Mówi: | Jakub Baran |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Polski Bank Komórek Macierzystych |
Polska firma liderem wśród europejskich banków komórek macierzystych. Planuje przejmować kolejne podmioty
Szacuje się, że w Polsce blisko 2 proc. rodziców decyduje się na skorzystanie z usług bankowania komórek macierzystych pozyskiwanych z krwi pępowinowej po porodzie. To wynik porównywalny ze średnią europejską – podkreślają przedstawiciele Polskiego Banku Komórek Macierzystych. W Portugalii odsetek ten wynosi ok. 10 proc. To właśnie portugalskiego rynku dotyczy kolejna akwizycja spółki PBKM. Grupa Famicord, której przewodzi spółka, jest już liderem europejskiego rynku, który w dalszym ciągu będzie się konsolidował.
– Rynek bankowania komórek macierzystych w Europie konsoliduje się od kilku lat. My jesteśmy największym konsolidatorem i sądzimy, że ta konsolidacja będzie postępować. Banków wciąż jest za dużo w porównaniu np. z USA, Ameryką Południową czy Azją. Dekadę temu było ich ok. 150, teraz – 100, a w USA jest ich 30. Wydaje się, że w Europie docelowo też zostanie 30–40 podmiotów – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jakub Baran, prezes zarządu Polskiego Banku Komórek Macierzystych.
Spółka ma ponad 20-proc. udział w europejskim rynku. Po przejęciu portugalskiego banku Stemlab – największego na Półwyspie Iberyjskim i jednego z większych w Europie – udział ten wzrośnie do ok. 28 proc., co stawia spółkę na pozycji lidera.
– Skala działania ma znaczenie, bo jest to biznes skali. Im więcej jest klientów jest, tym niższe są koszty u dostawców, a dodatkowo im więksi będziemy, tym chętniej klienci będą nas wybierać, bo wybiera się najczęściej ofertę lidera – mówi Jakub Baran.
12 lipca Polski Bank Komórek Macierzystych, przewodzący międzynarodowej Grupie Femicord, podpisał umowę nabycia 95,6 proc. akcji Stemlabu za ok. 71 mln zł. Portugalski bank prowadzi także działalność w Hiszpanii, Szwajcarii i we Włoszech. Na koniec 2017 roku Stemlab przechowywał łącznie ok. 98 tys. próbek krwi pępowinowej lub tkanek oraz ok. 120 tys. wszystkich rodzajów materiałów biologicznych. Prowadzi także badania w zakresie produktów leczniczych terapii zaawansowanej (ATMP). Koncentruje się na wykorzystaniu komórek macierzystych w leczeniu cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych i onkologii. Stemlab rozwija działalność także w Azji. Razem z partnerem z Chin tworzy laboratorium przystosowane do bankowania.
– Mamy sporo synergii po stronie R&D. Portugalczycy są mocno zaangażowani w różnego rodzaju prace badawczo-rozwojowe, które częściowo pokrywają się z naszymi. Mają cztery międzynarodowe patenty, z których dwa uzyskali w tym roku. Wchodzą one w zakres tego, co my robimy w ramach prób klinicznych, prowadzonych w ramach projektów Strategmed. Sądzimy więc, że po stronie R&D również będą bardzo ciekawe możliwości – tłumaczy Jakub Baran.
Transakcja oczekuje jeszcze m.in. zgody ze strony portugalskiego urzędu antymonopolowego ze względu na to, że Stemlab ma na tamtejszym rynku ponad 50 proc. udziałów.
Jak podkreśla prezes PBKM, rynek portugalski jest istotny w Europie. Rocznie rodzi się tam ok. 86 tys. dzieci, a co dziesiąty rodzic decyduje się pobrać krew pępowinową po porodzie.
– Rynek polski jest rynkiem środka. Po pierwsze ze względu na skalę urodzeń. Liczba urodzeń w Polsce, chociaż nie jest tak duża jak byśmy chcieli, jest jednak znacząca. Jest tylko pięć krajów europejskich, które mają więcej urodzeń niż Polska. Po drugie, możemy powiedzieć, że zainteresowanie mieści się w średniej europejskiej i to zarówno licząc kraje Europy Wschodniej, jak i Zachodniej. W Portugalii 10 proc. rodziców decyduje się na taką usługę, czyli pięciokrotnie więcej niż średnia europejska. Bezwzględnie jeśli chodzi o liczbę pobrań, według naszej wiedzy, największym rynkiem jest Hiszpania. Tam też jesteśmy numerem 1 – ocenia Jakub Baran.
Na koniec I kwartału 2018 roku w połączonej grupie Famicord i Stemlab było przechowywanych ok. 263 tys. próbek krwi pępowinowej lub tkanek oraz ok. 347 tys. próbek wszystkich materiałów biologicznych. Jak wskazuje Jakub Baran, przejęcie portugalskiej spółki to nie koniec ekspansji.
– Mamy dalsze plany ekspansji w Europie. Chcemy przejąć jeszcze kilka podmiotów Prowadzimy kilkanaście rozmów akwizycyjnych w różnych krajach. Zobaczymy, z jakim rezultatem. Jest kwestia wyników finansowych, finansowania tych inwestycji, ale sądzę, że stać nas jeszcze na kilka przejęć w najbliższych kwartałach – mówi prezes PBKM.
Czytaj także
- 2024-09-18: Magda Bereda: Boję się o moich znajomych z Wrocławia. Dostali ostrzeżenie, że może ich zalać
- 2024-09-19: Muzycy zespołu Enej: Technika i budżety od wielkiej powodzi sprzed 27 lat poszły w górę. A jednak nadal nie jesteśmy w stanie sobie poradzić z żywiołem i go przewidzieć
- 2024-09-17: Opóźnianie wejścia Ukrainy do NATO zwiększy zagrożenie ze strony Rosji dla członków sojuszu. Trwają dyskusje o możliwych warunkach akcesji
- 2024-09-11: Pierwsze pożyczki na zieloną transformację trafiają do miast. Do końca roku zostanie podpisanych 200 umów
- 2024-09-12: Do BGK trafiło już 240 wniosków na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Samorządy mogą zyskać 40 mld zł w formie preferencyjnych pożyczek na inwestycje
- 2024-08-21: Rolnictwo odgrywa kluczową rolę w likwidacji głodu czy ochronie klimatu. Polska w czołówce krajów realizujących Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
- 2024-07-23: Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-17: Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.