Newsy

W Polsce jest już 13 mln graczy komputerowych. Zarabiają powyżej średniej i częściej czytają

2014-12-29  |  06:05
Mówi:Jacek Dąbrowski
Funkcja:rzecznik prasowy
Firma:Sapphire Technology na Polskę
  • MP4
  • Badania burzą stereotypowy obraz graczy komputerowych. Fani tego typu rozrywki, których w Polsce jest nawet 13 mln, nie tylko zarabiają lepiej niż ogół Polaków i mają dobrą pracę, lecz także częściej czytają książki, chodzą do kin i muzeów. Gracze mają więcej przyjaciół niż statystyczny Polak, a także często uczestniczą aktywnie w życiu domowym i rodzinnym.

    Ponad 20 proc. ludzi grających w gry komputerowe wskazuje, że zarabia powyżej 3 tys. złotych, podczas gdy mówimy o całym społeczeństwie, liczba ta spada do 8 proc. Dużo graczy wskazuje, że gry komputerowe mają bardzo pozytywny wpływ na pracę i wykonywane obowiązki. Mówią, że granie nauczyło ich pracy w grupie, poza tym dzięki grom maja lepsza percepcję i potrafią więcej zapamiętać. To pomaga im w pracy zawodowej – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Dąbrowski, rzecznik prasowy Sapphire Technology na Polskę, producenta kart graficznych.

    Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Sapphire Technology, stereotypowy obraz gracza jako osoby aspołecznej, spędzającej cały czas przed komputerem nie znajduje potwierdzenia. W rzeczywistości ci, którzy lubią tego typu rozrywkę, mają nawet więcej przyjaciół niż statystyczny Polak – 9 w przypadku graczy, 6 w przypadku całego społeczeństwa.

    Dąbrowski dodaje, że gracze mają również normalne, a nawet lepsze niż przeciętne życie rodzinne. Wielu z nich aktywnie uczestniczy w wykonywaniu obowiązków domowych. Gracze mogą się pochwalić poza lepszymi niż przeciętne zarobkami również dobrą pracą.

    Najwięcej graczy to ludzie z wyższym wykształceniem, pracujący zawodowo na specjalistycznych stanowiskach średniego szczebla, z reguły w dużych firmach – wyjaśnia Dąbrowski. ‒ Jedynie 1 proc. stanowią prezesi bądź kierownicy dużych działów. Także dużo osób pracujący fizycznie zadeklarowało, że gra w gry komputerowe.

    Polscy gracze mieszkają przede wszystkim w dużych miastach (powyżej 500 tys. mieszkańców). W całym kraju jest ich nawet 13 mln, choć Dąbrowski zastrzega, że ta liczba uwzględnia osoby grające dla zabicia czasu na portalach społecznościowych czy telefonach. Badania pokazały również, że gracze częściej niż inni uczestniczą w kulturze – 72 proc. z nich (czyli o 14 pkt proc. więcej niż dla całego społeczeństwa) przeczytało w ubiegłym roku książkę dla przyjemności.

    Odsetek graczy uczęszczających do kina i muzeów jest również o ok. 10 pkt proc. wyższy niż wynosi średnia dla całego społeczeństwa.

    Wzrost popularności gier to szansa na zarobek zarówno dla producentów, jak i dla samych graczy. Dąbrowski przypomina, że polscy producenci gier coraz częściej zdobywają swoimi produktami światowe rynki. Sukces odniosły m.in. „Wiedźmin”, „This War of Mine”, „Lords of the Fallen” oraz „Zaginięcie Ethana Cartera”.

    Gracze mogą zarabiać pieniądze. Wideoblogerzy, czyli tak zwani vlogerzy z YouTube i innych platform, potrafią zgromadzić olbrzymie społeczności, nawet milion subskrybentów. Oczywiście YouTube gratyfikuje liczbę wyświetleń i liczbę subskrybentów, więc oni na tym zarabiają. Współpracują też z różnymi instytucjami, firmami czy producentami sprzętu do grania. Z tego tytułu również  mają gratyfikacje finansowe – wymienia Dąbrowski.

    Dodaje, że poza mediami społecznościowymi na graniu można zarobić też dzięki zawodom. Najlepsi w popularne gry, takie jak „Counter Strike”, mogą na rozgrywkach sportowych zarabiać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.