Newsy

Polskie Inwestycje Rozwojowe sfinansują spalarnie i elektrociepłownie

2014-02-13  |  06:50
Mówi:Mariusz Grendowicz
Funkcja:prezes
Firma:Polskie Inwestycje Rozwojowe
  • MP4
  • Aktualizacja 2014-02-14 10:10

    Polskie Inwestycje Rozwojowe zasypywane są wnioskami o finansowanie inwestycji w spalarnie i elektrociepłownie. Chcą one w ten sposób dostosować zakłady do zaostrzających się za dwa lata przepisów środowiskowych. Wśród analizowanych przez PIR projektów są również inwestycje transgraniczne. Jeden z nich dotyczy korytarzy transportowych.

     – Widać pewne obszary koncentracji zainteresowania wśród składających projekty do PIR. Jednym z takich tematów są spalarnie i elektrociepłownie, co wiąże się z nadchodzącymi 1 stycznia 2016 regulacjami, które podwyższają standardy zarządzania odpadami i emisjami. A zatem w tym obszarze jest większe zainteresowanie, które może się przełożyć na projekty realizowane już niebawem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mariusz Grendowicz, prezes Polskich Inwestycji Rozwojowych.

    Za dwa lata zostanie wyłączona część instalacji przemysłowych, które nie będą spełniały zaostrzonych standardów emisji dwutlenku siarki, tlenków azotu i pyłów z obiektów energetycznego spalania. Takie są wytyczne wynikające z unijnej dyrektywy IED (w sprawie emisji przemysłowych), która ma pomóc w ograniczaniu niekorzystnego wpływu instalacji przemysłowych na środowisko i zdrowie mieszkańców UE. Do tego czasu przestarzałe i zatruwające środowisko instalacje mogą zostać zmodernizowane lub zastąpione nowymi.

    Na początku lutego PIR podpisał umowę z samorządem olsztyńskim w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestycja, której wartość szacowana jest na 600 mln zł, polega na wybudowaniu nowej elektrociepłowni działającej w wysokosprawnej kogeneracji. Zakłada też gruntowną modernizację ciepłowni miejskiej Kortowo, dostosowując ją do nowych standardów środowiskowych. W jej wyniku zmniejszone zostaną emisje zanieczyszczeń i rozwiązany zostanie problem 100 tys. ton śmieci komunalnych.

    PIR realizuje inwestycje w obszarach związanych z energetyką, węglowodorami, transportem, infrastrukturą samorządową i przemysłową oraz telekomunikacyjną. Mariusz Grendowicz podkreśla, że spółka ma się koncentrować wyłącznie na projektach realizowanych na terenie Polski, ale nie wyklucza to inwestycji transgranicznych, np. w korytarze transportowe.

     – Większość inwestycji w korytarze transportowe jest realizowana przez powołane do tego spółki czy instytucje (jak GDDKiA czy PKP PLK). Zadaniem PIR jest realizowanie projektów w formule spółek celowych, powołanych do tego celu, więc jeżeli pojawią się tego typu projekty, których realizacja będzie możliwa w ramach spółki celowej, oczywiście się nad nimi pochylimy – zapewnia prezes Polskich Inwestycji Rozwojowych. – Mogę uchylić rąbka tajemnicy, że jeden z projektów, który analizujemy, dotyczy korytarzy transportowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.