Newsy

Przyszłość należy do firm potrafiących przetwarzać i wykorzystywać dane. Ponad 70 proc. przedsiębiorstw zamierza iść w tym kierunku

2019-02-27  |  06:15

W perspektywie pięciu lat 71 proc. firm planuje inwestować w analizę danych – wynika z badań MicroStrategy. Eksperci podkreślają, że firmy muszą się przekształcić z organizacji, które tylko posiadają dane, w takie, które potrafią je wykorzystywać do podejmowania decyzji biznesowych. Analiza i łączenie danych z rożnych źródeł może przynieść firmom wzrost efektywności, lepsze wyniki finansowe i nowych klientów. 

– Inteligentne przedsiębiorstwo to firma, która zbiera wszystkie posiadane przez siebie dane i udostępnia je pracownikom, aby zapewnić im lepszy wgląd i ułatwić podejmowanie decyzji. Każda firma dysponuje dziesiątkami lub setkami systemów, które generują jakieś dane i informacje, i w każdej są menadżerowie, którzy tych danych potrzebują – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Steven Holdridge, Senior Executive Vice President, Worldwide Services w MicroStrategy.

Według McKinsey Global Institute firmy data-driven, czyli napędzane przez dane, mają o dwadzieścia trzy razy większą szansę na pozyskiwanie nowych klientów i sześciokrotnie większą na ich późniejsze zachowanie. Dane i ich analiza są dzisiaj podstawą działania organizacji, stanowiąc bazę przy podejmowaniu decyzji biznesowych.

Jak wynika z raportu Global State of Enterprise Analytics 2018, przygotowanego przez firmę MicroStrategy, 90 proc. ankietowanych analityków oraz profesjonalistów przyznaje, że dane i analityka to podstawa do przeprowadzenia cyfrowej transformacji w firmie. Ich właściwe wykorzystanie pomaga rozwinąć nowe modele biznesowe, zapewnia większą efektywność, a także formułuje na nowo doświadczenia klientów.

– Bez wątpienia big data znajduje się w centrum wszystkiego. Liczba danych mnoży się nie co roku, ale codziennie, każdego miesiąca. Moim zdaniem najważniejszą kwestią dla firmy jest skupienie się na swojej działalności i zrozumienie, jakie cechy wyróżniają firmę na tle konkurencji. Co sprawia, że jest niepowtarzalna i konkurencyjna na rynku? W jaki sposób zebrać dane i informacje, aby stać się konkurencyjnym? – mówi Steven Holdridge.

Jak wynika z badań MicroStrategy, 63 proc. ankietowanych analityków i ekspertów zauważyło, że firma oparta na danych oznacza wzrost produktywności i efektywności. Ponad połowa zwróciła uwagę na możliwość podejmowania szybszych i bardziej trafnych decyzji, a także wskazała uzyskanie lepszych wyników finansowych. Dlatego blisko dwie trzecie decydentów w firmach przyznało, że w ciągu najbliższego roku ich organizacje zamierzają zainwestować więcej środków w inicjatywy analityczne. W perspektywie pięciu lat ten odsetek wynosi już 71 proc.

Z drugiej strony firmy napotykają się na bariery w budowaniu organizacji opartych na danych i analityce. Borykają się z doborem odpowiednich narzędzi, zbudowaniem zespołów i zarządzaniem zasobami tak, aby przetworzyć dostępne dane na informacje biznesowe.

Firma MicroStrategy, działająca w obszarze Business Intelligence, stworzyła „Mapę inteligentnego przedsiębiorstwa”, przedstawiającą wizję oraz najlepsze praktyki procesów, struktur i ról, które są niezbędne na drodze do efektywnego wykorzystania danych w biznesie.

– Dzięki niej dużo łatwiejsze jest określenie, w jakiej sytuacji firma się dziś znajduje, jaki jest jej stopień rozwoju jako inteligentnego przedsiębiorstwa, co należy zrobić, aby połączyć posiadane dane i informacje z użytkownikiem, w jaki sposób obsłużyć dyrektora, który potrzebuje szybkiego dostępu do informacji na smartfonie, czy badacza, który potrzebuje masy zdatnych do analizy informacji o danych. Określiliśmy szereg kroków i technik, które pozwalają to zrobić. Zostały one ustalone na „Mapie inteligentnego przedsiębiorstwa”. Pomagamy firmom zrozumieć ich położenie na mapie, podpowiadamy, w którą stronę mają podążać, aby realizować swoje misje oraz jakie technologie pomogą im w osiągnięciu tego celu – mówi Steven Holdridge.

„Mapa inteligentnego przedsiębiorstwa” to dokument, który pełni funkcję drogowskazu na drodze do wykorzystania i rozumienia danych. Jak podkreśla ekspert, tylko te organizacje, które będą potrafiły uwolnić potencjał drzemiący w danych, osiągną sukces i staną się dominującymi graczami na rynku.

– Mapę można wykorzystać do zrozumienia, do jakiego rodzaju informacji, które ukryły się gdzieś pomiędzy setkami systemów, firma dziś nie ma dostępu oraz do określenia sposobu dotarcia do nich – podpowiada wiceprezes MicroStrategy. – Podczas współpracy z firmami naszym celem jest zebranie wszystkich posiadanych przez nie danych w sensowny sposób, który umożliwia nie tylko wgląd w te informacje, lecz także zrozumienie ich w sposób umożliwiający podjęcie działań. Platforma MicroStrategy łączy wszystkie informacje, w wyniku czego stają się przystępniejsze i łatwiejsze do zrozumienia dla użytkownika biznesowego.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.