Mówi: | Maciej Stróżyk, prezes zarządu, North Coast Emiliano Castagna, wiceprezes i członek zarządu Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce |
Ponad połowa Polaków wybiera w restauracjach kuchnię włoską. Produkty spożywcze z Włoch na stałe weszły także do domowego menu
Kuchnia włoska jest ulubioną kuchnią zagraniczną Polaków – tak uważa 48 proc. rodaków w wieku 18–44 lata badanych przez PBS na zlecenie North Coast. Ponad połowa ankietowanych w restauracjach stawia właśnie na dania z Italii, wśród których niepodzielnie króluje pizza. We włoskiej kuchni Polacy doceniają przede wszystkim prostotę i łatwość w przygotowaniu. To dlatego jest jej dużo również w codziennym menu przygotowywanym w domach. To o tyle prostsze, że w sklepach coraz łatwiej dostępne są oryginalne włoskie produkty. Wraz z rozszerzaniem asortymentu rośnie też zainteresowanie konsumentów.
Nie ma chyba nikogo, kto przynajmniej raz w życiu nie spróbowałby pizzy, spaghetti, risotto, tortellini, ravioli czy słodkiego tiramisu. Co ciekawe, im niższy wiek, tym chętniej wybierana jest właśnie kuchnia włoska. Z raportu wynika, że największy odsetek jej zwolenników znajduje się w przedziale wiekowym 18–29 lat (40 proc.) i 30–44 lata (42 proc.).
– Według przeprowadzonych przez nas badań najpopularniejszą kuchnią zagraniczną w Polsce jest kuchnia włoska. Wskazało ją aż 48 proc. Polaków. Jeśli z kolei spojrzymy na restauracje, to aż 52 proc. klientów wybiera dania kuchni włoskiej, a 70 proc. Polaków wskazuje, że produkty z tej właśnie kuchni są bardzo smaczne – mówi agencji Newseria Lifestyle Maciej Stróżyk, prezes zarządu North Coast, importera i dystrybutora włoskich produktów spożywczych.
Włosi cenią sobie tradycyjne, domowe jedzenie. Założenie jest proste – dania mają być aromatyczne, przyrządzone ze świeżych, lokalnych i sezonowych produktów. W tej kwestii nie ma żadnych kompromisów. Pomidory – koniecznie słodkie, soczyste i skąpane w gorącym słońcu, a także cebula, czosnek i oliwki stanowią podstawę niemal każdego dania z Italii. Niezbędnym uzupełnieniem potraw są także świeże zioła takie jak oregano, bazylia, tymianek, rozmaryn i estragon.
– Najbardziej popularnym daniem włoskim w Polsce, według badania, jest pizza. Ponad 70 proc. Polaków powiedziało, że pizza jest najlepszym włoskim daniem. Druga pozycja – makarony we wszystkich postaciach i formatach, z różnymi rodzajami sosów, czy na bazie pomidora, czy na bazie pesto – mówi Emiliano Castagna, wiceprezes i członek zarządu Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce.
Okazuje się, że preferencje co do wyboru konkretnych potraw uzależnione są od miejsca ich spożywania. Wśród dań zamawianych w restauracji na pierwszym miejscu zdecydowanie króluje pizza (73 proc.), za nią zaś plasuje się spaghetti (32 proc.). Z kolei ulubionymi daniami kuchni włoskiej przygotowywanymi przez Polaków w domu są spaghetti (45 proc.), pizza (20 proc.) oraz inne rodzaje makaronów (11 proc.).
– Oprócz tego Polacy uważają, że kuchnia włoska jest łatwa w przygotowaniu, szybka, ale również zdrowa i bazuje na naturalnych składnikach – mówi Maciej Stróżyk.
– Wystarczy kilka składników wysokiej jakości i w 15 minut robimy fantastyczne danie z makaronu. W tym czasie bowiem, kiedy gotujemy makaron, równolegle robimy bardzo prosty sos. To może być najprostsze danie jak aglio olio e peperoncino albo bardziej skomplikowane jak carbonara lub makaron z owocami morza – mówi Emiliano Castagna.
Kuchnia włoska jest dobrze zbilansowana i przywiązuje się w niej dużą wagę do jakości, a nie liczby składników. Najbardziej znane przepisy kulinarne we Włoszech przez lata powstawały w zwykłych domach, co sprawia, że można je łatwo odwzorować. Przyrządzić może je więc praktycznie każdy amator gotowania. Dlatego też Polacy tak chętnie sięgają po oryginalne produkty i właśnie w tej kuchni szukają inspiracji, jak najlepiej je wykorzystać.
– Polacy najczęściej sięgają po produkty, które kojarzą im się z Włochami. Przykładem są sery, a wśród nich w tej chwili królową jest mozzarella. Ten produkt dzisiaj możemy znaleźć nie tylko na półkach dużych sieci handlowych, ale również w małych sklepikach osiedlowych. Polacy również bardzo chętnie sięgają po włoskie wędliny, makarony, pomidory czy oliwę z oliwek. Bardzo dużą popularnością cieszą się również wina włoskie – wymienia Maciej Stróżyk.
Raport PBS na zlecenie North Coast pokazuje, że wśród najczęściej kupowanych włoskich produktów spożywczych są: makaron (72 proc.), sosy/pesto (53 proc.), ser (50 proc.), oliwa (26 proc.), wędlina (17 proc.) i oliwki (16 proc.).
– Z roku na rok obserwujemy tendencję, że Polacy coraz bardziej stawiają jakość produktów nad ilość, dlatego bardzo chętnie sięgamy po produkty oryginalne, które bazują na tradycyjnych recepturach i pomagają wydobyć kwintesencję smaku włoskich potraw – mówi prezes North Coast, które działa na polskim rynku od 30 lat.
Jak podkreśla, w 1992 roku firma startowała z katalogiem kilkudziesięciu podstawowych produktów, które importowała z Włoch do Polski, teraz jest ich w ofercie ponad 3 tys. Wśród nich są takie popularne marki jak Galbani, Cirio, Riso Gallo, Castelli, Cellini, Agnesi i Bertani. Te produkty trafiają zarówno do dużych sieci handlowych, małych sklepików, jak i do kanału HoReCa, czyli do barów, restauracji czy kawiarni.
Czytaj także
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-11-25: Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
- 2024-10-03: David Gaboriaud: Żabie udka i ślimaki są dla turystów. Francuzi nie jedzą ich codziennie, sam jadłem je trzy razy w życiu
- 2024-10-11: David Gaboriaud: Polscy kucharze uwielbiają kuchnię znad Loary. Francuskimi technikami mocno inspirował się Modest Amaro
- 2024-09-16: Konsumenci coraz częściej sięgają po ryby ze zrównoważonych połowów. Sprzedaż certyfikowanych produktów sięga 18 tys. t
- 2024-08-30: Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi
- 2024-05-21: Lara Gessler: Moje aktualne mieszkanie jest już szesnastym. Połowy kuchni jeszcze nie pokazuję, bo nie mam blatu kuchennego
- 2024-05-29: Rynek zastępników mięsa jest pełen wysoko przetworzonych produktów. Wkrótce mogą one zniknąć ze sklepowych półek
- 2024-05-08: Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.