Mówi: | Mateusz Kierepka |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | MedApp |
Wartość światowego rynku telemedycznego za 5 lat się podwoi. Nowoczesne rozwiązania wchodzą w kolejne dziedziny ochrony zdrowia
Globalny rynek telemedycyny powinien osiągnąć w tym roku wartość 23,8 mld dolarów – wynika z raportu BCC Research. Do 2021 roku będzie ona rosła średnio w tempie 16 proc. rocznie, do poziomu 55,1 mld dol. Również w Polsce telemedycyna rozwija się bardzo dynamicznie. Usługi zdalne rozwijane są m.in. w kardiologii, a także w diabetologii czy alergologii. Na tym rynku szans szuka coraz więcej krajowych przedsiębiorstw.
Od kilku lat rynek e-usług medycznych na świecie rozwija się w tempie dwucyfrowym. Szacunki cytowane przez GE w raporcie z 2012 roku mówiły o tym, że w ciągu kolejnych 15 lat wydatki na sprzęt szpitalny zmniejszą się nawet o 30 proc. w wyniku zastosowania telemedycznych technologii w diagnostyce i leczeniu w warunkach domowych. W Polsce udział w rynku usług telemedycznych kształtuje się na poziomie poniżej 1 proc. Jedną z pierwszych dziedzin, które zaczęły stosować tego typu urządzenia, była kardiologia, ale dochodzą nowe obszary medyczne jak diabetologia, audiologia czy alergologia i geriatria.
Z obszarem kardiologii swój rozwój wiąże firma MedApp, twórca EKG Lite. To urządzenie do rejestrowania ewentualnych zmian w funkcji serca do użytku domowego. Dostarcza ono uproszczone wyniki EKG, które mogą być punktem wyjścia dla lekarzy do dokonania oceny wyników.
– System jest przeznaczony dla pacjentów – wykonany jest w ten sposób, że pacjent w bardzo prosty sposób może wykonać badania telemedyczne, dla lekarzy, którzy w prosty sposób mogą zdiagnozować badania otrzymane od pacjenta, a sam szpital w czasie rzeczywistym jest w stanie sprawdzić i wykonać większe i znacznie mocniejsze analizy na tych samych danych – mówi agencji Newseria Biznes Mateusz Kierepka, prezes MedApp SA.
Jak podkreśla, firma wiąże duże nadzieje z polskim rynkiem, jednak planuje także ekspansję zagraniczną, m.in. w Stanach Zjednoczonych.
– Uruchamiamy nasz system na rynku polskim z końcem tego roku. Wtedy będziemy mieć już wszystkie certyfikaty, a rynek amerykański to I kwartał 2017 roku – wyjaśnia Kierepka. – Potencjał rynku polskiego jest nieporównywalny do rynku amerykańskiego, co jest dość zrozumiałe ze względu na wielkość obu rynków, ale też ze względu na poszczególne regulacje, które są znacznie łagodniejsze i łatwiejsze do przejścia na rynku amerykańskim.
MedApp inwestuje przede wszystkim w dalszy rozwój. Kardiologia to pierwszy krok. Kolejne planowane są m.in. w obszarze diabetologii.
Telemedycyna umożliwia świadczenie na odległość usług w zakresie opieki zdrowotnej, bez konieczności bezpośredniego kontaktu z pacjentem. Jak wskazuje raport Krajowej Izby Gospodarczej z maja tego roku, niektóre podmioty lecznicze w Polsce korzystają rutynowo z rozwiązań telemedycznych i są to głównie ośrodki akademickie, kliniki czy instytuty medyczne. Rozwój telemedycyny uwzględniają także przepisy prawne, m.in. znowelizowana ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia, która weszła w życie w grudniu 2015 roku.
Czytaj także
- 2024-05-15: Za blisko 80 proc. produkcji półprzewodników odpowiada Azja. Planowana inwestycja Intela w Polsce to jeden z kroków do zwiększenia autonomii UE w zakresie dostaw [DEPESZA]
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-14: Wykorzystanie technologii znacznie skraca prace nad nowymi lekami. Sektor biotechnologiczny nadrabia zaległości i mocno inwestuje w innowacje
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-28: Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-03-19: Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach
- 2024-05-10: Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-03-13: Sterowany światłem rozrusznik pomoże pacjentom z niewydolnością serca. Urządzenie jest ultralekkie i biodegradowalne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.