Mówi: | Edyta Szymczak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | ERIF Biuro Informacji Gospodarczej SA |
Rośnie znaczenie pozytywnych informacji finansowych o Polakach. Pomagają one bankom i firmom usługowym weryfikować wiarygodność płatniczą konsumentów
Większość przedsiębiorstw finansowych równolegle z danymi o zadłużeniu firm lub osób sprawdza m.in. w biurach informacji gospodarczej informacje pozytywne o swoich klientach. Dla dostawców usług i produktów liczą się bowiem dane kompleksowe, przejrzyste, wiarygodne, udostępnione online. Dzięki nim mogą lepiej ocenić ryzyko współpracy i zdecydować, na jakich warunkach sprzedadzą swój produkt konkretnemu odbiorcy.
– Informacja pozytywna to rodzaj karty przetargowej, którą ma każda firma bądź konsument, gdy udaje się na rynek usług po kredyt, pożyczkę czy jakąkolwiek formę finansowania – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Szymczak, prezes zarządu firmy ERIF Biuro Informacji Gospodarczej SA. – Uwiarygadnia ona konsumenta nie tylko w oczach instytucji dostarczającej produkt finansowy, lecz także w trakcie zwykłych, codziennych transakcji takich jak usługi internetowe, kupno telefonu czy produktu na raty.
W 2012 roku ERIF BIG SA rozpoczął projekt poświęcony budowaniu pozytywnej historii płatniczej infoPozytywni. Trzy lata później spółka wprowadziła do kalendarza nowe święto – Dzień Informacji Pozytywnej, który jest obchodzony 21 maja. Jest on jednym z elementów działań edukacyjnych, które mają uzmysłowić społeczeństwu wartość tego typu informacji. Na dzień 4 lipca tego roku w bazie danych ERIF, jak informuje Edyta Szymczak, znajdowało się ponad 5 mln spraw o łącznej wartości prawie 25 mld zł, z czego 2,1 mln spraw, czyli niemal połowę, stanowiły informacje pozytywne.
– Kompleksowe dane dotyczące zwyczajów płatniczych decydują o tym, jaka jest tożsamość finansowa konsumenta na rynku, czyli innymi słowy jak jest on widziany przez kredytodawców, pożyczkodawców i innych dostawców usług, jak wygląda jego wiarygodność płatnicza – wyjaśnia Edyta Szymczak. – To informacje, które są obecnie niezbędne do tego, by skutecznie działać na rynku. Historię kredytową może budować każdy klient indywidualny czy firma. Będzie ona udostępniana odbiorcom – od banków, firm pożyczkowych, po telekomy, firmy leasingowe czy ubezpieczeniowe – w biurze informacji gospodarczej, jakim jest ERIF Biuro Informacji Gospodarczej. Już nie, jak dotychczas, Rejestr Dłużników.
Badania takich podmiotów jak na przykład ACCIS, organizacji non-profit zrzeszającej kilkadziesiąt podobnych do ERIF biur informacji kredytowej w Europie, a także kilka innych tego typu instytucji na świecie pokazują, że zdecydowana większość z nich równolegle z danymi o zadłużeniu przetwarza również informacje pozytywne.
– Taki konglomerat danych daje pełniejszy obraz wiarygodności klienta – uważa Edyta Szymczak. – Badania wielu organizacji zrzeszających agencje referencyjne czy kredytowe dowodzą, że informacja pozytywna jest już przetwarzana i udostępniana w takim samym stopniu jak negatywna. Dla oceny ryzyka dostawców różnych usług oraz produktów finansowych i niefinansowych, liczą się bowiem dane kompleksowe, przejrzyste, wiarygodne, udostępnione online. Firmy mogą wtedy lepiej decydować o warunkach, na jakich sprzedadzą dany produkt.
ERIF BIG współpracuje z bankami, innymi instytucjami finansowymi, firmami telekomunikacyjnymi, leasingowymi, ubezpieczeniowymi oraz dużymi przedsiębiorstwami i firmami z sektora MŚP ze wszystkich branż gospodarki. W gronie klientów spółki są również fundusze sekurytyzacyjne, jednostki samorządu terytorialnego i spółki prawa handlowego działające na rzecz gmin oraz po ostatniej nowelizacji ustawy Kodeksu Karnego także sądy powszechne.
Od 16 września tego roku wcześniejszy Rejestr Dłużników ERIF BIG SA działa pod nową nazwą ERIF Biuro Informacji Gospodarczej SA (w skrócie ERIF BIG). Jak wynika z informacji przedsiębiorstwa zmiana ta ma na celu podkreślenie, że w bazach spółki znajdują się różnego rodzaju informacje gospodarcze, zarówno negatywne o zadłużeniu, jak i pozytywne o rzetelnym opłacaniu zobowiązań finansowych.
– Ze zmianą nazwy wiąże się także wprowadzenie nowego logotypu, który ma symbolizować energię, ruch, dynamizm, atrybuty aktywnej wymiany danych – mówi Edyta Szymczak. – Chcemy by był to znak firmy zdecydowanej, ale jednocześnie nastawionej na dialog. To wartości, które towarzyszyły rozwojowi naszego przedsiębiorstwa od samego początku, ale teraz postanowiliśmy je szczególnie wyeksponować.
ERIF Biuro Informacji Gospodarczej SA to jednym z pięciu działających w Polsce biur informacji gospodarczej, które zajmują się przyjmowaniem, przechowywaniem oraz ujawnianiem informacji gospodarczych o dłużnikach oraz o podmiotach terminowo regulujących zobowiązania. Od końca 2011 roku baza spółki jest cyklicznie, w odstępach kwartalnych, weryfikowana pod kątem wielkości i struktury danych przez niezależnego biegłego rewidenta.
Czytaj także
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-07: Prace nad unijnym budżetem po 2027 roku nabierają tempa. Projekt ma być gotowy w lipcu
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.