Newsy

Ponad 20 mln Polaków zamierza wyjechać w tym roku na wakacje. Połowa spędzi letni urlop za granicą

2019-06-10  |  06:10

W tym roku na letni urlop wybiera się 65 proc. Polaków. Połowa z nich zostanie w kraju, a druga połowa wyjedzie za granicę. W czołówce najpopularniejszych kierunków są Chorwacja, Grecja, Hiszpania i należące do niej Wyspy Kanaryjskie. Na zagraniczny wypoczynek zamierzamy przeznaczyć średnio 3,2 tys. zł na osobę, a 70 proc. urlopowiczów planuje wykupić ubezpieczenie turystyczne – wynika z najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie Mondial Assistance.

– W tym roku ok. 20,5 mln Polaków zadeklarowało, że wyjedzie na wakacje, przy czym połowa zostanie w kraju, a druga połowa wybierze się na wakacje zagraniczne. W porównaniu z ubiegłym rokiem w tym na wakacje wyjedzie o 2 mln Polaków więcej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.

Jak wynika z badania dotyczącego wakacyjnych planów Polaków, które zostało przeprowadzone na zlecenie firmy, w tym roku na wakacje wybiera się ok. 65 proc. Polaków, o 2 mln więcej niż w ubiegłym. Na letni urlop wyjedzie w sumie ok. 20,5 mln osób, z których ponad 9 mln (48 proc.) wybiera się za granicę, a ponad 10 mln (52 proc.) zamierza zorganizować swój wypoczynek w kraju. Wakacyjnych planów w ogóle nie ma jeszcze 28 proc. Polaków. W co trzecim takim przypadku (35 proc.) powodem są inne obowiązki lub brak wystarczających środków finansowych (29 proc.), natomiast w co czwartym (24 proc.) – zły stan zdrowia.

Według badania największą popularnością w tym roku będzie cieszyć się Chorwacja, którą wybierze 16 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu plasuje się Grecja  (16 proc.) oraz Hiszpania i należące do niej Wyspy Kanaryjskie (14 proc.). W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych krajów znalazła się coraz popularniejsza wśród Polaków Albania (3 proc.).

– Polacy deklarują, że w tym roku tłumnie ruszą na południe Europy. Ponad 20 mln osób wyjedzie na wakacje, przy czym prawie połowa wybierze wyjazdy zagraniczne – w stosunku do roku ubiegłego stanowi to aż 10-procentowy wzrost. Dotychczasowe statystyki sprzedaży na początku czerwca potwierdzają ten trend. W biurach podróży mamy w tym roku dużo więcej klientów i dużo chętniej kupują oni wakacje zagraniczne – mówi Maciej Nykiel, prezes Neckermann Polska.

Raport Mondial Assistance pokazuje, że nieco ponad połowa Polaków (51 proc., wzrost o 2 p.p., czyli o 1,4 mln) zamierza zaplanować wyjazd i zorganizować tegoroczne wakacje samodzielnie. Z usług biur podróży skorzysta natomiast 49 proc., motywując to głównie brakiem zmartwień o formalności, organizację i wygodę w trakcie urlopu. Co trzeci Polak, który zamierza skorzystać z usług biura podróży, deklaruje, że istotne są też dodatkowe świadczenia w pakiecie wakacyjnym.

– Przede wszystkim na wakacjach chcemy się dobrze bawić i mieć święty spokój, dlatego większość klientów biur podróży, bo aż 85 proc., wybiera wypoczynek all inclusive. Na miejscu nie chcemy się zajmować organizacją posiłku na własną rękę, ale zostawić to specjalistom w hotelu. Większość klientów podróżuje samolotami i to jest trend rosnący od lat, spada liczba wyjazdów autokarowych. Natomiast w tym roku ponownie wiele osób wybierze się na wakacje własnym samochodem – jest to ciągle bardzo popularny sposób, szczególnie dla mieszkańców południa Polski, gdzie większość krajów Basenu Morza Śródziemnego, tych północnych, jest osiągalnych w ciągu jednego dnia przejazdu – mówi Maciej Nykiel.

