Mówi: | Artur Milczarczyk, product manager, Hyundai Motor Poland Stanisław Dojs, PR manager, Hyundai Motor Poland |
SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
Na polskich i europejskich drogach królują SUV-y. W kwartale br. stanowiły już 60 proc. nowych rejestracji w Polsce. Latem w sprzedaży pojawi się nietypowa odmiana SUV-a: siedmioosobowy elektryczny Hyundai IONIQ 9. Marka zapewnia, że to pokaz jej możliwości technologicznych.
– Dzisiaj definicja SUV-a jest bardzo szeroka, tak naprawdę IONIQ 9 to jest nasz największy model, ewidentnie ma nadwozie typu SUV, ponieważ to jest samochód, który jest podwyższony, zapewnia nam dobrą widoczność, a także łatwe wsiadanie i ma odpowiednio dużą ilość miejsca wewnątrz. Wygląd IONIQ 9 nie jest typowy i to jest zamierzony efekt, dlatego że mamy tu umiejętne połączenie opływowych kształtów nadwozia, bardzo aerodynamicznego, z charakterystyczną stylistyką dla Hyundaia. To m.in. piksele, które widzimy z przodu i z tyłu nadwozia – mówi agencji Newseria Artur Milczarczyk, product manager w Hyundai Motor Poland.
SUV-y to dziś najchętniej kupowane auta, znacznie wyprzedzają sedany czy hatchbacki. Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w 2024 roku SUV-y stanowiły ponad połowę wszystkich nowych rejestracji samochodów osobowych w Polsce, a w I kwartale – już 60 proc. Obejmuje to różne wielkości SUV-ów, przy czym segment tych największych, bardziej luksusowych (E SUV) odpowiada za 3,8 proc. nowych rejestracji. Wkrótce w sprzedaży w Polsce pojawi się nowy model tego segmentu, czyli w pełni elektryczny Hyundai IONIQ 9, największy i zdecydowanie najbardziej luksusowy model marki. W Korei, gdzie jest już dostępny, samochód określany jest jako salon na kołach.
– Nie jest to samochód dla każdego, raczej oferta dla wyższej kadry menedżerskiej czy rodzin. Będzie na pewno sięgał tam, gdzie obecnie są samochody z segmentu premium, te duże, mocne i bardzo luksusowe SUV-y – ocenia Stanisław Dojs, PR manager Hyundai Motor Poland. – Zakładam, że będzie to uzupełnienie oferty, a nie jej trzon. IONIQ 9 nie będzie najpopularniejszym samochodem w naszej gamie, ale jednocześnie pokazuje, co marka potrafi. Jest to największy flagowy SUV o ogromnej mocy, w tej najmocniejszej wersji ponad 400 koni mechanicznych, długi na ponad 5 m, komfortowo pomieści sześć lub siedem osób, w zależności od wersji.
IONIQ 9 ma zasięg do 620 km na jednym ładowaniu, przy zużyciu energii wynoszącym 19,4 Wh/100 km. Charakteryzuje się niskim współczynnikiem oporu powietrza, co przy elektrykach ma kluczowe znaczenie. O ile w przypadku modeli spalinowych opór czołowy tylko w 10 proc. wpływa na ich zasięg, o tyle w elektrykach – w aż 34 proc.
– Współczynnik Cd na poziomie 0,259 do tej pory był zarezerwowany dla samochodów typu limuzyna, samochodów niższych, bardziej opływowych. Typowy SUV w tym segmencie to jest raczej bliżej 0,3. Niższy współczynnik bezpośrednio wpływa na obniżenie zużycia energii – mówi Artur Milczarczyk. – Całe nadwozie zostało opracowane komputerowo i w tunelu aerodynamicznym, ale ma wiele rozwiązań powodujących, że jest jeszcze mniejszy opór powietrza, który jest kluczowy, jeżeli chodzi o zużycie energii. Mamy tu chociażby dopracowane panele, jeżeli chodzi o kształt samochodu, ale również są aktywne klapy pod zderzakiem z przodu, które się otwierają lub zamykają.
