Mówi: | Rafał Zaremba |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Lichthund |
Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.
18 lipca br. Giełda Papierów Wartościowych dopuściła do obrotu akcje studia gamingowego Lichthund, działającego na rynku od 2015 roku. Jego debiutancka gra, Lichtspeer, arcade’owy symulator rzucania świetlną włócznią, zdobyła uznanie zarówno graczy, jak i krytyków. Firma szacuje całkowitą liczbę pobrań tytułu na około 140 tys. szt. Dzięki wydaniu gry na wielu platformach udało się ją dystrybuować w ponad 90 krajach na całym świecie.
– W ciągu najbliższych 12 miesięcy planujemy wydanie dwóch gier: projektu Food Truck Empire – jest to gra z gatunku tycoon management – oraz projektu Bulldog, który jeszcze nie został oficjalnie ogłoszony i który tworzymy wspólnie z wydawcą Team17. Jego premierę również planujemy na najbliższe 12 miesięcy – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Biznes Rafał Zaremba, prezes spółki Lichthund.
Food Truck Empire to gra ekonomiczno-strategiczna z innowacyjnym systemem craftowania jedzenia, czyli tworzenia własnych dań. Celem gracza jest zbudowanie imperium, a zaczyna od jednego food trucka i małej bazy z ciasnym garażem. Finalnie jego imperium będzie posiadało centra logistyczne rozsiane po całym mieście, food parki oraz gigantyczne kampanie marketingowe, a także całą flotę różnorodnych food trucków. To gra singleplayer przeznaczona na PC.
Projekt Bulldog ma być narracyjną grą RPG z elementami zarządzania. Powstaje przy wsparciu finansowym i merytorycznym znanej firmy w branży gier – Team17.
– Pieniądze z debiutu na NewConnect trafią na nasz trzeci projekt, Husky. Będziemy go tworzyć do etapu dema właśnie za pieniądze zgromadzone z ostatniej emisji – mówi Rafał Zaremba.
Husky ma być grą przygodową z elementami zręcznościowymi i zagadkami logicznymi. Zadebiutuje najwcześniej w 2026 roku. Pozycja od razu będzie mieć tryb coop – umożliwi dwóm lub większej liczbie graczy wspólną walkę z przeciwnikami sterowanymi przez sztuczną inteligencję. Husky ma też wykorzystywać technologie haptyczne, które pozwalają graczom odczuwać dotykowe wrażenia odpowiednie do akcji odbywających się w grze. To kolejna produkcja studia, przy której mocno wykorzystywane są nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja.
– Używamy sztucznej inteligencji, choć nie w tym, co gracz widzi, ale głównie w procesie tworzenia gier. Korzystaliśmy wcześniej na etapie prototypowania z voiceoverów, czyli z podłożonych dźwięków, mogliśmy sobie wcześniej podłożyć dźwięki pod postacie, wykorzystując narzędzia np. ElevenLabs. Nie są to na ten moment jeszcze tak doskonałe narzędzia, że możemy finalnie wstawić je do gry i zaprezentować graczom, ale bardzo przyspieszają proces produkcji gry, prototypywanie i iterację – tłumaczy prezes Lichthund.
Narzędzia takie jak ElevenLabs czy DALL-E pozwalają na automatyzację i optymalizację procesów twórczych. Przykładem może być korzystanie z syntezatorów mowy takich jak ElevenLabs, które pozwala na efektywne testowanie i dopracowywanie dialogów, zanim przystąpi się do finalnych sesji nagraniowych z udziałem aktorów głosowych (voice over). Narzędzia takie jak DALL-E od OpenAI, generator obrazów oparty na AI, umożliwiają artystom wizualizowanie koncepcji artystycznych i tworzenie prototypów w znacznie krótszym czasie.
– Dla nas dużo ważniejsza jest strefa project managementowa, kiedy możemy szybko odpowiadać i tworzyć to, co chcemy, drugorzędna jest technologia, która za tym stoi. Oczywiście korzystamy z silnika Unity, który znacznie przyspiesza tworzenie gier, korzystamy również z aspektów sztucznej inteligencji i algorytmów. Najważniejsze jest jednak, żeby jak najbardziej skracać moment wstawienia do gry tego, czego potrzebują gracze – mówi Rafał Zaremba.
