Newsy

Rzecznik Ubezpieczonych: rośnie liczba skarg na ubezpieczenia bankowe

2012-10-09  |  06:15
Mówi:Aleksandra Wiktorow
Funkcja:Rzecznik Ubezpieczonych
  • MP4

    Rośnie liczba zastrzeżeń do ubezpieczeń związanych z produktami i usługami oferowanymi przez banki. Pośrednicy sprzedając ubezpieczenie nie do końca objaśniają na czym ono polega mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Ubezpieczonych. Jednocześnie zmniejsza się liczba skarg na ubezpieczenia komunikacyjne.

    Zdaniem Rzecznika Ubezpieczonych w tym roku pobity zostanie rekord skarg związanych z produktami bankowymi z 2011 roku. Wtedy do Biura Rzecznika wpłynęło prawie 600 skarg, a w 2004 roku było ich zaledwie 39. Dotyczą one głównie sprzedaży produktów, z których de facto klient nigdy nie skorzysta.

     – Na przykład sprzedawanie osobie 60 czy 70-letniej dziesięcioletniego produktu, na który musi regularnie płacić składki i z którego nie może się wycofać, jest nie w porządku. Ale w momencie podpisywania takiej umowy nie wszyscy zawsze wiedzą, że tak będzie – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Rzecznik Ubezpieczonych.

    Aleksandra Wiktorow twierdzi, że najczęściej winę ponosi pośrednik, który kieruje się chęcią zysku ze sprzedanego produktu, a nie dobrem klienta.

     – Niby ubezpieczenie jest dobrowolne, ale obowiązkowo jesteśmy ubezpieczani np. przy kartach kredytowych. Są również takie produkty inwestycyjne, oferowane w bankach długoterminowo, z których czasami trudno się wycofać – wymienia Wikotorow. – Nie winiłabym może towarzystw ubezpieczeniowych czy banków o samą konstrukcję produktu, tylko pośredników, którzy, sprzedając to ubezpieczenie, nie do końca objaśniają na czym ono polega.

    Sprawą od jakiego czasu interesuje się również Komisja Nadzoru Finansowego. Wciąż jednak zwleka z wydaniem odpowiedniej rekomendacji. Ta miała pojawić się na jesieni, później termin przesunięto na koniec roku. Miałaby ona chronić interesy klientów i uczynić współpracę między bankami a firmami ubezpieczeniowymi bardziej przejrzystą.

    Wciąż największą liczbę sprzedawanych polis stanowią obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne. Tylko w I półroczu ubezpieczyciele zebrali z tytułu OC prawie 4,4 mld zł, czyli o 8 proc. więcej niż w 2011 roku. Jednocześnie o około 25 tys. spadła liczba zgłaszanych szkód (z 546 tys. w okresie analogicznym ubiegłego roku do 521 tys.). To, zdaniem Aleksandry Wiktorow, może być powód, dlaczego klienci coraz rzadziej skarżą się na ubezpieczycieli działających w tym segmencie.

     – Jest trochę mniej tych skarg z dwóch powodów. Po pierwsze, weszła zmiana, która likwiduje podwójne oskładkowanie na OC. Po drugie, trochę mniej jeździmy, czyli mamy mniej stłuczek. W związku z tym i skarg komunikacyjnych jest nieco mniej, choć i tak te skargi dominują – mówi Aleksandra Wiktorow.

    W I półroczu było ich blisko 4 tysiące, co stanowi ponad połowę wszystkich zgłaszanych skarg do Biura Rzecznika.

    Klienci najczęściej zgłaszają problemy dotyczące likwidowania szkód przez ubezpieczyciela. Chodzi m.in. o niedotrzymywanie terminów, zaniżanie poniesionych strat i wypłacanych odszkodowań czy tworzenie barier biurokratycznych przez żądania dodatkowych dokumentów.

     – Nie można powiedzieć o tym, że jakiejś firmy to dotyczy więcej lub mniej. Oczywiście najwięcej jest skarg na największych ubezpieczycieli, ale ich udział w rynku jest kilkakrotnie lub nawet kilkunastokrotnie wyższy niż tych malutkich. Generalnie można powiedzieć, że na te firmy direct jest więcej skarg niż na te tradycyjne – wyjaśnia Rzecznik Ubezpieczonych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.