Efektywność energetyczna jest dodatkowo zwiększana przez wygładzanie i równoważenie przepływu powietrza pod nadwoziem pojazdu, a także przez zmniejszenie oporu kół i opon. Po raz pierwszy zastosowano nowy system aktywnych klap powietrza (AAF) o podwójnym ruchu. Zwiększa on efektywność aerodynamiczną poprzez umożliwienie przepływu powietrza chłodzącego układ napędowy i akumulator tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Gdy poziom chłodzenia nie jest wymagany, klapy się zamykają, aby zminimalizować opór powietrza.
– Najważniejsze, co interesuje każdego, to zasięg i czas ładowania. Mamy tu najlepszą technologię na rynku. Jest to technologia 800-woltowa, która wciąż jest bardzo rzadko stosowana na rynku, a to oznacza z punktu widzenia klienta, że ładowanie jest szybsze i efektywniejsze – podkreśla product manager w Hyundai Motor Poland.
Akumulator można uzupełnić od 10 do 80 proc. w 24 min za pomocą ładowarki o mocy 350 kW. Z kolei innowacyjne połączenie technologii 400 V i 800 V zapewnia elastyczność korzystania z różnych typów ładowarek, jeśli jedna z nich jest akurat zajęta.
Tym, co wyróżnia nowy model Hyundaia, jest szerokie zastosowanie sztucznej inteligencji. IONIQ 9 oferuje m.in. zaawansowany system planowania trasy EV, ulepszony wyświetlacz kontroli momentu obrotowego i raporty dotyczące zużycia energii. Remote Smart Parking Assist (RSPA) ułatwia parkowanie, umożliwiając zdalne manewrowanie pojazdem. Wykorzystując kamery szerokokątne i czujniki ultradźwiękowe, RSPA wykrywa dostępne miejsca parkingowe i steruje układem kierowniczym, przyspieszaniem, zwalnianiem i zmianą biegów. Dzięki Highway Driving Assist 2 samochód może samodzielnie prowadzić i zmieniać pasy, a Forward Collision-Avoidance Assist 2 zapobiega wypadkom.
Kierowcy mogą otrzymywać aktualne informacje za pośrednictwem usług Bluelink Connected Car Services, która oferuje rozpoznawanie głosu online, aktualizację warunków drogowych w czasie rzeczywistym, a także diagnostykę pojazdu.
– Wszystkie czujniki, kamery śledzą otoczenie, nawierzchnię i dobierają tryb jazdy i zachowanie zawieszenia zależnie od tego, po jakiej nawierzchni jedziemy. Samochód sam decyduje, który tryb jazdy wybrać, tak żebyśmy się czuli komfortowo – wskazuje Artur Milczarczyk. – Drugi obszar, w którym jest zastosowana sztuczna inteligencja, to sterowanie multimediami i pokładowym systemem. Komputer pokładowy rozpoznaje nasze zapytania, polecenia i dobiera odpowiedzi, tak jak robi to chociażby ChatGPT na telefonie.
Hyundai IONIQ 9 trafi do polskich salonów pod koniec sierpnia br., w wariantach sześcio- i siedmioosobowych. Jego cena wyniesie około 310 tys. zł.
– Najwyższa wersja wyposażenia oferuje już praktycznie wszystko w standardzie. Jedyne, co możemy w tym modelu zmienić, to konfigurację foteli, ponieważ w standardzie mamy siedem foteli, natomiast w drugim rzędzie możemy sobie wybrać fotele obracane. Wtedy mając sześć foteli, dwa z nich możemy obrócić tyłem do kierunku jazdy i na postoju miło spędzić czas z rodziną, np. rozgrywając partyjkę w karty – dodaje product manager w Hyundai Motor Poland.
Czytaj także
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.