Lichthund wdrożył filozofię szybkiego prototypowania (rapid prototyping). To metoda, która polega na szybkiej iteracji, testowaniu różnych koncepcji i pomysłów oraz szybkiej ocenie ich skuteczności. Ten proces pozwala na eksperymentowanie z różnymi funkcjami, mechanikami gry i elementami interakcji jeszcze przed włączeniem ich do centralnej części produktu. Dzięki temu podejściu możliwe jest szybsze dostosowanie się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań użytkowników.
Zdaniem firmy elastyczność w zakresie wykorzystania nowych technologii może stanowić kluczową przewagę konkurencyjną, także na rynku międzynarodowym.
– Polscy twórcy na arenie międzynarodowej są postrzegani jako bardzo ambitni, przede wszystkim świat zna firmę CD Projekt, Wiedźmina, Cyberpunka. Dzięki CD Projektowi rynek gier w Polsce się bardzo mocno rozwinął przez ostatnie kilkanaście lat, a polscy twórcy są znani na arenie międzynarodowej – ocenia prezes Lichthund.
Z danych Statista Market Insights przytaczanych przez spółkę wynika, że przychody z rynku gier w ostatnich siedmiu latach powiększyły się ponad dwukrotnie, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 14 proc. W najbliższych latach prognozowany jest dalszy wzrost rynku gier komputerowych, średniorocznie 9,8 proc. do 2027 roku.
Zgodnie z szacunkami Newzoo wartość globalnego rynku gier w 2023 roku wyniosła 184 mld dol. W ubiegłym roku odnotowano wzrost w segmencie gier PC i konsolowym. Nieznacznie spadła wartość segmentu gier mobilnych, do poziomu 90,5 mld dol. Badania Entertainment Software Association dotyczące Stanów Zjednoczonych wskazują jednak, że zdecydowanie najczęściej używanym urządzeniem do gry pozostają smartfony.
Statista szacuje, że w 2024 roku rynek gier mobilnych w Polsce osiągnie wartość 142,4 mln dol. Liczba użytkowników na tym rynku będzie systematycznie rosła, a szacunki mówią, że do 2027 roku będzie ich 6,5 mln. Odsetek populacji korzystającej z gier mobilnych wzrośnie z 15,9 proc. w 2024 roku do 17,6 proc. w 2027 roku.
– W ostatnim czasie mieliśmy spowolnienie w rynku gier, było mniej przejęć, akwizycji, a z drugiej strony dużą falę zwolnień. Teraz rynek będzie się odbijał – podkreśla Rafał Zaremba.
W ocenie spółki mimo zwiększonej konkurencji na rynku w ostatnich dwóch latach perspektywy szeroko rozumianej branży gier wideo są dobre i będą bardzo mocno wspierane zmianami demograficznymi i postępem technologicznym. Według danych z raportu Newzoo „A New Era of Engagement in Media & Entertainment”, przytaczanych przez Lichthund, konsumenci spędzają prawie 12 godz. tygodniowo na grach wideo i wirtualnych światach. Z kolei raport Newzoo „Global Gamer Study” wskazuje, że ośmiu na 10 ludzi z całkowitej populacji online angażuje się w gry wideo w różnej formie od grania, przez oglądanie, po tworzenie. Granie pozostaje najczęstszą formą zaangażowania konsumentów, z ponad trzema czwartymi w całkowitej populacji online, która grała w gry w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Zmiany demograficzne mocno wspierają ten trend, w szczególności pokolenia Gen Z i Gen Alpha, które zaliczają się w 90 proc. do entuzjastów gier.
Czytaj także
- 2025-06-24: Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-11: Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-06-12: Dorota Gardias: Przykre jest to, że wybory prezydenckie budzą tak negatywne emocje. Jest dużo złości, żalu i różnych zagrywek, które kompletnie nie są moje
- 2025-06-11: Gwiazdy: Scena polityczna stała się ringiem, a politycy nie szanują siebie nawzajem. Każdy ma prawo widzieć świat inaczej
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.