Na tegoroczne wakacje za granicą Polacy planują wydać w sumie około 10 proc. więcej niż jeszcze w ubiegłym roku. Na urlop w kraju przeznaczają średnio 3,2 tys. zł na osobę, natomiast wypoczynek w kraju ma kosztować ok. 1,8 tys. zł.

– Profil turysty w tym roku w zasadzie się nie zmienił w stosunku do lat poprzednich. To 30–49-latek, typowy jest wyjazd rodzinny, dwu- lub trzyosobowy. Wzrosła jednak liczba osób, które zamierzają wyjechać w większych grupach, czyli 5 plus. Są to albo duże rodziny, albo przyjaciele, którzy jadą razem – mówi Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.

Z badania wynika również, że zdecydowana większość, bo 70 proc., Polaków planujących tegoroczne wakacje zamierza wykupić ubezpieczenie turystyczne w związku z wyjazdem zagranicznym. Ta liczba rośnie z roku na rok – w porównaniu z ubiegłym zwiększyła się o ponad 1,3 mln.

– Mówimy tu o 10 mln osób, z których 70 proc. – czyli blisko 7 mln –  ma zamiar wykupić ubezpieczenie, czyli bezpiecznie spędzić wakacje. To bardzo solidna, stabilna liczba, bo jeszcze w 2013 roku – kiedy rozpoczynaliśmy nasze badanie – ten odsetek wynosił 59 proc., a obecnie ustabilizował się na poziomie 70–73 proc. – mówi Tomasz Frączek.

Czytaj także

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Energia i klimat dla samorządów lokalnych

XXXI Welconomy Forum in Toruń

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych

Niemal 75 proc. Polaków negatywnie ocenia hodowlę klatkową. Podobny odsetek uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych. W ślad za rosnącą świadomością społeczną firmy coraz częściej rezygnują ze sprzedaży jaj od kur w klatkach. Do końca 2023 r. 161 firm działających w Polsce, w tym wszystkie największe sieci sklepów, zobowiązało się wycofać jaja klatkowe, a ponad 39 proc. z nich wdrożyło już swoje zobowiązania w życie – wynika z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera.

Handel

Związek Przedsiębiorców Ukraińskich: Granica musi być odblokowana bezwarunkowo. Dopiero wtedy możemy przystąpić do negocjacji

– Protesty polskich rolników mają duży składnik emocjonalny, a na zamieszaniu korzysta Rosja – uważa dyrektor wykonawcza Związku Przedsiębiorców Ukraińskich Kateryna Glazkova. Przekonuje, że granica musi być odblokowana bezwarunkowo i dopiero wtedy można przystąpić do konstruktywnej rozmowy i negocjacji. Na obecnej sytuacji tracą ukraińskie przedsiębiorstwa, w tym przemysł obronny. Blokady szlaków komunikacyjnych z przyjaznym krajem, jakim jest Polska, są określane za naszą wschodnią granicą mianem „katastrofy”.

Ochrona środowiska

Sprzedaż pomp ciepła spadła o 1/3. Branża liczy na odbicie dzięki aktywnej polityce rządu

Ubiegły rok nie był udany dla branży urządzeń grzewczych – przyznaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Sprzedaż w tym sektorze spadła o ponad 30 proc., a w przypadku domów jednorodzinnych o około 40 proc. Prezes zarządu tej organizacji liczy na aktywną politykę rządu. Wśród możliwych rozwiązań wymienia m.in. wprowadzenie specjalnej taryfy dla pomp ciepła oraz obniżenie VAT–u na energię elektryczną. Ocenia, że przy sprzyjających okolicznościach sprzedaż pomp ciepła w 2024 roku może wzrosnąć o 20 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.