Newsy

Rośnie popyt na usługi designerów. Zajmują się profesjonalnym przygotowaniem produktu lub usługi przed wprowadzeniem na rynek

2016-08-22  |  06:20

Z badania PARP wynika, że nieco ponad połowa polskich firm korzysta z usług projektantów, ale incydentalnie. Świadomość roli profesjonalnego designu w działalności przedsiębiorstw rośnie – do tego, że w ogóle nie korzystają z takich usług przyznaje się tylko ok. 5 proc. firm. Tego rodzaju procesy najczęściej obejmują komunikację oraz przygotowanie produktu lub usługi przed wprowadzeniem na rynek. Design się opłaca – buduje wzrost wartości marki i rozwiązania bardziej dopasowane do potrzeb ich finalnych klientów – mówi Robert Majkut, designer.

Firmy przede wszystkim oczekują pewności, że proponowane im rozwiązania przyniosą obiecywane rezultaty – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes designer Robert Majkut, autor m.in. projektu fortepianu Whaletone, kina Orange Cinemas w Pekinie czy wnętrza Multikina w warszawskich Złotych Tarasach. – Taką pewność w obszarze kreacji trudno zagwarantować. Natomiast stosując przemyślane i sprawdzone rozwiązania, można to uprawdopodobnić. Nasze studio projektowe, które specjalizuje się w projektowaniu dla rynku biznesowego, taką metodologię ma i realizując ją krok po kroku, naprowadzamy się na te rozwiązania, które okazują się zazwyczaj najbardziej odpowiednie dla konkretnego tematu.

W ostatnich latach znacznie wzrosła skala customizacji, czyli dopasowania produktów i usług do potrzeb konkretnego klienta. Zdaniem projektanta w zasadzie każde rozwiązanie dla rynku biznesowego musi być szyte na miarę.

Trzeba przestać rozróżniać to, co jest w obszarze designu zazwyczaj wymieniane osobno, czyli funkcjonalność i estetykę. Funkcjonalność jest elementem absolutnie podstawowym – wskazuje Robert Majkut. – Od tego się zaczyna, projektując produkt czy wnętrze. Później dochodzą do tego elementy estetyzujące, które zazwyczaj podlegają pewnej kategoryzacji związanej z identyfikacją marki czy manifestowanymi wartościami.

Wśród firm dominuje przekonanie, że design jest potrzebny, tylko nie bardzo wiadomo, jak go użyć. Jak wskazują projektanci ankietowani przez PARP w badaniu „Diagnoza stanu designu w Polsce”, wśród powodów, dla których firmy nie korzystają z ich usług, jest niska świadomość korzyści (62 proc. wskazań) i niska wiedza na temat wykorzystania designu w ich branży (40 proc.). Robert Majkut podkreśla, że zadaniem studia projektowego jest udowodnienie klientowi, że design się opłaca. Firmy badane przez PARP w większości wskazały, że ich produkt lub usługa, w którym wykorzystano design/ projektowanie/ wzornictwo, odniósł sukces rynkowy (prawie 58 proc. wskazań).

Nasza wieloletnia praktyka i uczestnictwo w bardzo wielu projektach pokazały, że design buduje to, co inwestorów zawsze cieszy, czyli wzrost wartości marki. Buduje rozwiązania bardziej dopasowane do potrzeb ich finalnych klientów. W projektowaniu dla biznesu ważne jest to, że zazwyczaj nie myśli się o zamawiającym, ale o jego klientach. Skupienie się na zrozumieniu odbiorcy zazwyczaj przynosi lepsze rezultaty niż odpowiadanie na prostą potrzebę: zróbcie mi coś fajnego – mówi Robert Majkut.

Według PARP w korzystaniu z usług projektantów największą motywacją dla firm są działania PR-owe i pozycjonowanie się na rynku (prawie 70 proc. wskazań), rosnące oczekiwania klientów (63 proc.), poszukiwanie pomysłów na nowe produkty (52 proc.). 44 proc. przyznaje, że to szansa na zwiększenie zysku.

Według Roberta Majkuta design nie jest dobrem luksusowym, choć często obsługuje marki z najwyższej półki.

Zalety dobrego designu bardzo dobrze widać w przypadku deweloperów – uważa Robert Majkut. – Kupno mieszkania za wielkie pieniądze to ważna, życiowa decyzja konsumenta. Sprzedaż nieruchomości natomiast odbywa się nierzadko w warunkach urągających powadze tej sytuacji: w kontenerach, często tymczasowych pawilonach, na ubłoconym placu budowy, pomieszczeniach z brudnymi szybami itp. Zmiana tej oprawy jest dużą korzyścią dla dewelopera.

Na design autorstwa Roberta Majkuta postawiła firma Profbud w otwartym pod koniec czerwca salonie sprzedaży mieszkań na warszawskim Bemowie.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania

Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.

Ochrona środowiska

Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.

Edukacja

Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.