Mówi: | Andreas Maierhofer, prezes zarządu, T-Mobile Polska Paulina Rekosz, dyrektorka Departamentu Zarządzania Marką i Customer Experience, T-Mobile Polska Anna Dec, prezenterka telewizyjna Bartosz Dobrowolski, ekspert transformacji cyfrowej |
Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały
Polacy coraz częściej czują się samotni i wyobcowani, mimo że technologia daje im nieograniczone możliwości komunikacji. Według badań 68 proc. społeczeństwa doświadcza samotności, a 90 proc. ma dość narastających podziałów. T-Mobile Polska rusza z platformą #BurzymyBariery, której celem jest zachęcenie Polaków do prawdziwego dialogu i eliminacja barier komunikacyjnych.
– Doszliśmy do wniosku, że powinniśmy dużo wyraźniej komunikować to, jakie wartości reprezentujemy, czyli wspieranie różnorodności i międzynarodowego charakteru firmy oraz przeciwdziałanie nienawiści i dyskryminacji. Zaczęliśmy wyraźnie mówić o tym, że chcemy burzyć bariery społeczne, aby widziano nas jako firmę ukierunkowaną na cel, nieograniczającą się do sprzedaży usług telekomunikacyjnych – mówi agencji Newseria Andreas Maierhofer, prezes zarządu T-Mobile Polska.
Przełamywanie barier komunikacyjnych w polskim społeczeństwie to cel nowej platformy #BurzymyBariery, z którą startuje właśnie T-Mobile Polska. Marka chce zwrócić uwagę na potrzebę dialogu i budowania bliższych relacji oraz przeciwdziałania polaryzacji i samotności. Według badań Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu 68 proc. Polaków doświadcza samotności. Z drugiej strony co czwarta młoda osoba spędza online ponad 5 godz. dziennie – właśnie po to, żeby uniknąć poczucia osamotnienia. To pokazuje, że w erze cyfrowej, w której dostęp do technologii komunikacyjnych jest łatwiejszy niż kiedykolwiek wcześniej, poczucie samotności i wyobcowania jest coraz większym, społecznym problemem.
– W ramach badań rozmawialiśmy z Polakami, odwiedzaliśmy ich w domach i pytaliśmy, co ich zdaniem stanowi największą przeszkodę w budowaniu relacji. Okazało się, że wiele z tych barier istnieje w naszych głowach – to są nawyki czy schematy, w których dorastaliśmy. Jesteśmy też jednym z najbardziej spolaryzowanych narodów w Europie. Nie mamy wspólnej platformy do dialogu, więc zamykamy się w swoich obozach i zaciekle walczymy o swoje racje. Jednak aż 90 proc. Polaków deklaruje, że jest zmęczona tą polaryzacją, że nie chce w tym już uczestniczyć, więc jest w nich gotowość na przełamanie się i stworzenie jakichś mostów – mówi Paulina Rekosz, dyrektorka Departamentu Zarządzania Marką i Customer Experience w T-Mobile Polska.
Nowoczesne narzędzia cyfrowe, choć dają niespotykane wcześniej możliwości, mogą również pogłębiać podziały. Wynika to z faktu, że coraz częściej komunikujemy się za pomocą ekranów niż w rozmowach twarzą w twarz. To powoduje, że stopniowo zatracamy naturalne umiejętności społeczne, w tym zdolność dostrzegania i rozumienia innych ludzi. Socjologowie wskazują, że wynika to z braku prawdziwego dialogu – stopniowo zatracamy umiejętność budowania głębokich relacji, a zamiast rozmowy twarzą w twarz wybieramy krótkie wiadomości tekstowe, emotikony czy reakcje w mediach społecznościowych.
– Bariery, jakie dostrzegam w swoim otoczeniu, to nadinterpretacja i błędne odczytywanie komunikatów. W komunikatorach internetowych łatwo o konflikty wynikające z niewłaściwego zrozumienia intencji nadawcy. Przez pryzmat swoich doświadczeń i kompleksów doszukujemy się ukrytych znaczeń, których wcale nie miało tam być. Dlatego tak ważna jest otwarta i świadoma komunikacja – zauważa Anna Dec, prezenterka telewizyjna.
