Mówi: | Jacek Graliński |
Funkcja: | dyrektor ds. korporacyjnych |
Firma: | Amgen |
Polska atrakcyjna dla firm biotechnologicznych. Globalne koncerny chętnie inwestują tu w badania kliniczne i opracowywanie nowych leków
Medycyna spersonalizowana oraz finansowanie nie tylko usług i leków, lecz także efektów zdrowotnych pozwalają optymalizować nakłady na technologie medyczne i rozwijać innowacje. Polska jest dla firm farmaceutycznych bardzo atrakcyjnym rynkiem pod tym względem. Jedna z nich, Amgen, obecna w Polsce od kilkunastu lat, prowadzi w Polsce badania kliniczne i rokrocznie przeznacza na działalność badawczo-rozwojową około 54 mln zł. Jednym z głównych obszarów działalności firmy są również leki biopodobne, opracowywane po wygaśnięciu ochrony patentowej oryginału i zgodnie z polskim prawem wprowadzane na listy refundacyjne, gdy są co najmniej o 25 proc. tańsze.
– Value based healthcare to medycyna oparta na wartościach – choć nie są to wartości etyczne, ale ekonomiczne. Można ją określić jako medycynę opartą na efekcie zdrowotnym. Dzisiaj system ochrony zdrowia płaci za poszczególne usługi czy leki. Natomiast przyszedł czas – szczególnie teraz, kiedy coraz węższe grupy docelowe stosują np. leki biologiczne – żeby system płacił za konkretny efekt zdrowotny. To jest zmiana paradygmatu, który pozwala stosować nowoczesne rozwiązania – mówi agencji Newseria Biznes Jacek Graliński, dyrektor ds. korporacyjnych Amgen.
Model efektywnej opieki opartej na wartościach zyskuje coraz większą popularność i nie jest już tak rewolucyjny, jak jeszcze dekadę temu. Ta koncepcja jest spójna z ideą medycyny personalizowanej, która w ostatnich latach spowodowała ogromny postęp w skuteczności leczenia onkologicznego. Leki celowane stanowią dzisiaj ponad 73 proc. stosowanych w czerniaku, 51 proc. w raku jelita grubego i 32 proc. w przypadkach nowotworu piersi.
Do końca 2016 roku na rynku było już dostępnych 137 terapii celowanych (spersonalizowanych), każdy z nich wymagający badania na okoliczność specyficznego biomarkera, a w ubiegłym roku zostały zarejestrowane pierwsze terapie genowe. Obecnie ponad jedna czwarta wszystkich nowych leków zatwierdzanych przez FDA to leki medycyny personalizowanej, których liczba w ciągu najbliższych pięciu lat ma wzrosnąć do 69 proc. Do końca tej dekady nakłady finansowe na medycynę spersonalizowaną w globalnej skali wzrosną kilkukrotnie, do ponad 149 mld dol.
Medycyna spersonalizowana znajduje zastosowanie nie tylko w onkologii, lecz także jej osiągnięcia coraz intensywniej wykorzystuje się też m.in. w kardiologii, reumatologii, chorobie Parkinsona czy Alzheimera. W połączeniu z koncepcją value based healthcare – ukierunkowaną na efekty – służy zarówno pacjentom, jak i optymalizacji nakładów przeznaczanych na technologie medyczne.
– Koncepcja value based healthcare jest w coraz większym stopniu obecna w świadomości menadżerów i polityków zdrowotnych w Polsce. Chcemy zabrać głos w tej dyskusji, ponieważ mamy doświadczenie i ekspertyzę – podkreśla Jacek Graliński.
Polska jest dla Amgen najważniejszym w Europie (drugim po USA) krajem pod względem liczby pacjentów w badaniach klinicznych. W 2016 roku firma prowadziła w Polsce pięćdziesiąt trzy badania kliniczne, głównie trzeciej fazy m.in. w obszarze onkologii, hematologii, chorób sercowo-naczyniowych, układu nerwowego, kostnego i chorób autoimmunologicznych. Ostatnio zostały też uruchomione w kluczowych obszarach trzy badania pierwszej fazy. W prowadzone w Polsce badania zaangażowanych jest aż czterysta pięćdziesiąt ośrodków badawczych, ponad dwa tysiące lekarzy oraz około cztery tysiące pacjentów.
Rok temu Amgen utworzył w Warszawie – jako szóste na świecie – Centrum Badań Klinicznych, które zarządza projektami w całej Europie i poza nią (m.in. w Rosji, Niemczech, Czechach, Szwajcarii i w krajach Półwyspu Bałkańskiego). Pod względem liczby badań klinicznych Polska zajmuje drugie miejsce na świecie w ramach globalnej struktury Amgen. Profesjonalizm i wysokie kompetencje lekarzy uczestniczących w badaniach oraz potencjał ośrodków medycznych są od lat doceniane przez firmę. Amgen, jako lider biotechnologii, aktywnie uczestniczy również w debacie nad wzmocnieniem potencjału Polski w tym zakresie.
– Myślimy o takich aktywnościach, które wesprą rozwój start-upów, albo dostarczaniu informacji, które są pomocne dla nowo tworzonych cząsteczek i organizacji uczestniczących w tym procesie – mówi Jacek Graliński.
Amgen w Polsce jest obecny od kilkunastu lat. Pod względem inwestycji w działalność badawczo-rozwojową plasuje się w czołówce firm farmaceutycznych na świecie, przeznaczając na ten cel ok. 4 mld dol. rocznie. Na polskim rynku w 2016 roku firma zainwestowała w B+R ponad 54 mln zł. Jednym z głównych obszarów działalności firmy są również leki biopodobne, opracowywane po wygaśnięciu ochrony patentowej oryginału i zgodnie z polskim prawem wprowadzane na listy refundacyjne gdy są co najmniej o 25 proc. tańsze.
– Z naszego punktu widzenia, oprócz wysokiej jakości i bezpieczeństwa dostaw tych produktów, korzyścią jest bez wątpienia duża oszczędność dla systemu ochrony zdrowia. Mówimy o bardzo istotnych kwotach, kiedy bierzemy pod uwagę setki milionów złotych wydawanych dzisiaj na terapie biologiczne, mówimy o bardzo dużej uldze dla budżetu płatnika– mówi Jacek Graliński.
Dyrektor ds. korporacyjnych Amgen ocenia, że Polska ma bardzo duży potencjał do rozwoju biotechnologii. Duża w tym zasługa przyjętej przez rząd w ubiegłym roku Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020, która wskazała tę branżę jako jeden z motorów innowacyjności całej gospodarki.
Czytaj także
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-22: Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-18: Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-04-18: Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
- 2024-04-11: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Regularne badania profilaktyczne stawiamy sobie za punkt honoru. Chcemy być zdrowi i aktywni
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.