Mówi: | Jolanta Kijoch |
Firma: | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad |
Zasięg viaTOLL zwiększy się o 400 km. Dwa etapy rozszerzenia zaplanowano na październik i listopad
Jeszcze w tym roku sieć płatnych dróg viaTOLL powiększy się o kolejne odcinki. Do systemu włączonych zostanie 400 kilometrów nowych dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. – System się sprawdził, generując znaczne przychody – ocenia Jolanta Kijoch z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Po dwóch latach funkcjonowania system wygenerował blisko 2 mld zł. Zebrane w ten sposób pieniądze zasilają konto Krajowego Funduszu Drogowego.
System viaTOLL zaczął działać w lipcu 2011 roku. W ocenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z perspektywy dwuletnich doświadczeń można powiedzieć, że system się sprawdził.
– Elektroniczny system poboru opłat z sukcesem zastąpił system winietowy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jolanta Kijoch z GDDKiA. – Po drugie, prognozowane przychody w porównaniu z rzeczywistymi są na tym samym poziomie.
Do tej pory przychody przekroczyły 1,855 mld zł, a koszty budowy systemu zwróciły się już po 17 miesiącach.
System viaTOLL w początkowej fazie działania obejmował swym zasięgiem ok. 1 560 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, którymi zarządzała GDDKiA. Dzisiaj jest blisko 2 200.
– W tym roku jeszcze jest planowane rozszerzenie w czwartym kwartale, podzielone na dwa etapy: pierwszy pod koniec października, drugi pod koniec listopada – mówi Kijoch.
Obejmie w sumie 400 km nowych szlaków komunikacyjnych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że sukcesywnie system będzie poszerzany wraz z budową kolejnych odcinków dróg i autostrad. Docelowo w 2018 roku ma objąć 7 000 km.
– Nowo budowane i oddawane odcinki będziemy obejmować poborem. Będą to odcinki dróg o klasie wyższej, czyli autostrady i drogi ekspresowe – tłumaczy przedstawicielka Dyrekcji.
Wygenerowane przez system przychody trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego i są przeznaczane na dalszą rozbudowę sieci drogowej. Dzięki części tych środków remontowane są istniejące już szlaki komunikacyjne.
Czytaj także
- 2024-05-06: Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-03-26: Trwają przygotowania do wdrożenia dużych zmian w zbiórce i recyklingu odpadów. Od przyszłego roku konsumenci będą musieli znacząco zmienić nawyki
- 2024-04-16: Coraz więcej głosów za przesunięciem systemu kaucyjnego na 2026 rok. Pospieszne zmiany mogą wywołać problemy w gminach
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.
Problemy społeczne
Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych
Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.
Regionalne - Śląskie
Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji
Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.