– Dostrzegam ogromną barierę w tym, że ludzie nie widzą innych ludzi. Jesteśmy wpatrzeni w ekrany, mamy w uszach słuchawki, jesteśmy zajęci swoimi sprawami. Nie zwracamy na siebie uwagi, zaczynamy żyć coraz bardziej obok siebie. Nic dziwnego, że niemal 70 proc. Polaków czuje się samotnych, a ponad 80 proc. jest zmęczonych narastającą polaryzacją społeczną. Coś z tym trzeba wreszcie zrobić – podkreśla Bartosz Dobrowolski, ekspert transformacji cyfrowej.
Jak pokazują badania przeprowadzone przez T-Mobile, bariery komunikacyjne przybierają różne formy – od międzypokoleniowych po społeczne i technologiczne. Z drugiej strony technologia może też pomagać w przełamywaniu wszystkich tych barier. Współczesne narzędzia umożliwiają m.in. podtrzymywanie relacji z bliskimi, którzy mieszkają daleko.
– Technologia może być też ogniwem, które pomaga nam wychodzić ze swoich baniek i zanurzać się w bańki innych. Część osób wskazywała, że pomaga im lepiej zrozumieć nastolatków dzięki temu, że zaczynają uczestniczyć w ich życiu online’owym, że czasami zdecydują się z nimi pograć, wejść w ich bańkę social mediową. To też ludzi otwiera – mówi Paulina Rekosz.
Jak podkreśla, T-Mobile od lat inwestuje miliardy w infrastrukturę, zapewniającą milionom Polaków sieć telekomunikacyjną. Jednak technologia sama w sobie nie wystarczy – kluczowe jest jej odpowiednie wykorzystanie do budowania relacji i wzmacniania więzi społecznych. Dlatego też platforma #BurzymyBariery ma na celu zmianę podejścia do relacji międzyludzkich, podkreślając rolę technologii jako narzędzia do budowania więzi, a nie izolacji.
– Zdecydowanie nowa platforma, którą dziś wprowadzamy, jest projektem wieloletnim, doskonale wpisującym się w naszą strategię długoterminową – zapewnia Andreas Maierhofer.
– To nie jest jedna kampania reklamowa, to jest zmiana strategii marki, z inną intencją będziemy teraz działać na rynku – zapowiada Paulina Rekosz.
Kampania wystartowała 25 lutego br., a jej twarzą został Dawid Podsiadło, artysta, który – jak podkreśla ekspertka – od lat łączy Polaków swoją muzyką. Obok specjalnych spotów z jego udziałem T-Mobile uruchomiło też billboardy w 39 miastach w Polsce, skłaniające do refleksji nad stanem relacji międzyludzkich. Dodatkowo marka zaprasza klientów do dzielenia się pomysłami na burzenie barier, a najciekawsze hasła zostaną umieszczone w przestrzeni publicznej. Operator planuje też akcje specjalne w programie Magenta Moments oraz związane z festiwalem Dawida Podsiadło „ZORZA wspierana przez T-Mobile”, który odbędzie się latem w sześciu miastach w Polsce. W kolejnych miesiącach planowane są dalsze inicjatywy łączące Polaków i pomagające przełamywać bariery.
– Najważniejsze to rozmawiać, nauczyć się dostrzegać ludzi, zwracać na nich uwagę, wykazać trochę empatii, zrozumienia, chęci komunikacji, troszkę odwagi do tego, żeby nawiązać relacje. Technologia w tym wszystkim bardzo pomaga. Koniec końców ważniejsze niż 500 lajków pod twoim postem jest to, żeby zadzwonić do dawno niewidzianego kumpla albo koleżanki z podstawówki. Nie trzeba dużo robić, ale potrzeba pewnej inspiracji i uświadomienia sobie, że relacje wymagają pracy – mówi Bartosz Dobrowolski.
Czytaj także
- 2025-04-18: Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-04-04: Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.