Newsy

Polska firma buduje Rail Baltica na Litwie. Czas przejazdu pociągów może skrócić się nawet o dobę

2013-06-24  |  06:15

Pasażerowie jadący pociągiem z Europy Centralnej nie będą tracić czasu na polsko-litewskiej granicy na wymianę podwozia pociągu. Spółka Grupy Kapitałowej Trakcja AB Kauno tiltai zbuduje na Litwie tory o europejskim rozstawie szyn, co znacznie ułatwi komunikację na odcinku Rail Baltica, biegnącej od Warszawy, przez Kowno i Rygę do Helsinek. Wartość tej inwestycji to 361 mln zł netto. Trakcja liczy na kolejne kontrakty na tej trasie w przyszłości.

AB Kauno tiltai, spółka należąca do Grupy Kapitałowej Trakcji, ma zmodernizować stację Mariampol wraz z bocznicą kolejową oraz zbudować nowy tor na odcinku Marijampole-Šeštokai. Do tej pory istnieją tam, podobnie jak na większości litewskiego terytorium, wyłącznie tory z tzw. rosyjskim zestawem szyn, który jest szerszy od europejskiego o 8,5 cm.

Współfinansowana przez UE inwestycja będzie dużym ułatwieniem przy komunikacji z Litwą.

 – Ponieważ tory europejskie są węższe o 8,5 cm, to wjeżdżając na teren Litwy trzeba zmienić podwozie albo przeładować towar na inne wagony lub pasażerów do innych pociągów. Wybudowanie linii węższej, o rozstawie torów europejskich, obok linii szerokotorowej na sąsiednim nasypie, umożliwi transport pasażerów i towarów bez przesiadek czy bez wymiany podwozia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Roman Przybył, prezes zarządu Trakcja S.A.

Z powodu różnicy w szerokości torów pociągi pasażerskie tracą na granicy ok. 2 godzin, a towarowe nawet dobę.

Zdaniem prezesa Trakcji można się spodziewać kolejnych przetargów na usprawnienie komunikacji na odcinku Rail Baltica, obejmującym Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię.

 – Ten szlak liczy ponad 1000 km do Helsinek, w związku z czym te kilkadziesiąt kilometrów to są właściwie pierwsze przetargi zorganizowane przez rząd litewski – mówi Przybył. – W najbliższej unijnej perspektywie budżetowej będzie ich więcej. Jesteśmy przekonani, że jako firma, która ma lokalnego partnera, znającego litewski rynek, a także mająca możliwość wykorzystania polskiego sprzętu, możemy z optymizmem patrzeć na nasze szanse w kolejnych przetargach – dodaje prezes Trakcji.

W ramach kontraktu oprócz budowy toru na linii Marijampole-Šeštokai, AB Kauno tiltai zmodernizuje także już istniejące szerokie tory, co pozwoli na szybszy przejazd pociągów w połączeniach wewnątrzlitewskich.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować

Robotyzacja i sztuczna inteligencja w biznesie zapoczątkowały już nowy etap rewolucji technologicznej, która nie ominie też sektora publicznego i samorządowego. Jej wdrożenie w urzędach może przynieść duże korzyści m.in. w postaci skrócenia czasu obsługi mieszkańców i odciążenia pracowników administracji, którzy będą w stanie poświęcić więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Samorządy są mocno zainteresowane takimi rozwiązaniami, ale barierą wciąż pozostaje m.in. brak świadomości i wiedzy, jak rozpocząć proces ich wdrażania. – Drugą barierą jest strach przed tym, czy roboty zastąpią pracowników, którzy zostaną zwolnieni – podkreśla Tomasz Tybor, dyrektor ds. inteligentnej automatyzacji w Betacom.

Konsument

Organizacje społeczne przestrzegają przed wycofywaniem się z Zielonego Ładu. Koszty poniesie i rolnictwo, i całe społeczeństwo

W ubiegłym tygodniu 140 organizacji społecznych z całej Europy, również z Polski, wystosowało apel do unijnych instytucji przestrzegający przed skutkami odchodzenia od Zielonego Ładu. W ostatnich miesiącach Komisja Europejska zaczęła łagodzić niektóre wymogi, do czego przyczyniły się protesty rolników w krajach członkowskich. – Zielony Ład to nie tylko jest kwestia rolnictwa, ale sprawa nas wszystkich – przekonują ekolodzy. W ich opinii, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, koszty zaniechań i zmiany klimatu zapłacą wszyscy – zarówno rolnicy, jak i społeczeństwo.

Transport

Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową

Polska stała się już hubem logistyczno-transportowym w środkowej części Europy. Mamy  też dominującą pozycję w tranzycie Wschód – Zachód. Aby utrzymać tę pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje. Będzie miało to kluczowe znaczenie już po zakończeniu wojny w Ukrainie. Zamknięcie tego etapu wojny i odbudowy Ukrainy, przy dofinansowaniu infrastruktury w Polsce, to duża szansa, aby nasz transport mógł faktycznie się stać pewnym ogniwem łączącym Zachód z Ukrainą – ocenia Przemysław Sekieta, dyrektor Działu Handlowego w Grupie SKAT.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.