Newsy

Start-upy pomagają bankom wyróżnić się na rynku. Taka współpraca wchodzi do strategii instytucji finansowych

2019-06-27  |  06:25

Współpraca ze start-upami odgrywa coraz istotniejszą rolę w strategii banków – podkreślają przedstawiciele Santander Banku Polska. To obustronna korzyść. Małe spółki zyskują wsparcie mentoringowe i networkingowe, dostęp do know-how i kapitału. Z kolei duży biznes może zyskać rozwiązania, dzięki którym wyróżni się na rynku i dostarczy klientom ciekawą wartość dodaną. Santander Bank Polska poszukuje start-upów, które kreują innowacje m.in. w obszarze sztucznej inteligencji, machine learning, Open API czy cyberbezpieczeństwa. Ich celem mają być usprawnienia dla klientów. 

– Współpraca ze start-upami staje się coraz istotniejszym elementem w strategii instytucji finansowych. Wynika to głównie z presji, jaką nakłada na nas rynek. Standardowe produkty finansowe się komodytyzują, a klienci cały czas szukają czegoś nowego. My też szukamy możliwości wyróżnienia się. Budowa tych wszystkich rozwiązań w pojedynkę byłaby czasochłonna i kapitałochłonna – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dariusz Paczewski, Innovation Officer w Santander Bank Polska.

Partnerstwo start-upów z korporacjami i dużym biznesem to obustronna korzyść. Małe spółki zyskują wsparcie mentoringowe i networkingowe, dostęp do know-how i kapitału. Z kolei duży biznes, który na ogół cechuje mniejsza innowacyjność i elastyczność, może zyskać rozwiązania, dzięki którym wyróżni się na rynku i dostarczy klientom ciekawą wartość dodaną. Co istotne, współpraca ze start-upem przyspiesza czas wdrożenia nowego, innowacyjnego rozwiązania, obniża jego koszty i zmniejsza ryzyko, ponieważ w przypadku niepowodzenia firma ponosi tylko koszty jego integracji ze swoimi systemami, a nie budowy całej funkcjonalności.

Jak podkreśla ekspert, w ostatnich trzech latach nastąpił znaczący wzrost liczby przykładów takiej kooperacji. Główne obszary, w których biznes szuka nowych rozwiązań, związane są z obsługą klienta, zaspokojeniem jego potrzeb i dostarczaniem mu nowych produktów i usług.

– Firmy, które są naszymi klientami, proszą o wsparcie w konkretnych obszarach. Dostrzegają potrzebę, szukają odpowiednio kompetentnego i sprecyzowanego wsparcia. My mamy narzędzia i umiejętności, by znając potrzeby klienta, przeprowadzić research i ocenę start-upów, które mogą odpowiedzieć na potrzeby firm, finalnie przeprowadzić weryfikację technologii u nas w banku, tak aby wyłonić najlepsze rozwiązanie dla klienta – mówi Dariusz Paczewski.

Perspektywiczne start-upy są typowane przez Biuro Innowacji Cyfrowej banku na podstawie niezależnych analiz rynkowych.

– Przesiewamy setki start-upów. Jeżeli widzimy, że technologia jest dojrzała, zapraszamy taki start-up do przeprowadzenia projektu weryfikacyjnego, tzw. proof of concept. Po udanym projekcie przekazujemy rekomendację dla biznesu, który podejmuje decyzję o wdrożeniu – mówi Dariusz Paczewski.

Start-upy i fintechy, których rozwiązania wspierają bank m.in. w zakresie bezpieczeństwa, digitalizacji dokumentów czy szeroko rozumianej transformacji cyfrowej, mogły zaprezentować swoje pomysły podczas IV edycji Innovation Day, która odbyła się 18 czerwca. Swoje rozwiązania prezentowały m.in. start-upy, których działalność koncentruje się wokół rozwiązań z obszaru cyberbezpieczeństwa, a prowadzone przez nie projekty mają szansę na wdrożenie w banku.

– Zdecydowaliśmy się na współpracę ze start-upami z kilku powodów. Widzimy, że to stwarza możliwość przyspieszenia czasu wdrażania rozwiązania, obniżenia jego kosztów i ryzyka, gdyby okazało się, że nowy produkt czy usługa byłyby nie do końca akceptowalne przez naszych klientów. Mamy też duże zapotrzebowanie ze strony biznesu, który czuje głód rozwiązań technologicznych, i my chcemy ten głód zaspokoić. W Polsce pod tym względem mamy czym się pochwalić – mówi Dariusz Paczewski.

W trakcie Innovation Day technologie oferowane przez start-upy były oceniane m.in. pod kątem innowacyjności, dojrzałości i kompatybilności modelu biznesowego. Swoje rozwiązania zaprezentowali m.in. Isee you i Techmo voice technologies pracujące nad podnoszeniem standardów bezpieczeństwa, twórcy takich aplikacji, jak Autenti czy Identt, firmy Finger prints (rozwiązania z zakresu biometrii behawioralnej i uwierzytelniania w trybie ciągłym), Ic solutions (rozwiązanie do digitalizacji danych, poprawy bezpieczeństwa i eliminacji dokumentów papierowych), a także ProtectAuth – firma dostarczająca rozwiązania z zakresu zwiększania bezpieczeństwa aplikacji mobilnych i internetowych.

– Innovation Day daje start-upom możliwość zaprezentowania się szerszemu gronu odbiorców biznesowych, jednocześnie zmniejszamy barierę ich wejścia w organizację. Później działamy na rzecz minimalizowania szoku wynikającego ze współpracy start-upu, czyli młodej organizacji bez skomplikowanych struktur i procedur, z taką organizacją, jaką jest bank. W przypadku pozytywnej weryfikacji jako Grupa Santander dysponujemy naszym funduszem inwestycyjnym Santander InnoVentures. Najbardziej perspektywiczne start-upy dostaną szansę wdrożenia, zostaną też przedstawione temu funduszowi –mówi Dariusz Paczewski.

Innovation Officer w Santander Bank Polska podkreśla, że bank poszukuje młodych spółek, które kreują innowacje m.in. w obszarze sztucznej inteligencji, machine learning, Open API czy cyberbezpieczeństwa.

– Wszystko to jest oceniane z perspektywy wartości dla klienta. Technologia jest tutaj tylko narzędziem, a nie celem samym w sobie – podkreśla Dariusz Paczewski. – Kluczowym obszarem współpracy są klienci wewnętrzni i zewnętrzni. W tym drugim przypadku miarą naszej skuteczności jest NPS, czyli współczynnik, który pokazuje, jak bardzo klienci są skłonni polecić naszą organizację. Im większy jest wpływ danego rozwiązania na NPS, tym bardziej jesteśmy nim zainteresowani.

Podczas tegorocznej, IV edycji Innovation Day zainaugurowano również premierową rundę programu akceleracyjny AccelUp, którego partnerem jest Santander Bank Polska. Ten jest przeznaczony dla dojrzałych start-upów z sektora fintech, oferujących rozwiązania gotowe do wdrożenia. Firmy zakwalifikowane do AccelUp mają szansę dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł oraz mentoring biznesowy w postaci 100 godzin konsultacji z ekspertami. Start-upy będą miały również możliwość ubiegania się o wsparcie międzynarodowych inwestorów, w tym funduszu Santander InnoVentures.

– W tym momencie jesteśmy po pierwszej rundzie, finalizujemy zapisy ze start-upami. Jestem bardzo zadowolony, głównie z tego, że dla każdego ze start-upów mamy już w banku odbiorcę biznesowego – mówi Innovation Officer w Santander Bank Polska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.