Mówi: | Małgorzata Miś |
Funkcja: | prezeska |
Firma: | Stowarzyszenie Ochrony Konsumentów Aquila |
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
– Sztuczna inteligencja może nam jako konsumentom bardzo się przysłużyć w trakcie robienia zakupów. Przede wszystkim jako klienci korzystamy z różnego rodzaju podpowiedzi i profilowania produktów. Jeżeli wpisujemy w wyszukiwarkę konkretny rodzaj towaru, produktu i stwierdzamy, że dana oferta nie jest dla nas wystarczająco dobra, to od razu sztuczna inteligencja podpowiada nam, gdzie w innych miejscach znajdziemy produkt, który odpowiadałby naszym potrzebom. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne w trakcie zakupów i skraca zdecydowanie czas korzystania ze sklepu internetowego – mówi agencji Newseria Małgorzata Miś, prezeska Stowarzyszenia Ochrony Konsumentów Aquila.
Według SellersCommerce („AI in eCommerce Statistics”) wartość rynku związanego z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji w e-handlu wyniesie w tym roku 8,65 mld dol., a do 2032 roku wzrośnie do 22,6 mld dol. Od 2019 roku liczba przedsiębiorstw wdrażających sztuczną inteligencję wzrosła o 270 proc. Co trzecia firma zajmująca się handlem online B2B w USA twierdzi, że w pełni wdrożyła AI, a 47 proc. ocenia jej zastosowanie. Tylko 3 proc. tego typu podmiotów deklaruje, że nie zamierza korzystać ze sztucznej inteligencji. Z „AI in eCommerce Statistics” wynika, że 34 proc. sprzedawców na Amazonie najczęściej używa AI do pisania i optymalizacji ofert, olejne 14 proc. – do tworzenia treści marketingowych i do mediów społecznościowych, a 7 proc. – do badania słów kluczowych i poprawy SEO.
– Sztuczna inteligencja jest bardzo szeroko wykorzystywana w e-commerce. Przede wszystkim to są różnego rodzaju podpowiadacze zakupowe. Pokazywane są nam towary na podstawie historii naszych zakupów czy wyszukiwań. Z drugiej strony to też jest agregowanie różnego rodzaju danych na temat naszych zachowań i wyświetlanie na przykład profilowanych reklam pod naszym kątem. Czyli docierają do nas reklamy produktów i usług, które mogą nas faktycznie zainteresować – mówi Małgorzata Miś.
Poważnym zagrożeniem związanym z rozwojem sztucznej inteligencji z punktu widzenia konsumenta jest natomiast narażenie na deepfake w przekazie marketingowym.
– Jeśli pojawia nam się polityk, który oferuje zakup akcji spółki Skarbu Państwa, to nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy rzeczywiście on się w ten sposób wypowiada, czy też jest to treść stworzona przez sztuczną inteligencję. AI może siać dezinformację, bo posiada mechanizmy, które potrafią przygotować treści bardzo profesjonalne, niebudzące wątpliwości. Oczywiście jest też ryzyko różnego rodzaju manipulacji. W aplikacjach mogą być podawane pewne treści mające na celu wywoływanie pewnych emocji w nas jako użytkownikach, co zaburzy nasz odbiór treści. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do prawdziwych dramatów ludzkich – wymienia ekspertka.
Największym wyzwaniem przy wdrażaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji przez przedsiębiorstwa handlowe jest bezpieczeństwo i prywatność danych. Zgodnie z danymi przytaczanymi przez SellersCommerce uważa tak 44 proc. dyrektorów generalnych, a obawy te podziela 53 proc. menedżerów i pracowników.
– Jako użytkownicy różnego rodzaju aplikacji niekoniecznie zawsze się zastanawiamy, czy nasze dane, które podajemy, są potrzebne, żeby prawidłowo zrealizować usługę, a tymczasem sztuczna inteligencja może zrobić użytek z tych danych osobowych, niekoniecznie w sposób dla nas korzystny. Stąd też nie mamy kontroli i wiedzy, co się z tymi danymi osobowymi dzieje – przyznaje Małgorzata Miś.
Odpowiedzią na ryzyka są nowe regulacje prawne, takie jak przyjęty przez Parlament Europejski AI Act. To jednak regulacja o charakterze regionalnym – ograniczonym do krajów Unii Europejskiej. Tymczasem to Ameryka Północna jest największym rynkiem dla sztucznej inteligencji w e-commerce, poważnym graczem są też Chiny.
– Ryzyka związane ze sztuczną inteligencją możemy minimalizować regulacjami prawnymi, które pokazują, jakiego rodzaju wykorzystanie sztucznej inteligencji jest dozwolone lub nie. Ale pamiętajmy, że regulacje prawne to jedno, ważne jest również ich prawidłowe stosowanie, także stosowanie się do różnego rodzaju wytycznych, które tworzą regulatorzy rynku. To jest niesamowicie istotne, żeby oprócz samych regulacji prawidłowo je stosować, ale także żeby aparat państwowy był w stanie je egzekwować. Wyłącznie taka skuteczność na każdym etapie, od powstania aktu prawnego po jego stosowanie i egzekwowanie, jest w stanie zapewnić realne wsparcie dla konsumenta – wskazuje prezeska Stowarzyszenia Ochrony Konsumentów Aquila.
Czytaj także
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-08: Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
W ciągu ostatnich kilku lat, od wejścia w życie przepisów Apteka dla Aptekarza, zamknięto ponad 2,2 tys. aptek w Polsce, a około 400 gmin nie posiada na swoim terenie apteki. Trzech na pięciu Polaków, aby kupić leki, musi się udać po nie do innej miejscowości. Sygnatariusze listu otwartego do minister zdrowia przygotowanego przez Koalicję „Na pomoc niesamodzielnym” apelują o zmianę priorytetów w legislacji dotyczącej rynku aptek. Wzywają też do podjęcia systemowych działań przeciwdziałających wykluczeniu zdrowotnemu ze względu na miejsce zamieszkania.
Bankowość
1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy

Niskoemisyjny transport, oszczędzanie zasobów, zarządzanie odpadami czy walka z zanieczyszczeniami – to część wyzwań, które stawia przed miastami szybko rosnąca liczba mieszkańców. Na przynajmniej część z nich odpowiedzią mogą być innowacje, które mogą pomóc także w adaptacji miast do zmiany klimatu. To właśnie innowacyjnych rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój miast poszukuje ING Bank Śląski w nowej edycji Programu Grantowego. Do młodych naukowców i start-upów trafi 1 mln zł.
Telekomunikacja
Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje

Nadmierne obciążenia biurokratyczne i wysokie koszty prawne są wskazywane przez wiele start-upów jako bariery, które są najtrudniejsze do pokonania w ich działalności – wynika z raportu „Polskie Startupy 2024”. To sprawia, że część z nich szuka możliwości przeprowadzki za ocean – ze stratą dla innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Również w branży ICT o potrzebie deregulacji mówi się od lat, bo to przeszkadza jej w globalnym wyścigu technologicznym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.