Mówi: | Andrzej Paduszyński |
Funkcja: | dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych |
Firma: | Compensa TU SA Vienna Insurance Group |
Co roku na lotniskach gubionych lub niszczonych jest ponad 20 milionów bagaży. Odpowiednia polisa pomoże pokryć szkody w takim przypadku
Skradziony, zagubiony albo zniszczony bagaż to zły sen każdego urlopowicza. Tymczasem każdego roku liczba bagaży opóźnionych bądź skradzionych na lotniskach sięga kilkudziesięciu milionów, a do tego dochodzi też ryzyko kradzieży w kurortach turystycznych. Przed wyjazdem na urlop warto więc pomyśleć o ubezpieczeniu rzeczy osobistych czy sprzętu elektronicznego, który wkładamy do walizki. 73 proc. osób ubezpieczających się na wyjazd podkreśla, że taka ochrona bagażu jest istotnym elementem dobrej polisy turystycznej – wynika z badania Europ Assistance. Przed jej wyborem trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów.
Badanie „Holiday Barometer 2022” zrealizowane przez IPSOS w 15 krajach świata na zlecenie Europ Assistance wskazuje, że Polacy – po przerwie związanej z pandemią – są jednym z najchętniej podróżujących narodów. Dwie trzecie ma już sprecyzowane plany na wakacje. 40 proc. z nich będzie wypoczywać za granicą, głównie we Włoszech, Chorwacji, Hiszpanii lub Grecji. 6 proc. turystów wskazuje, że w tym roku wybierze Azję. 27 proc. Polaków zdecyduje się na podróż samolotem. Co istotne, badanie wskazuje, że połowa turystów deklaruje chęć wykupienia ubezpieczenia turystycznego. Jedna trzecia osób potwierdza, że sytuacja pandemiczna skłania ich do wyboru lepszej polisy. Zdaniem respondentów dobre ubezpieczenie powinno zawierać zwrot kosztów opieki medycznej i szpitalnej w nagłych przypadkach (79 proc.), OC (72 proc.), opóźnienie lub anulowanie wyjazdu (65 proc.) czy ochronę związaną z zachorowaniem na COVID-19 (64 proc.). 73 proc. badanych wskazało na ochronę bagażu i rzeczy osobistych.
– Co czwarta polisa turystyczna zawiera opcję ubezpieczenia bagażu – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w TU Compensa. – Obejmuje ono mienie osobiste, ubrania, obuwie, sprzęt elektroniczny, wszystko to, co zabieramy ze sobą do walizki w trakcie podróży.
Problemy z bagażem to zmora turystów na wakacjach. Raport SITA WorldTracer pokazuje, że w 2019 roku liczba bagaży niewłaściwie obsłużonych przez linie lotnicze (zniszczonych, opóźnionych, zaginionych) przekroczyła 25 mln. Od 2011 roku oscyluje ona w przedziale od 21,8 mln do 26,3 mln. Z kolei w pandemicznym 2020 roku – kiedy pasażerów było znacznie mniej – liczba ta spadła do 6,3 mln, z czego aż 69 proc. było opóźnionych, 27 proc. uszkodzonych bądź okradzionych, a 4 proc. zgubionych. Do takich incydentów dochodzi najczęściej podczas przesiadek z jednego samolotu do innego. Wyjeżdżając na wakacje, bagaż można ubezpieczyć od takiej ewentualności – w razie znacznego opóźnienia ubezpieczyciel pokryje koszty zakupu niezbędnych rzeczy osobistych na czas oczekiwania na walizkę (na podstawie zachowanych paragonów z zakupów). Bagaż można też ubezpieczyć od ryzyka kradzieży, rabunku, utraty bądź zniszczenia w wyniku wypadku czy innych zdarzeń losowych. W takich sytuacjach ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie, które pokryje straty do wysokości sumy gwarantowanej, określonej w umowie polisy.
– Klient zwykle ma do wyboru sumę ubezpieczenia od 2 do 10 tys. zł. W Compensie klienci wybierają najczęściej sumę 2 tys. zł i to wydaje się kwotą rozsądną – mówi Andrzej Paduszyński.
Bagaż można objąć polisą niezależnie od tego, czy jedziemy na wakacje własnym samochodem, pociągiem, autokarem, czy lecimy samolotem. Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje m.in. rzeczy osobiste, ubrania i obuwie czy sprzęt elektroniczny. W umowie polisy mogą być jednak uwzględnione wyłączenia, takie jak np. cenna biżuteria czy gotówka przewożona w bagażu.
– W niektórych przypadkach sprzęt elektroniczny jest dodatkową opcją, dlatego musimy to sprawdzić, kiedy wybieramy ubezpieczenie – mówi ekspert Compensy. – Ważnym elementem, na który należy zwrócić uwagę, jest ubezpieczenie skutków rabunku. W niektórych krajach jest to bardzo duży problem. Przykładowo w Hiszpanii, we Włoszech, w Grecji czy Belgii liczba rozbojów nawet 17-krotnie przewyższa liczbę takich incydentów w Polsce. Dlatego warto pamiętać, aby bagaż nigdy nie był na otwartej przestrzeni, zawsze trzymajmy go w zamkniętym bagażniku.
Tego typu szczegóły zawarte są w OWU, ogólnych warunkach ubezpieczenia. Zakłady ubezpieczeń dokładnie definiują w nich m.in. to, czym jest bagaż, co wchodzi w jego skład i jakie przedmioty są wyłączone z ochrony ubezpieczeniowej. Ubezpieczenie bagażu jest integralną częścią standardowej polisy turystycznej.
– Koszt takiego ubezpieczenia w przypadku sumy ubezpieczenia 5 tys. zł wynosi kilka złotych za dzień podróży. Jeśli jednak mamy w bagażu bardziej kosztowne przedmioty, np. drogi sprzęt elektroniczny, możemy wybrać wyższą sumę ubezpieczenia lub negocjować ją indywidualnie. Większość zakładów ubezpieczeń dopuszcza taką opcję – mówi Andrzej Paduszyński.
Ważne też, aby pamiętać, że ochronie ubezpieczeniowej na ogół podlega tylko taki bagaż, który był odpowiednio zabezpieczony przez właściciela. Jeżeli więc nie zabezpieczymy go właściwie lub pozostawimy bez opieki, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.
Czytaj także
- 2024-05-10: Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
- 2024-04-29: Nawet 80 proc. populacji może mieć kontakt z wirusem HPV. Wciąż niewielka jest wiedza na temat nowotworów, jakie wywołuje
- 2024-05-16: Edyta Herbuś: Teraz mam taki moment obfitości, że mogę wybierać role, które są dla mnie najciekawsze. Ale na pewno muszę sobie zafundować reset, żeby utrzymać równowagę w życiu
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-03-27: Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat
- 2024-04-08: GPW szuka możliwości przyciągnięcia zarówno nowych inwestorów, jak i spółek. Liczy na przełamanie stagnacji w debiutach
- 2024-03-04: Dorota Szelągowska: Moje wymarzone wakacje zawsze są w Tajlandii. Staram się być tam na najmniejszej wyspie, jaką znam, i czuję się tam trochę jak na wsi
- 2024-04-23: Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł
- 2024-04-02: Dolegliwości pracowników są powiązane z ich stylem życia. Coraz więcej osób korzysta ze zwolnień lekarskich z powodu zaburzeń psychicznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.