Mówi: | Dariusz Kwieciński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Organika |
Polska liderem produkcji pianki poliuretanowej w Europie. Producentom sprzyja dynamiczny rozwój rynku meblarskiego
Nasz kraj systematycznie umacnia pozycję na międzynarodowym rynku meblarskim. Otwiera to możliwości wzrostu nie tylko producentom mebli, lecz także ich kooperantom, takim jak producenci pianki poliuretanowej. Na fali mody na polskie meble awansowali oni na pozycję numer jeden w branży piankowej w Europie. W efekcie gracze tacy jak Grupa Organika mogą się cieszyć świetnymi wynikami i optymistycznie patrzeć w przyszłość.
– Jeszcze kilka lat temu Polska była numerem trzy lub cztery w Europie wśród producentów pianek dla meblarstwa. Podczas ostatniego spotkania branżowego okazało się, że w tej chwili Polska jest największym w Europie producentem pianek, co znaczy, że jest również największym w Europie producentem materacy, mebli tapicerowanych i nie tylko – mówi agencji Newseria Biznes Dariusz Kwieciński, prezes zarządu spółki Organika.
Polska jest szóstym producentem mebli na świecie. Wysoko jest też wśród eksporterów. W ubiegłym roku wartość eksportu sięgnęła ok. 9 mld euro, czyli o ok. 400 mln euro więcej niż rok wcześniej. Aż 90 proc. produkcji trafia za granicę, przede wszystkim do krajów rozwiniętych. Eksport materacy z Polski wyraźnie przekracza 2 mld zł rocznie. Na świecie ustępujemy tylko Chinom.
– Polska jest beneficjentem kryzysu w zachodniej Europie. Przez lata zbudowała sobie bardzo mocną pozycję – uważa Dariusz Kwieciński. – Mamy w tej chwili zasoby w postaci fabryk, wyszkolonych ludzi, rozwijającej się branży designerskiej mebli oraz inżynierów specjalizujących się w tym obszarze.
Według ostatnich danych GUS w I kwartale 2016 roku wartość polskiego eksportu w ramach kategorii „meble do siedzenia i ewentualnie do spania oraz ich części” przekroczyła 5,7 mld zł, o 15,6 proc. więcej rdr. Z kolei w kategorii „meble i ich części (bez mebli do siedzenia i lekarskich)” w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku łączny eksport sięgnął niemal 3,7 mld zł, o 9,5 proc. więcej rdr.
– Jest to świetna podstawa do dalszych wzrostów, które będą się dokonywały w najbliższych latach. Nie spodziewamy się tutaj znaczącej zmiany trendu czy obniżki popytu – ocenia Kwieciński. – Od początku lat 90. polski rynek meblarski rósł dwucyfrowo. Spodziewamy się kontynuacji wzrostu nieco poniżej 10 proc.
Rynek meblarski odpowiada za 80–90 proc. przychodu Organiki. Jednak pianki poliuretanowe stosuje się na szeroką skalę również w przemyśle motoryzacyjnym (gąbki tapicerskie, sztywne pianki do zderzaków), obuwniczym i tekstylnym, maszynowym i AGD.
– Ceny na rynku pianki podążają za cenami surowców ropopochodnych. Obniżka cen ropy, która się dokonała w ostatnich kilkunastu miesiącach, wpłynęła na nasze koszty, a co za tym idzie – na ceny. Pozwoliła zwiększyć konkurencyjność zarówno nam, jak i naszym klientom. W tej chwili nie widzimy ryzyka drastycznych zmian po stronie kosztowej – mówi prezes Organiki.
Organika skutecznie wykorzystuje korzystną koniunkturę na rynku meblarskim i motoryzacyjnym. Grupa dywersyfikuje produkcję do kolejnych gałęzi przemysłu oraz umacnia w strukturze sprzedaży udział produktów głębiej przetworzonych. Przełożyło się to na znaczny wzrost rentowności biznesu.
– Długofalowa analiza trendów na rynkach przeprowadzona przez naszych dostawców zaowocowała tym, że w najbliższym roku, dwóch latach zostaną otwarte 2–3 globalne fabryki surowców. Świadczy to o tym, że również nasi dostawcy i ich analitycy widzą dalszy systematyczny rozwój produkcji poliuretanów – podsumowuje Kwieciński.
Grupa Malborskie Zakłady Chemiczne Organika prowadzi produkcję nie tylko w Polsce, lecz także w Czechach, Rosji, Bułgarii, na Białorusi oraz w Bośni i Hercegowinie. Swoje wyroby oferuje także w Rumunii i Serbii.
Produkcja tworzyw jest ważnym segmentem przemysłu chemicznego. Jak podaje Organika za Eurostatem, producenci tworzyw zatrudniają łącznie 140 tys. pracowników w Europie, zaś ich przetwórcy aż 1 267 tys.
Czytaj także
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-11-19: Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-08-06: Nowa Komisja Europejska utrzyma „zielony” kurs. Jednak większy nacisk chce położyć na konkurencyjność gospodarki i dialog ze społeczeństwem
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.