Mówi: | Robert Bednarski, dyrektor smart city w Urzędzie Miejskim we Wrocławiu Piotr Biały, dyrektor biura rozwoju sprzedaży i nowych technologii, T-Mobile Polska Robert Solnica, dyrektor działu sprzedaży rynku holding i energetyka, T-Mobile Polska |
Technologia w służbie przyrody. Specjalne urządzenie będzie monitorować stan Odry
Ubiegłoroczna katastrofa ekologiczna na Odrze spowodowała ogromne straty nie tylko dla rzeki, ale i połączonych z nią ekosystemów. – Szukamy rozwiązań, dzięki którym będziemy w stanie przeciwdziałać takim sytuacjom, szybciej reagować i szybciej informować o nich mieszkańców – mówi Robert Bednarski z UM Wrocławia. Miasto nawiązało w tym celu współpracę z T-Mobile, a operator zwodował na rzece specjalne, pływające urządzenia, które będą na bieżąco monitorować stan wody w Odrze. To tylko jeden z przykładów pokazujących, że polskie miasta wdrażają coraz więcej nowych technologii, które pozwalają im odpowiadać na wyzwania związane z szybką urbanizacją.
Według danych ONZ w miastach mieszka w tej chwili ok. 55 proc. światowej populacji, ale do 2050 roku ten odsetek wzrośnie już do 68 proc. Ten trend nie ominie też polskich miast.
– Miasta będą musiały się za chwilę zmierzyć z ogromnymi wyzwaniami społecznymi, gospodarczymi i klimatycznymi. Według prognoz ONZ do 2050 roku miasta będą zamieszkiwane już przez ok. 70 proc. populacji. Szybka urbanizacja spowoduje, że te wyzwania mocno dadzą o sobie znać, ale technologie pozwolą nam sprawniej zarządzać miastami, zapewnić życie na odpowiednim poziomie jakościowym. Dzięki technologiom wszystkie te wyzwania staną się możliwe do realizacji – mówi agencji Newseria Biznes Robert Bednarski, dyrektor smart city w Urzędzie Miejskim we Wrocławiu.
Według styczniowego raportu ThinkCo i Otodom („Innowacyjne miasta – życie, praca i mieszkanie jutra”) wartość globalnego rynku inteligentnych rozwiązań dla miast wynosi ponad 1,2 bln dol., ale w najbliższych latach spodziewany jest wzrost przekraczający 24 proc. rocznie, do ponad 7 bln dol. na koniec obecnej dekady.
– W ramach wdrożeń, które realizujemy z mniejszymi i większymi samorządami w całym kraju, pokazujemy, w jaki sposób nowe technologie mogą wspierać cyfryzację, bezpieczeństwo, edukację czy ochronę środowiska – mówi Robert Solnica, dyrektor Działu Sprzedaży Rynku Holding i Energetyka w T-Mobile Polska.
Nowe technologie pomagają samorządom nie tylko lepiej zarządzać miejskim transportem, obniżać rachunki za prąd, zmniejszyć straty wody w sieci wodociągowej czy poprawiać poziom bezpieczeństwa i ogólną jakość życia mieszkańców. Mogą też wspierać politykę proekologiczną, przyczynić się też do realizacji celów klimatycznych i poprawy stanu środowiska. Tu przykładem jest chociażby monitoring jakości powietrza, który prowadzi już wiele polskich samorządów, czy monitoring stanu wody w Odrze, wdrażany przez władze Wrocławia we współpracy z T-Mobile.
– Odra jest we Wrocławiu bardzo ważnym elementem ekosystemu. Jako mieszkańcy korzystamy z Odry na co dzień, spędzając tam czas wiosną, latem i zimą. Musimy bardzo dbać o ten ekosystem, żeby nie dochodziło do takich sytuacji jak w sierpniu ubiegłego roku, kiedy rzeka została skażona, co przełożyło się też na funkcjonowanie całego miasta. Dlatego teraz szukamy technologii i rozwiązań, dzięki którym będziemy w stanie przeciwdziałać takim sytuacjom, szybciej reagować i szybciej informować o nich mieszkańców – mówi Robert Bednarski.
