Newsy

Prezes Budimeksu: termin oddania obwodnicy Augustowa zależy od decyzji administracyjnych. Może się opóźnić

2013-06-27  |  06:30
Mówi:Dariusz Blocher
Funkcja:prezes zarządu, dyrektor generalny
Firma:Budimex SA
  • MP4
  • Budimex zapewnia, że realizacja obwodnicy Augustowa idzie zgodnie z planem i zakończy się we wrześniu przyszłego roku. Firma jednak wciąż czeka na wydanie brakujących pozwoleń na budowę. – Jeśli procedury się przedłużą, będziemy musieli wydłużyć termin – zastrzega prezes Budimeksu.

     – Jeżeli chodzi o obwodnicę Augustowa to jesteśmy w terminie. Mamy pozwolenie na budowę na 70-80 proc. odcinka i tam pracujemy bardzo intensywnie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dariusz Blocher, prezes zarządu i dyrektor generalny Budimex SA.

    Umowę na projekt i budowę obwodnicy Augustowa Budimex podpisał z białostockim oddziałem GDDKiA w marcu 2011 r. Wartość kontraktu opiewa na 659 mln zł. Na jego realizację firma budowlana ma czas do 11 września 2014 roku.

    Blocher tłumaczy, że postęp dalszych zaplanowanych prac, a w efekcie termin ukończenia budowy będzie zależał od terminu wydania pozwolenia na dalszą budowę.

     – To jest największy znak zapytania. Jeżeli wszystkie procedury administracyjne będą przebiegały sprawnie i szybko, nie tak jak poprzednio – czekałem 9 miesięcy na wydanie pozwolenia – to zdążymy w czasie. Jeśli nie, to o ten czas poślizgu w procedurach będziemy musieli wydłużyć termin – mówi. – Chcemy to zrobić ambicjonalnie. Jesteśmy firmą, która w Polsce jest dzisiaj chyba najlepiej przygotowana do tego, żeby realizować duże przetargi. Nie chciałbym tylko spotkać się z taką sytuacją, w której jest więcej osób przeszkadzających niż pomagających.

    Budimex podjął się budowy obwodnicy Augustowa już po raz drugi. Plan pierwszej budowy z 2007 roku przewidywał, że droga będzie przecinać znajdujące się pod ochroną tereny Doliny Rospudy (objęte programem ochronnym Natura 2000). Dwa lata później sądy administracyjne czterokrotnie uchyliły wszelkie wydane wcześniej pozwolenia, które umożliwiały realizację tej inwestycji. W 2009 r. GDDKiA zerwała kontrakt z Budimeksem, za co firma budowlana otrzymała  prawie 22 miliony złotych odszkodowania.

    Prezes Budimeksu żałuje, że wówczas nie udało się dokończyć budowy obwodnicy.

     – Ja chciałem zrealizować tamtą inwestycję. Żałuje, że tak się nie stało z różnych powodów, a odszkodowania i tak dostaliśmy tylko 50 proc. tego, co nam się de facto należało, więc to taki salomonowy wyrok. To pokryło raczej straty i koszty, które mieliśmy z niezrealizowania tej inwestycji – tłumaczy.

    Mieszkańcy Augustowa czekają na obwodnicę od wielu lat, przez to miasto przejeżdża kilka tysięcy tirów na dobę. Nowa obwodnica ma mieć 36,3 km i przebiegać przez miejscowość Raczki, w wariancie uwzględniającym przebieg międzynarodowej trasy Via Baltica przez Łomżę. Na obwodnicę będą się składać: jednojezdniowy odcinek drogi krajowej nr 8 (23,3 km) i dwujezdniowy fragment trasy ekspresowej S61 (13 km).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.