Newsy

Warszawa najpopularniejszym obok Krakowa miastem wśród turystów. Stolica dominuje w kategorii turystyki biznesowej

2016-01-07  |  06:40
Mówi:Monika Białkowska
Funkcja:dyrektor biura
Firma:Warszawska Organizacja Turystyczna
  • MP4
  • Pod względem liczby turystów Warszawa jest obok Krakowa najpopularniejszym polskimi miastem. Według szacunków instytutu IPSOS w 2014 roku stolicę odwiedziło około 8 mln osób, z czego niemal 3 mln to turyści zagraniczni. W strukturze przyjazdów dominują wizyty o charakterze biznesowym. Warszawska Organizacja Turystyczna stara się jednak dotrzeć także do masowego odbiorcy zainteresowanego atrakcjami, które oferuje stolica. Przykładem takich działań jest projekt Warsaw City Break, który ma zachęcać do krótkoterminowych wizyt w mieście.

    Najsilniejszą destynacją turystyczną, którą mamy w Polsce, jest oczywiście Kraków, wynika to oczywiście z historii tego miejsca. Kraków był zawsze piękny, Warszawa wypiękniała niedawno – mówi agencji informacyjnej Newseria Monika Białkowska, dyrektor biura Warszawskiej Organizacji Turystycznej.

    Według badania przeprowadzonego przez Małopolską Organizację Turystyczną liczba turystów, którzy odwiedzili w 2014 roku Kraków, wyniosła 9,9 mln osób. Na drugim miejscu pod względem natężenia ruchu turystycznego w Polsce plasuje się Warszawa. Stolicę według szacunków instytutu IPSOS odwiedziło w 2014 roku około 8 mln osób.

    Właściwie każdy znajdzie tu jakąś ofertę dla siebie. Warszawa jest stolicą, więc dużo łatwiej jej przyciągnąć turystów zagranicznych, bo jest bardzo często pierwszym wyborem dla kogoś, kto chce odwiedzić Polskę. To nam pomaga w promocji zagranicznej – tłumaczy Monika Białkowska.

    Przedstawicielka WOT dodaje, że Warszawa obok Krakowa jest najbardziej rozpoznawalnym miastem przez zagranicznych turystów. Poziom znajomości polskiej stolicy na arenie międzynarodowej jest wyższy niż Gdańska, Poznania czy Wrocławia.

    W celu przyciągnięcia większej liczby odwiedzających w przyszłym roku kontynuowany będzie projekt Warsaw City Break. Akcja ma na celu zachęcenie obcokrajowców do krótkoterminowych, np. weekendowych, przyjazdów do Warszawy w celach turystycznych. Oprócz tego Warszawska Organizacja Turystyczna przeprowadziła w ostatnim roku dwie akcje promujące polską stolicę na rynkach brytyjskim oraz szwedzkim.

    Plan promocji staramy się dopracować na dwa lata ze Stołecznym Biurem Turystyki, z którym dzielimy się zadaniami. Tu oczywiście mówimy o wizytach studyjnych, dziennikarskich, touroperatorskich, o wyjazdach na kluczowe targi na poszczególnych rynkach. Tych działań rzeczywiście jako Warszawa mamy sporo – informuje dyrektor biura WOT.

    Rozmówczyni wskazuje na zróżnicowany charakter turystów przyjeżdżających do Warszawy. Najwięcej pieniędzy wydają tzw. turyści konferencyjni, którzy oprócz obowiązków służbowych, korzystają także z atrakcji turystycznych, które zapewnia miasto. Podczas swojego pobytu zostawiają w stolicy średnio po 700 złotych. Zdecydowanie mniej wydają turyści krajowi. Ich pobyt w Warszawie z reguły jest także znacznie krótszy.

    Pozycja Warszawy w kategorii eventowej jest najsilniejsza w Polsce. Obserwujemy ogromne zainteresowanie Warszawą zarówno na poziomie rynku korporacyjnego, jak i na poziomie wyjazdów stowarzyszeniowych. Natomiast staramy się promować Warszawę również jako destynację masową – tłumaczy.

    Wśród najważniejszych wydarzeń, jakie w 2016 roku odbędą się w Warszawie, Monika Białkowska wymienia m.in. lipcowy szczyt NATO, Światowy Zjazd Kobiet, Diecezjalne Dni Młodzieży czy konferencję WADA Światowej Agencji Antydopingowej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.