Mówi: | Urszula Czerniawska, junior brand manager Milka Joanna Skrzyńska, account manager TNS Polska |
W okresie świątecznym ponad połowa Polaków zamierza pomagać potrzebującym. 3 mln chciałoby wziąć udział w akcji Szlachetna Paczka
Co drugi Polak chce w najbliższych tygodniach zaangażować się w pomoc potrzebującym – wynika z deklaracji zbadanych przez TNS Polska na zlecenie marki Milka. Z tego ok. 3 mln osób weźmie udział w 15. edycji akcji Szlachetna Paczka. W okresie świątecznym chętniej niż zwykle pomagamy obcym osobom.
– Święta to okres, kiedy chętniej angażujemy się w pomoc. Naturalnie przychodzi nam zwracanie uwagi na potrzeby innych, sprawianie radości innym, w związku z czym święta Bożego Narodzenia to czas, kiedy ta pomoc charytatywna – zarówno w datkach, jak i w zaangażowaniu własnego czasu – jest zdecydowanie zintensyfikowana – mówi agencji Newseria Biznes Urszula Czerniawska, junior brand manager marki Milka.
W okresie świątecznym w działania na rzecz innych chce się zaangażować ponad połowa dorosłych Polaków. Najczęściej pomagamy rodzinie (65 proc.), przyjaciołom (33 proc.), sąsiadom i znajomym (odpowiednio 29 i 26 proc.). Prawie co czwarty ankietowany deklaruje, że pomaga obcym osobom.
– To jest bardzo dobra nowina. Nie należy piętnować faktu, że ktoś się angażuje tylko raz w roku. To zaangażowanie i tak pozwoli rozwiązać wiele problemów i trudności – mówi ks. Jacek Stryczek, inicjator akcji Szlachetna Paczka, która wspiera rodziny w potrzebie paczkami. – Cudowną rzeczą jest wielka mobilizacja do pomocy przed świętami. Dobrze, że mamy takiego partnera jak Milka, który zajmuje się z nami pomaganiem i uwrażliwianiem ludzi, przekonywaniem ich, że pomaganie daje szczęście, że to jest dobry pomysł na budowanie społeczności, że życie jest lepsze, jak jesteśmy wrażliwi na innych.
Z badania TNS Polska wynika, że Polacy pomagają przede wszystkim dlatego, że lubią to robić i czerpią z tego osobistą satysfakcję. Skłania ich do tego również zasada wzajemności – wiedzą, że sami mogą się kiedyś znaleźć na miejscu potrzebujących.
– Pomagamy, oddając rzeczy, których już nie potrzebujemy. Pomagamy drobnymi gestami – wrzucając pieniądze do skarbonki czy kupując przedmioty, których sprzedaż wspiera akcje charytatywne. Staramy się także angażować swój wolny czas. Staramy się przygotowywać i kupować rzeczy dla osób potrzebujących – wymienia Czerniawska.
W tym roku, jak wynika z badań, co trzecia osoba wrzuci pieniądze do puszki. 29 proc. Polaków kupi kartki lub świece, których sprzeda wspiera akcje charytatywne. Co piąta osoba wyśle charytatywny SMS, a co jedenasta deklaruje, że weźmie udział w akcji Szlachetna Paczka. To ok. 3 mln ludzi w wieku 15 lat i więcej.
– Polacy lubią działać w grupie – podkreśla Joanna Skrzyńska, account manager TNS Polska. – Wierzą, że to przyniesie lepsze rezultaty niż działanie w pojedynkę. Wierzą też w to, że trzeba brać sprawy we własne ręce.
Uważa tak ponad 80 proc. ankietowanych.
Co ważne, blisko połowa Polaków zgadza się z opinią, że „zwykli ludzie, nawet w grupie, nie są w stanie wiele zdziałać”.
– Żeby więcej osób w Polsce zaczęło pomagać, być może wystarczyłoby tych ludzi przekonać, że każdy może to robić. W tych ludziach jest ogromny potencjał do zmiany, do tego, żeby wpływać na swoje życie i życie innych ludzi. Taka diagnoza daje niesamowite pole do rozwoju. Szlachetna Paczka stara się właśnie odkrywać w ludziach ten potencjał i przekonywać poszczególne osoby, że mogą wziąć sprawy w swoje ręce – mówi ks. Jacek Stryczek.
Szlachetna Paczka w tym roku obchodzi swoje 15-lecie. Darczyńcy i wolontariusze przygotowują pomoc dla rodzin w potrzebie. Jak podkreślają inicjatorzy akcji, ma ona na celu nie tylko przekazanie tym rodzinom potrzebnych im rzeczy, lecz także wsparcie psychologiczne w mierzeniu się z trudnościami. Wybrane osoby można wesprzeć do 13 grudnia. Swój udział w akcji można zgłosić na stronie www.szlachetnapaczka.pl.
– Milka już kolejny rok z rzędu wspiera Szlachetną Paczkę. Przekazaliśmy 0,5 mln zł na wsparcie działań organizacji przez cały rok. Również w biurze i w fabrykach organizujemy paczki – to będzie w sumie dziewięć paczek dla potrzebujących rodzin. Angażujemy blogerów i media, tak by jak najwięcej osób niosło pomoc potrzebującym – mówi Urszula Czerniawska.
Czytaj także
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-22: Coraz gorsza sytuacja humanitarna w Sudanie Południowym. Głodem zagrożonych jest ponad 7 mln ludzi
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
- 2024-02-05: Olej palmowy znajduje się w połowie produktów na sklepowych półkach. Wbrew powszechnemu przekonaniu jego produkcja nie musi szkodzić środowisku
- 2024-02-27: Konsumenci kojarzą olej palmowy głównie z degradacją środowiska. Niewiele wiedzą o jego certyfikacji
- 2024-02-06: 200 stacji paliw działa już pod marką MOL. Koncern chce być wiceliderem polskiego rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.