Newsy

Wrocław trzecim największym rynkiem deweloperskim w kraju. Ponad połowa mieszkań ma metraż od 40 do 60 mkw.

2016-04-12  |  06:40

Pod względem sprzedaży i oferty mieszkań Wrocław jest trzecim największym rynkiem deweloperskim w kraju. Jak wynika z danych Centrum AMRON, średnia cena za 1 mkw. kształtuje się w okolicach 5,5 tys. zł i od wielu kwartałów pozostaje w miarę stabilna. Podobnie jak preferencje klientów. Ponad połowa sprzedanych mieszkań to dwu- lub trzypokojowe lokale mieszczące się w metrażu 40–60 mkw.

Z danych Centrum AMRON wynika, że najmniejsze lokale – poniżej 40 mkw. – stanowiły w ostatnich trzech latach ok. 15 proc. obrotu.

Nie obserwujemy zmian w preferencjach osób nabywających mieszkania – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bartosz Kuźniar, prezes zarządu działającego we Wrocławiu Lokum Deweloper. – Nadal najczęściej wybierane są małe lokale, o powierzchniach od 40 do 60 mkw., z większą liczbą pokoi na mniejszym metrażu. Nie sądzę, aby ta sytuacja się szybko zmieniła. Musiałaby znacznie wzrosnąć zasobność finansowa Polaków, czego na razie się nie spodziewamy.

Według niego uruchamiany właśnie rządowy program wsparcia rodzin wielodzietnych „Rodzina 500 plus” nie wzmocni znacząco popytu na mieszkania.

Trzeba pamiętać o tym, że szczególnie w dużych miastach sporą część klientów stanowią jednak osoby bezdzietne i single. Niekoniecznie więc rządowy projekt będzie wspierał budownictwo – wyjaśnia Bartosz Kuźniar.

Wrocław jest trzecim rynkiem w Polsce pod względem oferty deweloperskiej – wynika z danych Reas. W ubiegłym roku liczba mieszkań oferowanych do sprzedaży wzrosła o 4 proc.

Odnotowaliśmy w zeszłym roku wzrost sprzedaży mieszkań o 37 proc. Ten rynek się dalej świetnie rozwija. Ceny mieszkań są w zasadzie na stabilnym poziomie, nieco rosną, ale to nie jest duży wzrost. Dla nas, jako że jest to nasz podstawowy rynek, są to bardzo dobre wiadomości – podkreśla prezes Lokum Deweloper.

Z danych AMRON wynika, że w latach 2013–2015 kwartalne wahania cen nie przekroczyły 3 proc. Średnia całkowita cena nowego mieszkania wzrosła w ciągu trzech lat z poziomu 289 206 zł (I kw. 2013) do 313 605 zł (IV kw. 2015). Średnia cena transakcyjna na koniec ubiegłego roku wynosiła ok. 5,5 tys. zł za mkw. W dzielnicy Stare Miasto 1 mkw. nowego mieszkania kosztuje ponad 6,7 tys. zł, w Śródmieściu – ok. 6,3 tys. zł, a w dzielnicy Krzyki – ponad 5,8 tys. zł. Fabryczna i Psie Pole są tańsze – tu 1 mkw. kosztuje mniej niż 5,5 tys. zł

Mamy przekonanie, że to, co wytwarzamy, czyli mieszkania w centrum miasta o podwyższonym standardzie, to jest właśnie produkt, który jest najbardziej oczekiwany. Zapewnia on pełen komfort zamieszkiwania w centrum z dostępem do kultury, sztuki, do możliwości edukacyjnych dla dzieci – mówi Kuźniar.

Jak podkreśla, deweloperzy wciąż korzystają z niskich stóp procentowych. Popyt na mieszkania napędzają bowiem osoby, które kupują je w celach inwestycyjnych.

Myślę, że ta sytuacja się utrzyma. Sprzedaż napędza fakt, że z wynajmu mieszkań można uzyskać wysoki zwrot i to, że koszt kredytowania tego mieszkania jest dzisiaj bardzo niski i pewnie tak będzie w kolejnych jeszcze kwartałach – mówi Bartosz Kuźniar,

Jak wynika z analizy firmy Reas w całym 2015 roku na sześciu największych polskich rynkach (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań, Łódź) deweloperzy sprzedali ponad 51,8 tys. mieszkań. Rok wcześniej było ich 43 tys. O ponad 4 tys. wzrosła też rok do roku liczba mieszkań wprowadzonych do sprzedaży, osiągając poziom 51,9 tys. Lokali dostępnych w sprzedaży pod koniec grudnia 2015 roku było 48,7 tys.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

Handel

Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

Problemy społeczne

Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.