Newsy

Rośnie sprzedaż wina w Polsce. Polacy piją dwa razy więcej niż 8 lat temu

2013-11-13  |  06:00

Statystyczny Polak kupuje wino półwytrawne, w 60 proc. czerwone. Na butelkę wydaje ok. 16 zł. W ciągu ostatnich ośmiu lat wartość rynku wina w Polsce podwoiła się, jednak wydatki na wino to wciąż tylko nieco powyżej 7 proc. wszystkich wydatków Polaków na alkohol. Rynkowi wina w sukurs przychodzą dyskonty.

  Za 16 złotych można już kupić dobre wino – uważa Robert Ogór, prezes Ambra SA. – Poziom jakościowy win w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat przeszedł prawdziwą rewolucję. W supermarketach czy sklepach specjalistycznych można dzisiaj zaopatrzyć się w bardzo dobre wina. W każdym segmencie cenowym oferta nie ustępuje temu, co spotykamy na innych rynkach europejskich, tym bardziej, że są to w większości te same marki.

Jak wyjaśnia prezes Ambry, która zajmuje się produkcją, importem i dystrybucją wina, konsumenci alkoholu w Polsce powoli przechodzą od tradycyjnych trunków do produktów bardziej nowoczesnych, lżejszych, o mniejszej zawartości alkoholu. Podobnie jest w kategorii win – w ciągu ostatnich lat najbardziej zauważanym i charakterystycznym dla Polski trendem jest rosnąca popularność win różowych, które z produktu niszowego osiągnęły 10-proc. udział w rynku. 

 – Najważniejszym kryterium wyboru wina jest smak. Nie jest to rzecz oczywista dla niektórych kategorii, bo np. w winach musujących dominują marka bądź opakowanie – mówi Ogór. – Polski konsument preferuje wina półwytrawne i półsłodkie. Oczywiście wraz z rosnącą ceną te gusta przemieszczają się w kierunku wytrawności.

Zaledwie 7-proc. udział wina w rynku alkoholi w Polsce to wciąż niski poziom w porównaniu z innymi krajami europejskimi. Statystycznemu Polakowi wystarcza 100 ml wina na trzy dni, podczas gdy Francuz taką porcję wypija każdego dnia. Ale jak przewidują eksperci, już za kilkanaście lat będziemy pili tyle wina co Francuzi czy Hiszpanie, czyli ok. 40 litrów rocznie.

Niemałą rolę w popularyzacji wina w Polsce odgrywają dyskonty, dzięki którym konsumpcja tego alkoholu upowszechnia się.

 – Pomimo że oferta jest bardzo wybiórcza i ograniczona, na pewno niereprezentatywna, to dyskonty torują drogę konsumentowi do wina i branży do tego konsumenta. Będziemy jeszcze mieli w przyszłych latach bardzo wiele korzyści z tego, co dyskonty dzisiaj robią na rynku wina – uważa Ogór.

Jak dodaje, bardzo istotnym kryterium przy wyborze wina jest zawsze marka. Uznana marka wina sprzedawana i powszechnie lubiana jest wyrazem stabilnej jakości, wyrazem zaufania, zbudowanym poprzez wielokrotną konsumpcję. Niezmiennie ważna jest także cena, a ta jest w Polsce podniesiona przez akcyzę. W Polsce to 158 zł od każdego hektolitra, czyli 1,19 zł na butelkę (0,7 l). W wielu krajach, np. w Niemczech, w Czechach, na Słowacji, w Austrii czy na Węgrzech akcyza na wino jest zerowa.

 – To również ma wpływ na strukturę konsumpcji i rozwój tej konsumpcji w kierunku napojów niskoalkoholowych, jakim jest wino. Na pewno zwiększanie tego podatku nie wpływałoby na ten rozwój konsumpcji i postaw konsumenckich – mówi prezes Ambry agencji informacyjnej Newseria.

W pierwszym kwartale roku obrotowego 2013/2014 spółka zarobiła na czysto 3,4 mln zł – ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży wzrosły w Grupie Ambra o 7,7 proc. W Polsce przychody grupy zwiększyły się o 7,8 proc., podczas gdy rynek wina, który wzrósł o 2,9 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.