Newsy

Trakcja ma zamówienia na 2 lata. Zamierza zwiększyć liczbę kontraktów zagranicznych

2013-08-12  |  06:30
Mówi:Roman Przybył
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Trakcja S.A.
  • MP4
  • Grupa Trakcja ma w portfelu zamówień kontrakty warte niemal 4 mld zł. Będzie je realizować co najmniej przez najbliższe dwa lata. Przechodząca reorganizację spółka cały czas startuje w przetargach i do końca roku liczy na zwycięstwo w 2-3 z nich. Przygląda się również zagranicznym rynkom, głównie litewskiemu, gdzie działa spółka zależna Trakcji Kauno Tiltai.

    W tym roku podpisaliśmy kontrakty o wartości przekraczającej 1 mld złotych, co stanowi więcej niż planowaliśmy.  To sukces, ponieważ ten rok jest dla całej branży budowlanej trudny i nowych kontraktów jest niewiele – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Roman Przybył, prezes zarządu Trakcji.

    Roman Przybył informuje, że Trakcja ma wypełniony kalendarz robót co najmniej do połowy 2015 r. ale spółka poszukuje już kolejnych kontraktów. Prezes liczy na pozytywne dla Trakcji rozstrzygnięcie 2 lub 3 przetargów, choć jak podkreśla, pewności w tej kwestii nie ma. Spółka szuka też zleceń na wschodzie i północy Europy. Chce jak najszybciej zagwarantować  sobie prace na następnych kilka lat.

    Bardzo ważnym dla Trakcji  rynkiem jest Litwa. Działa tam należąca do jej grupy kapitałowej spółka Kauno Tiltai. Jak podkreśla Przybył, rynek litewski jest wprawdzie dużo mniejszy od polskiego, ale i tak jest tam szansa na kontrakty warte kilkaset milionów złotych.

    Kauno Tiltai do momentu nabycia przez nas jej akcji, była liderem na rynku drogowym i mostowym, natomiast po transakcji nabycia akcji przez Trakcję, weszła na rynek kolejowy. Pomogliśmy Kauno Tiltai szczególnie przy wycenach, bo to jest dosyć trudna rzecz dla firm, które startują na tym rynku. W tej chwili ma już spory portfel prac kolejowych, a  w  tym roku również pozyskała kilka znaczących kontraktów w tym obszarze – deklaruje Przybył.

    Litwa to niejedyny rynek, któremu przygląda się Trakcja. Przybył informuje, że trwają przygotowania do kilku zagranicznych projektów, ale na razie nie chce zdradzać szczegółów.

    Starania o wyższe marże

    Spółka zamierza również poprawić marże na realizowanych kontraktach, dlatego podjęła działania reorganizacyjne: pięć spółek z grupy kapitałowej Trakcja zostanie połączonych w jedną, co ma nie tylko zmniejszyć koszty stałe, ale i przynieść poprawę zarządzania projektami. Wprowadzony będzie także nowy system informatyczny.

    Tych wiele zadań prowadzi do głównego celu, którym jest powiększenie marż na kontraktach, czyli rentowności całej grupy – podkreśla Przybył.

    Na poprawę marż wpływają również zmiany w organizacji przetargów. Jak wyjaśnia prezes Trakcji, PKP PLK – główny zamawiający spółki – wprowadza na coraz szerszą skalę prekwalifikacje w przetargach. Dzięki temu do właściwego przetargu przystępują jedynie ci wykonawcy, którzy spełnią określone kryteria. To gwarantuje zamawiającemu wyższą jakość wykonania, a startującym w przetargu ułatwia ofertowanie.

    Klient wybiera te firmy, które jego zdaniem spełniają warunki przez niego postawione, czyli są w stanie zapewnić zrealizowanie kontraktu do końca bez potknięć, przerw, problemów z płatnością, czyli np. mają referencje z podobnych robót w okresie ostatnich 2-3 lat. Klient po prekwalifikacji zaprasza pięć firm do złożenia ofert– tłumaczy Przybył. – Dzięki temu klient wie, że firma w ten sposób wybrana na pewno zrealizuje kontrakt, a jakość realizacji jej prac będzie przyzwoita. Większy rozsądek przy wycenianiu przekłada się również na marże uzyskiwane na końcu kontaktu.

     Taka procedura została już zastosowana przy ogłoszonym w grudniu ubiegłego roku, nierozstrzygniętym jeszcze, przetargu na przebudowę Lokalnego Centrum Sterowania Radom. Spośród kilkunastu firm, które wystartowały do prekwalifikacji, zlecający, czyli PKP PLK, zaprosił do udziału w przetargu ograniczonym jedynie pięć spółek, w tym Trakcję.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.