Ubiegłoroczna katastrofa ekologiczna na Odrze spowodowała ogromne straty nie tylko dla rzeki, ale i połączonych z nią ekosystemów. Monitoring i badanie stanu wody płynącej w Odrze jest konieczne, żeby umożliwić naukowcom i działaczom środowiskowym działania odbudowujące.
– Jedną z podstawowych potrzeb miast i miejscowości, przez które przepływa Odra, jest dziś zadbanie o stan rzeki. Z tego powodu we współpracy z miastem Wrocław zainicjowaliśmy projekt, który dzięki wykorzystanym rozwiązaniom internetu rzeczy pomoże zatroszczyć się o ekosystem rzeczny. W T-Mobile wierzymy, że innowacyjne technologie mogą oferować coraz nowsze i lepsze rozwiązania wspierające troskę o otaczające nas środowisko. Bojka analityczna jest właśnie takim przykładem – mówi Piotr Biały, dyrektor Biura Rozwoju Sprzedaży i Nowych Technologii w T-Mobile Polska.
W ramach pilotażowego projektu operator zwodował pływającą jednostkę, która będzie na bieżąco monitorować stan wody w rzece.
– W tej chwili ręcznie pobieramy próbki wody, co obciąża pracowników i laboratoria, które dokonują takiej analizy. Możemy jednak skorzystać z rozwiązań technologicznych, które będą na bieżąco dostarczać nam precyzyjnych informacji o tym, co się dzieje we wrocławskim ekosystemie Odry – mówi dyrektor smart city w Urzędzie Miejskim we Wrocławiu.
Specjalna bojka została zwodowana w wyznaczonym punkcie rzeki. Urządzenie – korzystając z należącej do T-Mobile sieci Narrowband IoT oraz towarzyszącej jej aplikacji – będzie przez najbliższy miesiąc dostarczać badaczom kluczowych informacji o stanie wody w Odrze na podstawie wskaźników takich jak: koncentracja zawiesiny, tlen rozpuszczony, temperatura, pH oraz przewodność. Dzięki temu wykrywanie kolejnych zagrożeń i nieprawidłowości będzie możliwe już na bardzo wczesnych etapach.
– Te pomiary mogą być analizowane z bardzo dużą częstotliwością, nawet co godzinę. Dzięki temu strona społeczna i strona naukowa będzie otrzymywać dane, które może interpretować i na wczesnym etapie zaradzić niepożądanym sytuacjom, wykryć przyczynę zagrożenia i być może uchronić przed powtórką takiej sytuacji, jaka miała miejsce w zeszłym roku – mówi Robert Solnica.
Wodowanie jednostki pływającej na Odrze to tylko jeden z przykładów wykorzystania technologii w służbie środowiska przez T-Mobile. Operator kilka tygodni temu, jako pierwsza firma telekomunikacyjna w Polsce, uruchomił innowacyjny system hybrydowego, słoneczno-wiatrowego zasilania stacji bazowych budujących jego sieć. Dodatkowo T-Mobile wykorzystuje też rozwiązania IoT do wspierania lokalnych społeczności, m.in. projektami inteligentnego zarządzania logistyką utylizacji odpadów komunalnych lub kompleksowymi rozwiązaniami precyzyjnego diagnozowania źródeł zanieczyszczeń powietrza w miejscowościach.
– Jedno z przykładowych wdrożeń to wykorzystanie Big Data do analizy ruchu turystycznego oraz drogowego pokazujące, w jaki sposób są obciążone poszczególne arterie w mieście, z jakich miejscowości ludzie dojeżdżają, w jakich godzinach etc. Na tej podstawie władze miasta mogą odpowiednio dopasować komunikację. Kolejnym przykładem jest wdrożenie dotyczące optymalizacji zużycia energii elektrycznej i cieplnej oraz wody. Już m.in. Kraków, Wrocław, Koszalin, Gdańsk i Sopot korzystają z rozwiązań, które pozwalają unikać awarii, odpowiednio zarządzać zużyciem i w pełni optymalizować ten obszar – wymienia ekspert T-Mobile Polska.
Czytaj także
- 2025-07-01: Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.