Newsy

O pakcie fiskalnym w Brukseli i w Warszawie

2012-01-23  |  07:05
Wszystkie newsy
Mówi:Rafał Antczak
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Deloitte Polska

Dziś ministrowie finansów państw strefy euro zajmą się projektem umowy międzyrządowej. Będzie ona też tematem wizyty przewodniczącego Rady Europejskiej, Hermana Van Rompuya w Polsce.

Według wstępnych założeń pakt fiskalny zostanie podpisany przez kraje strefy euro i zainteresowane państwa spoza niej w marcu i mógłby wejść w życie w lipcu. Projekt umowy międzyrządowej powinien zostać zaakceptowany podczas tego spotkania eurogrupy, tak by na szczycie za tydzień mogli się nim zająć przywódcy państw UE. Do jego akceptacji jednak daleka droga. To, co podoba się ekonomistom, niekoniecznie podoba się politykom.

 - Ten projekt z ekonomicznego punktu widzenia jest bardzo dobry. On oczywiście nie podoba się politykom z wiadomych względów, bo narzuca pewne restrykcje na nieodpowiedzialnych polityków i nieodpowiedzialną politykę fiskalną. W związku z tym politycy krzyczą, że to jest pakt, który nie może zostać przyjęty, bo te reguły są zbyt sztywne. Tak się składa, że właśnie sztywność tych reguł czy pewnego rodzaju konserwatyzm niektórym krajom pomaga, chociażby Niemcom. Dlaczego coś, co pomaga rozwijać się Niemcom, nie mogłoby pomagać Polsce albo innym krajom strefy euro - ocenia Rafał Antczak, wiceprezes Deloitte Polska.

Polska chce być stroną paktu fiskalnego, dlatego polski rząd negocjuje możliwość udziału w szczytach eurogrupy na zasadzie obserwatora bez prawa głosu. Jak podkreślają polscy politycy, udział krajów spoza eurolandu zapobiegłby podziałom wewnątrz UE. Ekonomicznie również Polska na tym skorzysta.

 - Zobaczymy, jaki będzie miał ostateczny kształt pakt fiskalny. Na pewno Niemcy będą chciały konsekwentnie ten pakt zrealizować i wdrożyć. Wydaje mi się, że te kraje, które będą po stronie Niemiec zyskają, a te kraje, które będą próbowały wprowadzać własne reguły i będą na peryferiach, to stracą. Zaraz wybór będzie zero jedynkowy - prognozuje Rafał Antczak.

O szczegółach paktu i uczestnictwa Polski dziś w Warszawie Herman van Rompuy będzie rozmawiał z premierem Donaldem Tuskiem. Według najnowszego projektu umowy kraje spoza strefy euro będą mogły przynajmniej raz w roku uczestniczyć w spotkaniach przywódców państw eurolandu. Warunkiem będzie jednak wdrożenie częśći regulacji przewidzianych w pakcie.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.