Newsy

Prywatyzacja w PKP przyspiesza: kończą się negocjacje ws. TK Telekom, wielu chętnych na Polskie Koleje Linowe

2013-01-29  |  06:55
Mówi:Jakub Karnowski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKP S.A.
  • MP4

    Trwają prace prywatyzacyjne w Grupie PKP. Negocjacje w sprawie sprzedaży TK Telekom z trzema zainteresowanymi spółkami zakończą się jeszcze w lutym. Duże jest też zainteresowanie Polskimi Kolejami Linowymi. Prezes Grupy, Jakub Karnowski zapewnia, że prywatyzacji PKP Cargo nie zaszkodzi to, że dotychczasowy prezes tej spółki Wojciech Balczun zrezygnował właśnie ze stanowiska. Przewoźnik towarowy zadebiutuje na warszawskim parkiecie pod koniec roku.

    Prywatyzacja TK Telekom, w której 100 proc. udziałowcem jest PKP SA, zbliża się do finału. Rozstrzygnięcia należy się spodziewać w ciągu najbliższych 2-3 tygodni.

    TK Telekom to operator telekomunikacyjny, świadczący usługi dla biznesu, administracji, operatorów telekomunikacyjnych, kolei i klientów indywidualnych. Firma ta zarządza prawie 30 tys. kilometrów linii, łącząc ponad 300 miejscowości w całym kraju.

    Prezes PKP SA w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria potwierdził, że w ostatecznej rozgrywce są trzy podmioty (GTS, Netia oraz konsorcjum Hawe/IT Polpager). Trudno jednak prognozować, czym ta rozgrywka się zakończy.

     – Dla nas TK Telekom ma swoją wartość i będziemy starali się ją uzyskać – zapewnia Jakub Karnowski. – Jeśli nam się to nie uda, to prywatyzacja może się zakończyć bez rozstrzygnięcia.

    Proces prywatyzacji TK Telekom rozpoczął się we wrześniu 2011 roku.

    Dużo krócej, bo od miesiąca, trwa prywatyzacja Polskich Kolei Linowych SA. W ubiegły piątek minął termin składania ofert. Zgłosiło się aż 12 podmiotów zainteresowanych przejęciem spółki.

     – Zainteresowanie przerosło nasze oczekiwania, z czego oczywiście bardzo się cieszymy, bo większy popyt na akcje spółki oznacza wyższą cenę – mówi Karnowski. – Uzyskane ceny, które są początkiem kolejnego etapu negocjacji, są dla nas bardzo atrakcyjne.

    Wyłoniona zostanie teraz krótka lista inwestorów, z którymi toczone będą dalsze negocjacje. Zostaną oni także dopuszczeni do badania finansów spółki, czyli procesu due dilligence.

    Polskie Koleje Państwowe nie chcą zdradzić nazw oferentów, natomiast dwoje z nich samo potwierdziło, że złożyo swoje oferty. Są to Polskie Koleje Górskie, czyli spółka, należąca do czterech gmin z Podhala, w tym do Zakopanego, oraz konsorcjum, w skład którego obok czterech polskich gmin (Szczawnicy, Zawoi, Krynicy-Zdroju i Czernichowa) wchodzi słowacka spółka Tatry Mountain Resorts. Proces prywatyzacji ma się zakończyć do końca czerwca tego roku.

    Polskie Koleje Linowe istnieją od 1936 roku. Wtedy też powstała kolej na Kasprowy Wierch, która jest dziś najstarszą w Polsce górską kolejką linową. Do PKL należą też wyciągi na górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim, na Mosorny Groń w Zawoi, na Gubałówkę i Butorowy Wierch, na Palenicę w Szczawnicy oraz na Górę Parkową w Krynicy.

    Cargo zadebiutuje z nowym prezesem

    Giełdowy debiut PKP Cargo – zgodnie z założonym harmonogramem – spodziewany jest w ostatnich miesiącach tego roku. W przygotowaniu do tego wydarzenia spółkę będzie wspierał jeszcze tylko przez trzy miesiące jej prezes, Wojciech Balczun, który wczoraj zrezygnował ze stanowiska. Balczun był związany z przedsiębiorstwem przez ostatnich 5 lat. Przeprowadził je z sukcesem przez etap restrukturyzacji, dzięki czemu firma zamiast notowanych wcześniej strat zaczęła wypracowywać pokaźne zyski. W 2012 roku wyniosły one ponad 210 mln zł netto (według dotychczas stosowanej metodologii).

     – Prezes Balczun będzie współpracował z nami jeszcze przez trzy miesiącetak wynika z jego kontraktu – mówi prezes PKP, Jakub Karnowski. – Będziemy liczyć na jego wsparcie i pomoc w rozpoczęciu kolejnego etapu w rozwoju spółki.

    Chodzi o przygotowanie strategii Grupy Kapitałowej PKP Cargo, jak i samej spółki. Według założeń, przyszli inwestorzy będą mogli przejąć 50 proc. plus jedną akcję.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    IT i technologie

    Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować

    Robotyzacja i sztuczna inteligencja w biznesie zapoczątkowały już nowy etap rewolucji technologicznej, która nie ominie też sektora publicznego i samorządowego. Jej wdrożenie w urzędach może przynieść duże korzyści m.in. w postaci skrócenia czasu obsługi mieszkańców i odciążenia pracowników administracji, którzy będą w stanie poświęcić więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Samorządy są mocno zainteresowane takimi rozwiązaniami, ale barierą wciąż pozostaje m.in. brak świadomości i wiedzy, jak rozpocząć proces ich wdrażania. – Drugą barierą jest strach przed tym, czy roboty zastąpią pracowników, którzy zostaną zwolnieni – podkreśla Tomasz Tybor, dyrektor ds. inteligentnej automatyzacji w Betacom.

    Konsument

    Organizacje społeczne przestrzegają przed wycofywaniem się z Zielonego Ładu. Koszty poniesie i rolnictwo, i całe społeczeństwo

    W ubiegłym tygodniu 140 organizacji społecznych z całej Europy, również z Polski, wystosowało apel do unijnych instytucji przestrzegający przed skutkami odchodzenia od Zielonego Ładu. W ostatnich miesiącach Komisja Europejska zaczęła łagodzić niektóre wymogi, do czego przyczyniły się protesty rolników w krajach członkowskich. – Zielony Ład to nie tylko jest kwestia rolnictwa, ale sprawa nas wszystkich – przekonują ekolodzy. W ich opinii, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, koszty zaniechań i zmiany klimatu zapłacą wszyscy – zarówno rolnicy, jak i społeczeństwo.

    Transport

    Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową

    Polska stała się już hubem logistyczno-transportowym w środkowej części Europy. Mamy  też dominującą pozycję w tranzycie Wschód – Zachód. Aby utrzymać tę pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje. Będzie miało to kluczowe znaczenie już po zakończeniu wojny w Ukrainie. Zamknięcie tego etapu wojny i odbudowy Ukrainy, przy dofinansowaniu infrastruktury w Polsce, to duża szansa, aby nasz transport mógł faktycznie się stać pewnym ogniwem łączącym Zachód z Ukrainą – ocenia Przemysław Sekieta, dyrektor Działu Handlowego w Grupie SKAT.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.