Newsy

Prof. M. Belka: gospodarka hamuje, ale alarmów bym nie wzniecał

2012-03-19  |  18:26
Supernews
Mówi:Prof. Marek Belka
Funkcja:Prezes Narodowego Banku Polskiego
  • MP4

    Najnowsze dane GUS o produkcji przemysłowej rozczarowały. W lutym spadła o 1 proc. w porównaniu do stycznia. W ujęciu rocznym wzrost wyniósł 4,6 proc., ale jeszcze w styczniu był dwa razy większy.

     - Te dane pokazują, że gospodarka zwalnia - przyznaje prof. Marek Belka, prezes Narodowego Banku Polskiego.

    Jego zdaniem spowolnienie może być przejściowe.

     - Oczywiście alarmów bym nie wzniecał. Przypomnę, że w lipcu i w sierpniu mieliśmy takie 2 miesiące chyba jeszcze głębszego zwolnienia i to było przejściowe - dodaje prof. Belka.

    W ubiegłym roku po dwóch miesiącach wolniejszego wzrostu produkcji przemysłowej (w czerwcu o 2 proc., a w lipcu 1,8 proc. rdr), sierpniowe dane pozytywnie zaskoczyły. Wzrost w ujęciu rocznym wyniósł wówczas ponad 8 proc.

    Produkcja przemysłowa w lutym wzrosła w 26 działach gospodarki, m.in. w produkcji wyrobów z metali, chemikaliów i wyrobów chemicznych, maszyn i urządzeń oraz artykułów spożywczych. Spadki odnotowano w 8 branżach: wydobycie węgla kamiennego i brunatnego, produkcja mebli oraz koksu i produktów rafinacji ropy naftowej.

    Spowolnienie widać również w najnowszym danych o produkcji budowlano-montażowej. W ujęciu miesięcznym spadła w lutym o 5,5 proc., a rdr wzrosła o 12 proc. Wzrost ten był jednak ponad dwa razy mniejszy niż w styczniu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.