Newsy

Branża noclegowa w pandemii postawiła na obecność w sieci. Liczba wdrożeń cyfrowych narzędzi do rezerwacji wzrosła o ponad połowę

2021-08-20  |  06:05
Mówi:Damian Wizert
Funkcja:product manager
Firma:IAI
  • MP4
  • W sprzedaży ofert hotelowych i noclegowych już od kilku lat zachodzi rewolucja. Z rynku praktycznie zniknęły tabele z cenami i formularze zapytaniowe, a zastąpiły je intuicyjne cyfrowe systemy rezerwacyjne. Hotelarzom i właścicielom apartamentów pozwalają one zwiększyć dotarcie do klientów, którzy z kolei mogą szybko, w ciągu kilku minut, wybrać najlepszą dla siebie ofertę noclegu, dokonać płatności online i otrzymać potwierdzenie rezerwacji bez konieczności kontaktu z recepcją. Pandemia mocno zwiększyła popularność takich narzędzi: liczba wdrożeń systemów rezerwacyjnych jest w tej chwili 50 do nawet 70 proc. wyższa niż w poprzednich latach.

     W czasie pandemii część obiektów została zamknięta, ale niektóre branże – jak np. wynajem apartamentów czy agroturystyka – starały się dostosować do panujących restrykcji. Przykładowo, właściciele apartamentów pozwalali na pobyty biznesowe. Systemy rezerwacji online przynosiły im korzyści i stwarzały dodatkową szansę na to, żeby pozyskać gości w tym trudnym okresie. Klienci szukali rezerwacji w serwisach takich jak Booking.com, Airbnb czy poprzez stronę internetową. Właściciele obiektów, które nie były obecne w sieci, stracili tak naprawdę możliwość dotarcia do klientów – mówi agencji Newseria Biznes Damian Wizert, product manager w IAI.

    Podczas COVID-19 szybka migracja do online’u okazała się warunkiem utrzymania działalności dla wielu firm. Badanie „Koronabilans MŚP” przeprowadzone na zlecenie KRD jeszcze w maju ub.r. pokazało, że już wtedy rozbudowę swoich kanałów w sieci planowało 42 proc. firm budowlanych i 40 proc. firm produkcyjnych, czyli branż, które wcześniej nawet nie były kojarzone z internetem i prowadziły głównie stacjonarną działalność.

    Nie inaczej było też w przypadku branży hotelarskiej i noclegowej, która – po trzech lockdownach i ograniczeniach w działalności – okazała się jedną z najbardziej poszkodowanych przez koronawirusa. Uruchomiony przez Warsaw Enterprise Institute licznik strat lockdownowych oszacował, że przekroczyły  one 2,1 mld zł. Dlatego też wielu hotelarzy i właścicieli obiektów noclegowych w trudnych realiach postawiło na rozbudowę swoich kanałów online’owych i wdrożenie systemów rezerwacyjnych, aby zwiększyć swoje możliwości dotarcia do klientów .

    – Systemy rezerwacyjne w czasie pandemii najchętniej wdrażali ci, którzy do tej pory nie byli obecni w sieci, ale chcieli mieć własną stronę internetową i pozyskiwać klientów z dodatkowych kanałów. W wielu przypadkach mieli wcześniej tylko jeden kanał, w którym prezentowali swoją ofertę, np. Booking.com, nie będąc obecnym w innych i nie mając własnej strony internetowej. Tym samym ograniczali sobie dostęp do potencjalnych gości. To był okres, w którym wiele osób zauważyło, że szeroka dostępność w sieci jest bardzo ważna – mówi Damian Wizert.

    Systemy rezerwacyjne odpowiadają na potrzeby klientów, którzy są już przyzwyczajeni np. do rezerwowania biletów lotniczych czy zakupów online, a co za tym idzie także do wygodnego przeglądania i filtrowania ofert, szybkiego wyboru, kontroli ceny i płatności elektronicznej.

    W przypadku hoteli i obiektów noclegowych system działa podobnie – jest wygodny i w pełni intuicyjny. Po wybraniu terminu pobytu automatycznie oferuje klientowi typ pokoju, dostępne promocje, rabaty i opcje dodatkowe. Następnie w ciągu kilku minut może on wybrać najlepszą dla siebie ofertę, dokonać płatności online i otrzymać potwierdzenie rezerwacji, bez konieczności kontaktu z recepcją.

     Taki system pozwala też wysłać blokadę do wszystkich innych kanałów, kiedy rezerwacja zostanie już dokonana. Tym samym nie ma możliwości overbookingu, czyli wielu rezerwacji na ten sam termin. Pozwala to zwiększyć zyski – podkreśla ekspert IAI, firmy oferującej system IdoBooking do obsługi rezerwacji.

    Jak wskazuje, liczba wdrożeń takich systemów rezerwacyjnych jest w tej chwili 50 do nawet 70 proc. wyższa niż jeszcze przed pandemią. Zapotrzebowanie nadal nie słabnie, czemu sprzyja m.in. to, że w dobie koronawirusa wielu Polaków postanowiło zainwestować w nieruchomości i zainteresowało się najmem.

    – To, co dla niektórych jest trudnym momentem, dla innych jest okazją do inwestycji. Szacuje się, że obecnie nawet ok. 50 proc. nowych nieruchomości jest nabywanych właśnie w celach inwestycyjnych. Na rynku pojawiły się więc osoby, które chciały wykorzystać ten czas, kupić nieruchomość i prowadzić najem krótko- lub średnioterminowy. Mogą to zlecić zarządcom lub robić to samodzielnie i wtedy właśnie korzystają z takich systemów rezerwacji, które kompleksowo upraszczają i pomagają w obsłudze – mówi Damian Wizert.

    Systemy rezerwacyjne to część rewolucji, która w technologii sprzedaży ofert hotelowych zachodzi już od kilku lat. Z rynku praktycznie zniknęły już tabele z cenami i formularze zapytaniowe, a zastąpiły je właśnie takie cyfrowe narzędzia.

    – Branża dąży do tego, żeby jak najbardziej ułatwić wynajem krótkoterminowy, zoptymalizować procesy. Myślę, że w przyszłości będzie coraz więcej serwisów oferujących wynajem krótko- i długoterminowy, które będą włączać kompleksowe systemy rezerwacyjne jako partnerów do swojej usługi. Niedawno rozmawiałem z naszym partnerem Google i być może w przyszłym roku będziemy mogli już wyszukiwać noclegi za pomocą ich wyszukiwarki – mówi product manager w IAI.

    Po trzech lockdownach i ograniczeniach w działalności hotele mogły zacząć przyjmować gości dopiero od 8 maja br., przy zachowaniu 50-proc. limitu obłożenia. Z kolei od 26 czerwca br. mogą przyjmować gości do limitu 75 proc. zajętości pokoi. Statystyki Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego pokazują, że branża wciąż nie odrobiła wszystkich strat spowodowanych przez COVID-19. Tylko w czerwcu br. jej straty zostały oszacowane na co najmniej 0,5 mld zł. Ponad połowa hoteli odnotowała w czerwcu średnią frekwencję powyżej 40 proc., w tym 29 proc. – powyżej 50 proc. Z drugiej strony 20 proc. obiektów miało obłożenie poniżej 30 proc. Z ankiety przeprowadzonej przez IGHP wynika też, że goście hotelowi nadal podejmują decyzję o rezerwacji w ostatniej chwili.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.