Newsy

Wysokie ceny paliw uderzają we właścicieli stacji benzynowych

2012-11-21  |  06:40
Mówi:Halina Pupacz
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Izba Paliw Płynnych
  • MP4

    Wysokie ceny paliw sprawiają, że właściciele stacji działają na krawędzi opłacalności. Marże utrzymują się poniżej 5 proc., a stacje nie mogę sobie pozwolić na ich podniesienie, by nie stracić klientów. Sytuację na razie ratuje to, że ceny w najbliższych miesiącach nie powinny pójść w górę.

    Dziś stacje zarabiają na paliwie w granicach 3,5 5 proc. jego ceny.

     – To nie jest marża, która pozwala na generowanie zysków czy chociażby odbudowę majątku trwałego, ale jakoś można przy tej marży funkcjonować – mówi Halina Pupacz, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych. – Natomiast zabranie możliwości tworzenia wartości dodanej tym przedsiębiorstwom będzie prowadzić nieuchronnie do zamykania tych obiektów.

    Od kilku tygodni, ceny paliw utrzymują się na stabilnym poziomie. Za litr benzyny bezołowiowej płacimy średnio 5,59 zł, natomiast za litr oleju napędowego o 6 groszy więcej.

     – Nie przewidujemy w najbliższych miesiącach znaczącego skoku cen paliw w górę – mówi Halina Pupacz.

    Trudno też oczekiwać większych obniżek, choć wysokie ceny odstraszają klientów. Ropa na rynkach światowych wciąż jest droga. Za baryłkę ropy Brent na giełdzie w Londynie trzeba dziś zapłacić prawie 110 dolarów. Ale ceny surowca to nie wszystko. Równie istotny wpływ na ceny paliw – i to w całym regionie – mają obciążenia podatkowe.

     – W Europie są najwyższe na świecie – zauważa Pupacz.

    W Polsce do budżetu trafia ponad połowa tego, co wskaże wyświetlacz dystrybutora. Najwięcej w postaci akcyzy. Jej stawka za 1000 litrów oleju napędowego wynosi 1196,00 zł. Do tego należy dodać 249,92 zł opłaty paliwowej i 23 proc. podatku VAT. Dzięki temu każdego roku budżet państwa jest bogatszy o ponad 50 miliardów złotych.

    Podobnie jest w innych krajach, gdzie obciążenia z tytułu opłat paliwowych, akcyzy i podatków stanowią od 20 do 30 proc. dochodów budżetowych. Trudno więc, by rządy ochoczo zdecydowały się na ich cięcia. Szczególnie w dobie kryzysu.

    Trudno też wyobrazić sobie, by Polska jako jedyna poszła w tym kierunku. Dyskusja na ten temat musiałaby być dyskusją ogólnoeuropejską – zwracają uwagę eksperci. Należymy do Unii, musimy więc respektować przyjęte przez nią zasady, w tym zasady podatkowe.

     – Chociaż w dobie kryzysu, w jakim znajduje się gospodarka globalna, sądzę, że w którymś momencie ten problem musi zostać podniesiony – zwraca uwagę szefowa Polskiej Izby Paliw Płynnych.

    Na polskim rynku funkcjonuje dziś około 6800 stacji benzynowych. Najwięcej należy do niezależnych operatorów – ponad 3000. PKN Orlen ma ponad 1700 obiektów, Lotos blisko 400, natomiast do koncernów zagranicznych należy ok. 1300. Branża paliwowa w Polsce zatrudnia kilkadziesiąt tysięcy osób.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.