rynku święci triumfy przede wszystkim włoskie prosecco, ale z dużym prawdopodobieństwem niedługo podbije go czerwone, musujące lambrusco, które już cieszy się dużą popularnością m.in. w Stanach Zjednoczonych.
– Bardzo dużo uwagi przykładamy dzisiaj do win ekologicznych, tzw. win naturalnych. Tutaj Włochy też mają wiele do zaproponowania. To na przykład niefiltrowane prosecco, czyli tzw. col fondo – mówi współzałożyciel magazynu „Ferment”.
Czytaj także
- 2025-01-23: Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
- 2025-01-20: Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2025-01-16: Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
- 2024-12-20: Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.