Mówi: | Mirosław Maj |
Funkcja: | Prezes Fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń |
Prawie połowa komputerów podłączonych do internetu jest zawirusowana
Nawet 40 proc. komputerów podłączonych do internetu może być zainfekowanych. Często wirusy przenoszą bezpłatne aplikacje czy umieszczane w sieci najnowsze filmy. Część użytkowników lekceważy zagrożenie do chwili, kiedy ich komputery przestają właściwie działać.
– Ok. 30-40 proc. wszystkich komputerów tzw. zwykłych użytkowników internetu jest zainfekowanych, co jest moim zdaniem przerażające. W Polsce jest bardzo podobnie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mirosław Maj, prezes Fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń.
Polscy deweloperzy tworzący aplikacje lekceważą bezpieczeństwo użytkowników przy tworzeniu programów.
– Zjawisko to jest szczególnie widoczne w tzw. web aplikacjach, czyli serwisach internetowych, które są źródłem różnych korzyści finansowych czy promocyjnych, marketingowych wielu firm – wyjaśnia Mirosław Maj. – Praktyka pokazuje, że jeżeli się przeprowadza testy bezpieczeństwa web aplikacji to prawie wszystkie pokazują negatywne wyniki. Tymczasem web aplikacje mają dostęp do bardzo ważnych baz danych, w których są np. dane osobowe. Naruszenie ich bezpieczeństwa jest niezwykle łatwe.
Często aplikacje, które są ściągane wyglądają niegroźnie i użytkownicy mogą z nich korzystać normalnie, bez zakłóceń. Jednak nie zdają sobie sprawy z ich ukrytego, szkodliwego działania.
– Bywa, że aplikacje zawierają np. tzw. konie trojańskie. W efekcie hakerzy dostają się na nasz komputer i wykradają z niego dane, choć my nie zdajemy sobie z tego sprawy. Często ta aplikacja właściwie działa poprawnie z punktu widzenia naszych oczekiwań, ale ona robi jeszcze coś więcej, coś o czym nie wiemy i czego byśmy nie chcieli – tłumaczy Maj.
To zagrożenie dotyczy nie tylko aplikacji.
– Większość premier filmowych, które są dostępne bardzo wcześnie w internecie, zawiera w sobie złośliwe oprogramowanie, które kończy się infekcją komputera – ostrzega rozmówca Newserii.
Choć prowadzona jest zakrojona na szeroką skalę akcja edukacyjna dotycząca bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni, to nie jest ona wystarczająca.
– Niestety, zawsze tak będzie, że będzie grupa użytkowników internetu, którzy nie są zainteresowani uświadomieniem sobie tych zagrożeń, bo nie po to oni się podłączyli do internetu, żeby się ich bać – mówi Maj. – Często interesują się dopiero w momencie, kiedy wystąpi problem. Edukacja jest bardzo ważna, ale to jest tylko jeden z elementów zapewnienia pełnego bezpieczeństwa.
Czytaj także
- 2024-04-22: Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna
- 2024-04-26: Rodziny zastępcze w kryzysie z powodu braku odpowiedniego wsparcia państwa. Zespoły robocze pracują nad wypracowaniem nowych przepisów
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-04-08: GPW szuka możliwości przyciągnięcia zarówno nowych inwestorów, jak i spółek. Liczy na przełamanie stagnacji w debiutach
- 2024-03-26: W anestezjologii dokonał się skokowy postęp. To dziś jedna z najbezpieczniejszych dziedzin medycyny
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.