Newsy

Technologiczne nowinki pomagają dbać o środowisko. W Polsce debiutuje aplikacja, która ułatwi walkę z zaśmiecaniem plaż czy lasów

2022-10-25  |  06:15
Mówi:Tomasz Filipowski, project manager, Automotive w GlobalLogic
Alicja Krupa, sołtys wsi Sulistrowice
Ali Al-Saiedi, EMEA HR Senior Consultant w GlobalLogic
Marek Matysiak, AVP, Engineering w GlobalLogic
  • MP4
  • Dzikie wysypiska w lasach, odpadki na plażach czy brzegach rzek, śmieci pozostawiane przez turystów na szlakach to w Polsce dość częsty widok. W ubiegłym roku Polacy wytworzyli średnio 358 kg odpadów komunalnych na osobę i tylko nieco ponad 1/4 z nich trafiła do recyklingu. Część z nich trafiła właśnie do środowiska – wskazuje firma technologiczna GlobalLogic, która właśnie wprowadziła na polski rynek aplikację EcoHike. Dzięki niej każdy może zadbać o porządek w swojej najbliższej okolicy. To tylko jeden z przykładów na to, jak technologie w coraz większym zakresie wspierają ochronę środowiska.

     Pomysł na aplikację EcoHike powstał oddolnie w naszej firmie. To był pomysł naszych inżynierów, pracowników, którzy na co dzień obserwowali zaśmiecenie swojej okolicy i chcieli coś z tym zrobić. I w naturalny sposób, jako firma specjalizująca się w wytwarzaniu oprogramowania, szybko wpadliśmy na pomysł stworzenia aplikacji mobilnej, która pomogłaby rozwiązać ten problem systemowo – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Filipowski, project manager, Automotive w GlobalLogic.

    EcoHike jest darmową aplikacją dostępną dla użytkowników systemów Android i iOS. Pozwala właścicielowi smartfona oznaczać i etykietować miejsca, gdzie środowisko jest zaśmiecone. Tak wyszczególnione lokalizacje pojawiają się na wirtualnej mapie i pozwalają innym użytkownikom zareagować. EcoHike wykorzystuje m.in. technologię GPS, by ułatwiać szczegółowe wskazywanie zaśmieconego obszaru.

    – Każdy użytkownik może stworzyć w aplikacji wydarzenie i zaprosić na nie znajomych bądź inne osoby, wyznaczyć miejsce, czas, zamieścić krótki opis i po prostu wspólnie uprzątnąć dane miejsce – mówi Tomasz Filipowski.

    EcoHike pozwala tworzyć publiczne lub prywatne wydarzenia albo dołączać do już utworzonych inicjatyw. Użytkownicy mogą też dzielić się nowinkami, zapraszać przyjaciół do śledzenia ich inicjatywy w mediach społecznościowych, monitorować znaczniki, obserwować aktywistów i konfigurować filtry programu według własnych preferencji.

    Dopiero startujemy z tą inicjatywą i wychodzimy z nią poza firmę, ale widzimy w niej bardzo duży potencjał. Wewnętrznie, w firmie nasi pracownicy już się organizują, żeby sprzątać wskazane obszary i mamy nadzieję, że ten trend wyjdzie na zewnątrz. Aplikacja jest darmowa, więc każdy może ją pobrać i posprzątać swoją okolicę, uczynić ją trochę piękniejszą, a przy okazji nawiązać relacje z sąsiadami i zbudować społeczność – mówi ekspert GlobalLogic.

    – Wielu ludzi chce w takich inicjatywach uczestniczyć, natomiast brakuje im tej możliwości, bo są zapracowani, nie mają kiedy albo nie mają z kim – wskazuje Ali Al-Saiedi, EMEA HR Senior Consultant w GlobalLogic.

    Aplikacja została już wcześniej wdrożona w Ukrainie, gdzie połączyła ze sobą 170 tys. aktywistów. Dzięki niej zebrano tam 764 t śmieci z ponad 2,1 tys. lokalizacji w 243 miejscowościach. To obrazuje jej potencjał wspierania prośrodowiskowych inicjatyw. W Polsce to narzędzie dopiero debiutuje. Z jego wykorzystaniem przeprowadzono kilka pilotażowych akcji. Jedna z nich odbyła się w Sulistrowicach, wsi turystycznej w województwie dolnośląskim, gdzie – w ramach wydarzenia utworzonego w EcoHike – wysprzątano m.in. część Przełęczy Sulistrowickiej i tereny plaży gminnej.

    Nasze malownicze położenie, czyli u stóp góry Ślęży, z pięknym zalewem, ściąga wielu turystów. Mamy endemiczne rośliny, faunę i florę, więc generalnie jest sporo ludzi, którzy chcieliby tutaj odpocząć. Niestety wraz z tą aktywnością turystyczną idzie wykorzystanie środowiska. Turyści zostawiają nam pamiątki w postaci swoich śmieci: papiery, wypalone grille, wypalone miejsca na ogniska. Zależy nam na tym, żeby mieszkać w ładnym i zadbanym miejscu, dlatego co roku na wiosnę organizujemy gruntowne sprzątanie i te odpady są później utylizowane. Innowacja w postaci EcoHike może być dla nas dużym wsparciem, bo dzięki niej będziemy w stanie szybko zareagować i zgłosić bądź samemu wysprzątać zaśmiecone miejsca – mówi sołtys wsi Sulistrowice Alicja Krupa.

    Aplikacja stworzona w GlobalLogic jest jednym z przykładów na to, że technologie w coraz większym zakresie wspierają ochronę środowiska.

    – W ostatnich latach można zauważyć duże zainteresowanie tematem ekologii i pozytywnego wpływu na środowisko zarówno ze strony korporacji, jak i start-upów. Próbują one nie tylko wykorzystać technologie do tego, żeby pomóc zmieniać świat, ale i zaangażować ludzi, aby też o ten świat dbali – mówi Marek Matysiak, AVP, Engineering w GlobalLogic.

    Technologia może bardzo pomóc w realizacji takich planów związanych z ochroną środowiska. Firmy są zainteresowane takimi działaniami, żeby chronić środowisko, zaangażowani są pracownicy, natomiast brakuje narzędzi do tego, żeby wspierać te działania, żeby wykorzystać tę dobrą energię – wskazuje Ali Al-Saiedi.

    Aplikacja powstała z inicjatywy jednego z inżynierów GlobalLogic, który – wykorzystując swoją wiedzę o technologiach, wsparcie kolegów z zespołu i oddane mu do dyspozycji zasoby technologiczne firmy – stworzył narzędzie wspierające walkę o czyste środowisko.

    – Dzięki temu, że GlobalLogic ma w swoich szeregach ponad 20 tys. inżynierów rozsianych po całym świecie i szerokie portfolio kompetencji, byliśmy w stanie wykorzystać bardzo wiele najnowszych technologii jak m.in. React.js, JavaScript, Android SDK, Android Studio, Swift i odpowiednie technologie webowe. W efekcie uzyskaliśmy aplikację, która jest nie tylko dostępna na wszystkie platformy mobilne, ale jest też bardzo prosta w instalacji, założeniu konta, zalogowaniu się i w użytkowaniu, jest bardzo stabilna i bezpieczna, a przede wszystkim darmowa – mówi Tomasz Filipowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.