Newsy

Urlopowicze coraz bardziej doceniają polisy turystyczne. Pomoc zadziała nie tylko w razie nagłego zachorowania lub wypadku

2023-07-31  |  06:20
Mówi:Andrzej Paduszyński
Funkcja:dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych
Firma:Compensa TU SA Vienna Insurance Group
  • MP4
  • Z każdym rokiem rośnie liczba Polaków, którzy wykupują ubezpieczenie turystyczne na zagraniczne wakacje. Taka polisa zapewnia ochronę i pokrycie kosztów nie tylko w razie zachorowania czy nagłego wypadku. – Polisa zadziała również wtedy, kiedy biuro turystyczne, z którym wyjechaliśmy, ogłosi bankructwo albo z przyczyn losowych musimy w ostatniej chwili zrezygnować z wyjazdu – wskazuje ekspert Compensy Andrzej Paduszyński. Można ją również rozszerzyć o inne elementy, dopasowując indywidualnie do kierunku i charakteru podróży. Popularnym dodatkiem jest ubezpieczenie bagażu na wypadek kradzieży, zniszczenia lub zgubienia przez linię lotniczą, które zapewnia odszkodowanie albo pokrycie kosztów zakupu rzeczy osobistych niezbędnych w trakcie wakacyjnego wyjazdu.

    – Podstawa ubezpieczenia turystycznego to koszty leczenia za granicą oraz usługi assistance. To możemy rozszerzyć o dodatkowe opcje, takie jak ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków, odpowiedzialność cywilna w życiu prywatnym, bagaż, sporty ekstremalne, praca zawodowa, kontynuacja leczenia na terenie Polski lub ubezpieczenie domu i mieszkania na czas wyjazdu – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

    Liczba ubezpieczających się indywidualnie turystów jest z każdym rokiem coraz większa – w Compensie ten wzrost sięga obecnie ok. 125 proc. r/r. Wydawana przez Narodowy Fundusz Zdrowia karta EKUZ może się okazać niewystarczająca i nie zadziała w takich krajach jak np. Turcja, Tunezja czy Egipt, popularnych wśród Polaków destynacji urlopowych, a także Stany Zjednoczone, Kanada czy Japonia, które słyną z horrendalnie drogiej opieki medycznej. W przypadku braku ubezpieczenia poszkodowany turysta musiałby sam pokryć jej koszty z własnej kieszeni.

    Taka polisa zapewnia przede wszystkim ochronę i pokrycie kosztów związanych z nieszczęśliwym wypadkiem lub zachorowaniem, późniejszym leczeniem i rehabilitacją oraz powrotem do kraju.

    – Ubezpieczenie turystyczne chroni nas również w przypadku, gdy zachowujemy się nie do końca odpowiedzialnie – mówi Andrzej Paduszyński. – Mieliśmy przypadek najdroższego zdjęcia w życiu, kiedy turysta na wycieczce w Egipcie postanowił sfotografować panoramę wybrzeża. A ponieważ trochę lepsze ujęcie miał ze skarpy, która była 3 m powyżej, wdrapał się na nią i w trakcie tej drobnej wspinaczki osunął się i doznał skomplikowanego złamania nogi. Leczenie trwało dwa tygodnie, a koszty operacji razem z transportem do Polski wyniosły prawie 200 tys. zł. To jedno zdjęcie słono by go kosztowało, gdyby nie miał polisy.

    Przy tego typu zdarzeniach kluczowy jest rozbudowany pakiet usług assistance – w razie wypadku poszkodowany lub jego rodzina dzwoni do centrum pomocowego ubezpieczyciela, które przejmuje cały proces organizacji pomocy za granicą.

    – Wśród usług assistance jest transport medyczny, zakwaterowanie opiekuna poszkodowanego, transport poszkodowanego i osób towarzyszących do Polski po zakończeniu leczenia, ale też np. zapewnienie kierowcy zastępczego, kiedy poruszamy się samochodem i sami nie możemy nim wrócić do Polski. Ważnym elementem pakietu assistance jest też pokrycie kosztów poszukiwania i ewentualnej akcji ratowniczej. Usługi assistance obejmują również usługi tłumacza, informację turystyczną i inne drobne usługi concierge – wylicza ekspert Compensy.

    Jak podkreśla, ubezpieczenie turystyczne działa zawsze, kiedy jesteśmy za granicą, niezależnie od tego, czy wyjazd jest zorganizowany indywidualnie, czy przez biuro turystyczne.

    – Co ważne polisa zadziała również wtedy, kiedy biuro turystyczne, z którym wyjechaliśmy, ogłosi bankructwo. Uruchomiliśmy też dodatkową ochronę w przypadkach, kiedy hotele odmawiają zakwaterowania turystów w związku z bankructwem biura turystycznego. W takich sytuacjach pokrywamy koszty innego zakwaterowania do trzech dni – mówi Andrzej Paduszyński.

    Jednym z popularniejszych dodatków do polisy turystycznej jest ochrona bagażu na wypadek kradzieży, zniszczenia bądź zgubienia, np. przez linię lotniczą. W takiej sytuacji ubezpieczyciel pokryje koszt zakupu niezbędnych rzeczy osobistych w czasie oczekiwania na walizkę albo wypłaci odszkodowanie, które pokryje straty do wysokości sumy gwarantowanej, określonej w umowie polisy.

    Kolejnym produktem, o który warto rozszerzyć polisę turystyczną, jest ubezpieczenie od kosztów rezygnacji. Można objąć nim zarówno wycieczkę wykupioną w biurze podróży, jak i samodzielnie zarezerwowane i opłacone bilety i noclegi. W razie konieczności odwołania lub przerwania wyjazdu, np. wskutek zachorowania czy nagłego, nieprzewidzianego zdarzenia, ubezpieczony będzie mógł odzyskać nawet 100 proc. kosztów.

    – Takie odwołanie może nastąpić z przyczyn losowych, jak np. pożar, śmierć osoby bliskiej czy choroba kogoś, kto wybiera się na daną imprezę turystyczną. Trzeba jednak pamiętać, że polisa nie zadziała, jeśli wycieczka zostanie odwołana z naszej winy, bo np. szef odwołał nasz urlop lub mamy w tym czasie imprezę rodzinną, w której chcemy uczestniczyć – mówi ekspert Compensy.

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.