Mówi: | Jerzy Podsiadło |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Węglokoks |
Węglokoks przygotowuje się do importu węgla na większą skalę
Jeden z czołowych europejskich dostawców paliw stałych zdecydował się na rozszerzenie oferty. – Do tej pory nie zajmowaliśmy się importem na szeroką skalę, ponieważ nie chcieliśmy podcinać gałęzi, na której siedzimy – mówi prezes Węglokoksu, Jerzy Podsiadło. Teraz ta strategia uległa pewnej modyfikacji.
Pod koniec ubiegłego roku Węglokoks przejął Węglozbyt należących do Kompanii Węglowej. Spółka posiadająca duży skład w Ostrowie dobrze wpisuje się w przyjętą i realizowaną przez Węglokoks strategię rozwoju handlu na rynku krajowym.
– To była kiedyś ogromna firma zajmująca się handlem węglem na rynku krajowym, w ostatnich latach nie miała już kompletnie żadnego znaczenia. Chcemy odbudować jej pozycje na rynku. Zakładamy, że w ciągu 2-3 lat powinna sprzedawać na ryku krajowym 2-3 mln ton węgla – informuje Jerzy Podsiadło.
Węglokoks zamierza poszerzyć wachlarz oferty handlowej również na rynku międzynarodowym.
– Do tej pory nie zajmowaliśmy się importem na szeroką skalę, ponieważ nie chcieliśmy podcinać gałęzi, na której siedzimy. Nie chcemy konkurować z naszymi głównymi klientami, tzn. spółkami węglowymi. Ta strategia uległa pewnej modyfikacji. Będziemy importować węgiel, ale stosunkowo niewielkie ilości pod nisze węglowe, czyli tak, żeby nie konkurować na polskim rynku z polskimi spółkami węglowymi – zaznacza prezes.
Węglokoks podpisał też umowę o Strategicznej Współpracy z Kompanią Węglową.
– Jednym z elementów tej współpracy jest porozumienie dotyczące ewentualnego wydobycia resztek z pokładu węgla kamiennego. To się bardzo dobrze rozwija. Są prowadzone końcowe analizy techniczne, ekonomiczne. Myślę, ze wkrótce dojdziemy do finału tej sprawy – uważa Jerzy Podsiadło.
Te wszystkie zmiany i inwestycje przygotowują spółkę do debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych. Prawdopodobnie jesienią Węglokoks będzie gotowy do tej operacji.
Czytaj także
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-02-23: Jerzy Stuhr: Kończę swoją karierę teatralną i pedagogiczną. Już nie wyjdę na scenę, ale jeszcze mam ciągotki filmowe
- 2024-02-27: Jacek Braciak: Pasjonuję się historią i czytałem różne książki o Stalinie. W spektaklu „Geniusz” nie chciałem go ani bronić, ani oskarżać, tylko pokazać jako człowieka
- 2024-03-05: Jacek Braciak: Z Jerzym Stuhrem się nie gra, z nim się rozmawia i jest. Na palcach jednej ręki mogę policzyć spotkania z takimi aktorami
- 2023-11-03: Walka ze smogiem zaczyna przynosić efekty. Jakość powietrza w Polsce powoli się poprawia
- 2023-11-15: Hałdy kopalniane to ogromne magazyny z surowcami. Ich zagospodarowaniem są zainteresowani m.in. producenci cementu
- 2023-07-04: Jaworzno kopalnia [przebitki]
- 2023-07-03: Rybnik elektrownia [przebitki]
- 2023-05-02: Prof. dr hab. Jerzy Bralczyk: Andrzej Pągowski jest nie tylko plakacistą, ale i literatem. Jego obrazy to przecież teksty, aż czasem chciałoby się dodać zdanie czy dwa
- 2022-10-24: Regiony górnicze przygotowują się na życie po węglu. Liczą na środki z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.