Newsy

Szkoły coraz lepiej przygotowane na cyfrową edukację. Do szybkiego internetu podłączanych jest średnio 100 szkół dziennie

2019-10-16  |  06:30
Mówi:Marek Zagórski, minister cyfryzacji

Bartłomiej Klinger, zastępca dyrektora ds. projektów administracyjno-edukacyjnych, NASK

Anna Chyżyńska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Żardenikach

  • MP4
  • Projekt Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej zakłada, że do końca 2019 roku blisko 11 tys. szkół zostanie podłączonych do światłowodu, a do końca 2020 roku w zasięgu szybkiego internetu znajdą się wszystkie szkoły w Polsce. – Projekt jest mocno rozkręcony, podłączamy do OSE ok. setki szkół dziennie – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. Jak podkreśla, OSE wraz z ekosystemem towarzyszącym – m.in. edukacją z zakresu cyberbezpieczeństwa, szkoleniami dla nauczycieli i materiałami do wykorzystania na lekcjach, które zapewni NASK – podniesie efektywność całego procesu edukacji.

     Do podpięcia zostało nam jeszcze trochę szkół, bo na ogólną liczbę około 19,5 tys. lokalizacji w tej chwili mamy instalacje w 6,4 tys. szkół (stan na 20.09.19 – red). Ten proces od trzech miesięcy jest już bardzo rozkręcony. Dziennie podłączanych jest około setki szkół, więc wszystko wskazuje na to, że zrobimy to zgodnie z założeniami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Zagórski, minister cyfryzacji.

    W ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej do końca 2020 roku ponad 30,5 tys. szkół w 19,5 tys. lokalizacji w całej Polsce ma zostać podłączonych do szybkiego internetu światłowodowego. Dzięki temu lekcje będą prowadzone przy wykorzystaniu nowych technologii i internetu, a uczniowie i nauczyciele rozwiną cyfrowe kompetencje. Projekt ma całkowicie zmienić model kształcenia w polskich szkołach – z analogowego na cyfrowy.

     Realizujemy ten projekt przede wszystkim na obszarach białych plam, czyli wszędzie tam, gdzie inwestycje komercyjnie nie miałyby możliwości się pojawić – podkreśla Marek Zagórski. – OSE zapewni dostęp do najważniejszego miejsca, w którym mamy zasoby, treści i narzędzia, czyli do internetu, w sposób nieograniczony i nielimitowany, zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Pozwoli na korzystanie z tych wszystkich zasobów, a także wraz z dodatkowymi narzędziami, które chcemy stworzyć w ramach OSE, podniesie efektywność całego procesu nauczania, adaptując go do potrzeb i zmieniającej się percepcji uczniów.

    – Polskie szkoły w wielu przypadkach są już gotowe na tę nowoczesną cyfrową edukację. Rzeczywiście mamy wielu nauczycieli mocno zaangażowanych, zainteresowanych takimi narzędziami i wprowadzających je praktycznie w proces nauczania. Dużo jest jeszcze do zrobienia i mamy nadzieję, że OSE wyrówna szanse, da wszystkim nauczycielom i uczniom dostęp do tych narzędzi cyfrowych – dodaje Bartłomiej Klinger, zastępca dyrektora ds. projektów administracyjno-edukacyjnych w NASK.

    Państwowy Instytut Badawczy NASK jest odpowiedzialny za jej wdrożenie i utrzymanie OSE. Będzie także czuwać nad cyberbezpieczeństwem sieci oraz zapewni usługi towarzyszące, m.in. w zakresie edukacji dotyczącej bezpiecznego korzystania z internetu, szkoleń dla nauczycieli i gotowych materiałów – scenariuszy do wykorzystania w trakcie lekcji z uczniami.

    W połowie tego roku NASK wystartował już z projektem OSEhero.pl, który promuje i nagradza aktywnych nauczycieli, którzy prowadzą zajęcia kreatywnie z wykorzystaniem internetu i nowych technologii, motywując uczniów do większego zaangażowania.

    – Chcemy, żeby nauczyciele inspirowali się nawzajem. Pokazywali sobie, co udało im się zrobić i co to dało uczniom. Z drugiej strony, jako NASK chcemy podpowiadać, co jest dobrego i fajnego w tym cyfrowym świecie, które technologie i w jaki sposób można wykorzystać. Będziemy też nauczycieli edukować, szczególnie w obszarze zagrożeń, nie tylko niebezpiecznych treści, ataków hakerskich, lecz także wielu zagrożeń emocjonalnych, z którymi dzieci się mierzą – wymienia Bartłomiej Klinger.

     To jest ogromne wyzwanie. Starsi nauczyciele nie potrafią się tak dobrze poruszać w świecie cyfrowym jak młodsze pokolenie. Ale nasi uczniowie posługują się komórkami, portalami społecznościowymi, wchodzą do miejsc nie zawsze dozwolonych, nie rozumieją zagrożeń. Dla nas największym zadaniem jest przygotować uczniów do tego, żeby sami umieli się obronić przed niebezpieczeństwami – mówi Anna Chyżyńska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Żardenikach. 

    OSE ma wyrównać różnice pomiędzy szkołami z obszarów wiejskich a tymi w dużych miastach oraz umożliwić transfer wiedzy pomiędzy jednostkami edukacyjnymi. W tym celu NASK w całej Polsce organizuje też cykl konferencji OSEregio. Ostatnia odbyła się w Ostrołęce, kolejne są planowane w Białej Podlaskiej i Białymstoku (w końcówce września i na początku października).

    Spotkania w ramach OSEregio są płaszczyzną współpracy i okazją do wymiany doświadczeń pomiędzy przedstawicielami lokalnych szkół, kuratoriów czy bibliotek. Udział w nich jest bezpłatny, a w trakcie konferencji szkoły mają szansę wygrać dla siebie nowoczesne, mobilne pracownie multimedialne.

     Mobilna pracownia multimedialna to zestaw 16 laptopów, które są umieszczone w szafie na kółkach, czyli można ją przemieścić do dowolnej klasy w szkole. Nie są związane z jednym miejscem, np. pracownią informatyczną, więc każdy nauczyciel, jeżeli ma pomysł na wykorzystanie narzędzi cyfrowych czy internetu w trakcie lekcji, może z takiej pracowni skorzystać. Mobilne pracownie multimedialne pozwolą uczniom wykorzystać świat cyfrowy praktycznie na każdej lekcji – wyjaśnia Bartłomiej Klinger.

    – Mobilne pracownie umożliwią nam prowadzenie zajęć z wykorzystaniem internetu i laptopów na różnych lekcjach, w dowolnym momencie. To będzie coś, co zdecydowanie poszerzy możliwości szkoły – mówi Grzegorz Wyszogrodzki, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 w Mińsku Mazowieckim.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.