Newsy

Pracodawcy RP: Od lat notujemy coraz mniejsze uzwiązkowienie. Nadal jednak potrzebny jest dialog

2014-11-27  |  06:40

Trwają intensywne rozmowy między organizacjami pracodawców a związkami zawodowymi, które mają przywrócić dialog na szczeblu ogólnopolskim. Choć związki zawodowe są w defensywie, dialog wciąż jest potrzebny uważa Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP. Jego zdaniem często próbę dialogu związkowcy zmieniają w dyktat.

Związki zawodowe są w defensywie, od wielu lat notujemy coraz mniejsze uzwiązkowienie, czyli krótko mówiąc, oferta liderów i samych związków dla potencjalnych członków jest prawdopodobnie nie za bardzo przyjazna albo nieatrakcyjna zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Malinowski, prezydent organizacji Pracodawcy RP. To powoduje, że mamy określone napięcia w dialogu społecznym polegające na tym, że związki bardzo często próbują zamienić dialog w dyktat. Jeśli nie są wykorzystywane tylko ich propozycje, to się obrażają.

Dowodem tego – zdaniem Malinowskiego – jest porzucenie 1,5 roku temu przez związkowców dialogu w ramach tzw. Komisji Trójstronnej instytucji, która w założeniach miała się składać z przedstawicieli rządu, organizacji pracodawców oraz związków zawodowych.

Jest jednak światełko w tunelu, bo prowadzimy intensywne rozmowy, ponieważ uważamy, że ważnym elementem jest próba rozmawiania ze związkami zawodowymi i prowadzenie tego dialogu podkreśla Andrzej Malinowski. Ten dialog zresztą istnieje w formach autonomicznych na poziomie przedsiębiorstw. Tam pracodawcy bardzo często dogadują się z reprezentantami pracowników.

25-lecie zmian na rynku pracy

Przez ostatnie 25 lat relacje na linii pracodawca-pracownik uległy znaczącym zmianom. Podobnie zresztą jak cały rynek pracy.

25 lat temu nie było bezrobocia, ale też niemal w ogóle nie było gospodarki argumentuje Malinowski. Dzisiaj mamy gospodarkę, ale jest bezrobocie. W wyniku procesów transformacji, a także wielu innych błędów, na przykład edukacyjnych, mamy określone kłopoty z miejscami pracy. Szczególnie dotyczy to ludzi młodych, których wykształcenie nie trafia w potrzeby pracodawców.

Jedyne skuteczne lekarstwo na bezrobocie to nowe inwestycje, które pozwolą przedsiębiorcom utworzyć nowe miejsca pracy.

Żeby poprawić rynek pracy, nic się więcej nie da zrobić, jak tylko stworzyć warunki do rozwoju gospodarki. Wszystkie inne mechanizmy, które próbują uporządkować sytuację, to tylko leczenie objawowe. Natomiast rzeczą ważniejszą jest wyeliminowanie przyczyn choroby przekonuje prezydent Pracodawców RP. Prawie 99,8 proc. wszystkich firm stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa, a w tej grupie prawie 90 proc. to firmy mikro i małe. Takie podmioty mają ograniczone możliwości przyjmowania pracowników.

W kolejnych latach, jak podkreśla Malinowski, potrzebna będzie reorganizacja rynku pracy w związku z tym, że zmieniają się technologie, systemy komunikacyjne, metody zarządzania, ale też zwiększa się konkurencja wśród firm.

Wiemy już, że chyba nie da się już dalej konkurować naszą dotychczasową bronią, czyli stosunkowo niskimi kosztami pracy, bo one coraz bardziej wzrastają. W związku z tym pozostaje nam zwrócenie uwagi na kwestie innowacyjne. Bo dzisiaj na całym świecie przewagi konkurencyjne uzyskuje się przede wszystkim poprzez działania innowacyjne.

Pracodawcy RP (wcześniej Konfederacja Pracodawców Polskich) są najstarszą, działającą od 1989 roku, organizacją zrzeszającą przedsiębiorców w Polsce. Reprezentuje około 10 tys. firm, które łącznie zatrudniają około pięciu milionów pracowników. Zdecydowana większość z nich (85 proc.) to podmioty prywatne. 27 listopada organizacja obchodzi jubileusz 25 lat istnienia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.