Newsy

Polskie firmy w relacjach z pracownikami są coraz bliżej europejskich standardów

2014-11-20  |  06:45
Mówi:Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej

Andrzej Czernek, członek zarządu, dyrektor generalny Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”

  • MP4
  • W ciągu ostatnich 20 lat istotnie zmieniły się relacje między pracodawcą i zatrudnionymi. Powoli doganiamy standardy europejskie – uważa prezes Krajowej Izby Gospodarczej. Coraz więcej firm stawia na dialog ze stroną społeczną i staje się on ważnym elementem zarządzania przedsiębiorstwem. To z kolei pozytywnie przekłada się na wyniki firm. W tym roku po raz kolejny nagrodzono „Pracodawców godnych zaufania”. Laureatami zostali: spółka PKP Cargo, Edipresse Polska oraz Towarzystwo Finansowe SKOK.

    Pod względem kształtowania stosunków między pracodawcą i zatrudnionymi nie osiągnęliśmy jeszcze standardów europejskich, aczkolwiek obserwując zmiany, jakie w Polsce nastąpiły w ciągu ostatnich 20 lat, możemy powiedzieć, że jest o niebo lepiej – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej. – Jeszcze kilka lat temu zagadnienia pracownicze były zaniedbywane albo wręcz lekceważone przez niektórych pracodawców. Dochodziło do tego, że każdy kontakt właściciela z zatrudnionym był konfrontacyjny. W tej chwili jest już zupełnie inaczej. Racje obu stron są z reguły szanowane.

    Jak precyzuje Andrzej Czernek, członek zarządu i dyrektor generalny Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, z punktu widzenia odpowiedzialnego biznesu istotne jest budowanie właściwych relacji między pracodawcą i pracownikiem.

    Wiadomo, że liczą się nie tylko same wyniki pracy, lecz także atmosfera jaka panuje w zakładzie. To przekłada się na ostateczne wyniki – wskazuje Andrzej Czernek. – Dlatego tak ważne jest budowanie odpowiednich relacji z pracownikiem, dbanie o niego przede wszystkim poprzez zaspokajanie potrzeb socjalnych. Chodzi o to, aby w miejscu pracy czuł się dobrze, by widział, że pracodawca nie tylko korzysta z efektów jego aktywności, lecz także buduje z nim odpowiednią relację.

    Promowaniu przedsiębiorstw wprowadzających takie standardy ma służyć konkurs „Pracodawca Godny Zaufania”. W tegorocznej edycji kapituła oceniała, jak o pracowników dbają firmy z branży kolejowej, medialnej oraz spółdzielczych instytucji finansowych. Laureatami zostali: spółka PKP Cargo, Edipresse Polska oraz Towarzystwo Finansowe SKOK.

    Chcemy w ten sposób promować wysokie standardy stosunków między pracodawcą  a pracownikiem, ten konkurs właśnie temu służy – wyjaśnia Andrzej Arendarski. – Firmy, które zostały nagrodzone, są wzorcami. Poprzez upowszechnianie dobrych praktyk chcemy namawiać innych, aby po prostu poszli w ich ślady.

    Podczas oceny, jak wskazuje szef KIG, brane były pod uwagę różne aspekty stosunków między zatrudnionymi i pracodawcami. Umiejętność prowadzenia dialogu była jednym z najważniejszych kryteriów.

    Doceniamy także przedsiębiorstwa, które troszczą się o zatrudnionych i mają dla nich szeroką ofertę profesjonalnego rozwoju i zabezpieczenia socjalnego. Krótko mówiąc, laureatami zostały firmy zapewniające wysokie standardy dialogu miedzy pracodawcą a pracobiorcą – mówi Arendarski.

    Według dyrektora generalnego Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, biorąc pod uwagę standardy europejskie relacje pracownicze w polskich firmach mogłyby być lepsze.

    Dopiero od 25 lat budujemy gospodarkę rynkową i w tym zakresie nie mamy większych doświadczeń – tłumaczy Andrzej Czernek. – Dlatego pokazywanie dobrych praktyk i ocenianie relacji pracodawców z pracownikami ma duże znaczenie. Pozwala budować wzorce, pokazywać i upowszechniać, tak aby inni mogli je naśladować i widzieli tego korzystne efekty.

    Dotychczas laureatami Konkursu „Pracodawca Godny Zaufania zostały takie firmy, jak: Pelion (dawniej PGF), Mostostal Warszawa, Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci sklepów Biedronka), Polkomtel, Eurobank, PKN Orlen, PKP Cargo, Żywiec Zdrój, Henkel Polska, Skanska, Danone czy Compensa TU.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.