Mówi: | Małgorzata Kuczewska-Łaska |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Przewozy Regionalne |
Przewozy Regionalne o walce o rynek: Musimy się liczyć z tym, że monopolistą już nie będziemy
Przewozom Regionalnym coraz trudniej walczyć o zamówienia na przewóz osób w samorządach. – Musimy się liczyć z tym, że monopolistą już nie będziemy – mówi prezes spółki, Małgorzata Kuczewska-Łaska. Zapewnia, że przewoźnik będzie aktywniej niż dziś walczył o udział w rynku.
Przewozy Regionalne mają nadzieję przekonać potencjalnych klientów, którymi są samorządy do korzystania z ich usług. Te na drodze przetargów organizują transport publiczny na swoim terenie.
– Natomiast chcielibyśmy i bardzo o to zabiegamy, żeby przetargi były organizowane na równych prawach dla wszystkich przewoźników kolejowych – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska. – Wtedy i nasi pracownicy będą mieli okazję się wykazać, poprawiać jakość swojej pracy i poprawiać jakość kolei, ku satysfakcji pasażerów.
Szefowa spółki kolejowej przyznaje, że czasy, gdy jej firma startowała do walki o pasażera z pozycji monopolisty odeszły w zapomnienie.
– Liczymy się z tym, że będzie nam przybywało konkurencji i że możemy w przypadkach, kiedy nie będziemy konkurencyjni utracić pewne rynki – przyznaje Kuczewska-Łaska.
Przewozy Regionalne, to dziś największy w Polsce przewoźnik kolejowy, wykonujący przewozy pasażerskie. Z ich usług korzysta rocznie około 120 milionów pasażerów.
– Kolej, tak naprawdę musi być elementem wygodnego zbiorowego transportu publicznego – przekonuje prezes spółki. – Musi być zdecydowanie bardziej zjednoczona z transportem autobusowym, jak również z transportem lotniczym.
Tym bardziej, że ten ostatni staje się dla kolei coraz silniejszym konkurentem. Także ze względu na ofertę cenową.
– Ceną jest bardzo trudno konkurować dlatego, że w wielu częściach Polski, linie lotnicze już mają niższe ceny – mówi prezes Przewozów Regionalnych w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Mimo wszystko spółka widzi dla siebie szanse. Tym bardziej, że nie wszystkie województwa, wzorem Mazowsza czy Górnego Śląska chcą budować własną kolej aglomeracyjną. Przyznał to także wiceminister transportu, Andrzej Massel.
– Jest wiele województw w Polsce, które nie planują tworzenia własnych spółek, bo są za małe i będą w naturalny sposób korzystały z usług różnych przewoźników, w tym również z Przewozów Regionalnych – twierdzi Andrzej Massel, który w resorcie transportu odpowiada za koleje - Jeżeli popatrzymy na województwo świętokrzyskie czy podlaskie, nie sądzę, żeby takie województwa chciały zakładać własny podmiot, gdyż skala działalności jest za mała do tego, aby to było uzasadnione ekonomicznie.
Wiceminister transportu uważa, że optymalny jest model, w który organizator transportu nie jest właścicielem przewoźnika, a jedynie zamawia u niego konkretne usługi, egzekwując później ich odpowiednią jakość.
Czytaj także
- 2024-05-13: Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-03-28: Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
- 2024-03-29: Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna
- 2024-03-12: Wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych przetwarzanych w różnych urzędach. NIK zapowiada kontrole we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
- 2024-03-11: Lokalne spółdzielnie energetyczne mogą być rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego. Mają szansę poprawić także sytuację kobiet na rynku pracy
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.