Mówi: | Michał Kanownik |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | ZIPSEE „Cyfrowa Polska” |
Zmiana prawa ukróciła wyłudzenia VAT w handlu smartfonami i tabletami. Oszuści przerzucili się na dyski twarde i procesory
Odwrócony VAT sprawdził się w walce z procederem wyłudzeń podatku na smartfonach, tabletach czy konsolach. Budżet mógł zyskać na tym w ciągu roku ok. 500 mln zł – szacują eksperci ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i kancelarii DLA Piper. Jednocześnie zaczął tracić na wyłudzeniach VAT w obrocie procesorami i twardymi dyskami.
– W 2013 roku odnotowaliśmy na polskim rynku apogeum karuzeli VAT na produktach typu smartfon, tablet czy konsola do gier. Tylko na smartfonach skala wyłudzeń sięgała około 2 mld zł rocznie – mówi agencji informacyjnej Newseria Michał Kanownik, prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska”, organizacji zrzeszającej producentów i importerów sprzętu elektrycznego i elektronicznego. – Kiedy 1 lipca ubiegłego roku zaczął obowiązywać odwrócony VAT na te produkty niemalże z dnia na dzień skala wyłudzeń została zminimalizowana.
Jak wynika z danych Eurostatu analizowanych przez kancelarię DLA Piper, przed lipcowymi zmianami występowały liczne nieprawidłowości w handlu tymi produktami. Wartość ich importu i eksportu, którą raportowały polskie firmy znacząco różniła się od tej, zgłaszanej przez inne kraje. Autorzy raportu stwierdzili, że sprzęt ten przestał być przedmiotem karuzel podatkowych i szacują, że państwo w ciągu roku zyskało przynajmniej 500 mln zł. Kanownik ocenia, że budżet państwa zaczął być beneficjentem odwróconego VAT już po około 3-4 miesiącach po jego wprowadzeniu.
– Bardzo ważna również jest ogromna korzyść dla uczciwych przedsiębiorców, którzy w końcu mogą normalnie konkurować na rynku, handlując tymi produktami. Niestety, oszuści nie lubią próżni – zaczęli zarabiać na twardych dyskach czy procesorach – wskazuje prezes związku.
Tylko w ubiegłym roku na karuzelach podatkowych w obrocie dyskami twardymi i procesorami Skarb Państwa mógł stracić ok. 400 mln zł.
– Apelujemy więc o poszerzenie mechanizmu odwrotnego obciążenia o te produkty. Jest to jedyne na dzień dzisiejszy skuteczne i bardzo szybkie do wdrożenia narzędzie w walce z wyłudzeniami VAT, a dodatkowo neutralne kosztowo zarówno dla budżetu państwa, jak i dla przedsiębiorców i konsumentów – podkreśla Kanownik.
Przekonuje, że takie rozwiązanie jest konieczne również ze względu na wspólny wniosek Austrii i Czech o stosowanie odwróconego VAT-u w transakcjach między przedsiębiorcami.
– Jeśli na tych dwóch rynkach pojawi się powszechny VAT odwrócony, firmy oszukujące natychmiast będą musiały przerzucić się na inne rynki. A Polska jako duży rynek zbytu z wysokim VAT-em jest bardzo atrakcyjna. Obawiamy się tego, że bez wprowadzenia zabezpieczeń, oszuści z rynku czeskiego czy austriackiego przerzucą się na polski rynek i wtedy będziemy mieli problem zdecydowanie większy niż obecnie – mówi Michał Kanownik.
Wskazuje, że firmy zajmujące się fikcyjnym handlem korzystają z „najlepszych doradców podatkowych oraz prawnych”. W efekcie doskonale wiedzą, co się dzieje na rynku i co trzeba zrobić, żeby dopasować się do zmieniających się okoliczności legislacyjnych.
DLA Piper w swoim opracowaniu wskazuje, że mechanizm odwróconego VAT-u może rozwiązać problem oszustw podatkowych do czasu wdrożenia nowych regulacji rynkowych, nad którymi pracuje Komisja Europejska. Ponadto ZIPSEE „Cyfrowa Polska” proponuje dodatkowo wprowadzenie check-list do wypełnienia przed podpisaniem umowy handlowej, które zawierałaby zbiór dokładnych czynności sprawdzających uczciwość i wiarygodność potencjalnego partnera.
Czytaj także
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
- 2024-07-24: Podatki od żywności wysokoprzetworzonej mogą pomóc walczyć z otyłością. Wpływy z nich można przeznaczyć na dopłaty do zdrowego jedzenia
- 2024-05-22: Metawersum ogromną szansą dla Polski. Liderami wdrożeń są na razie największe przedsiębiorstwa
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
- 2024-02-21: W lutym spodziewany jest projekt zmian w podatku Belki. Kwota wolna od tej daniny mogłaby być zachętą do inwestowania
- 2023-09-27: Samorządy na coraz większym minusie. Pogrąża je m.in. duża niestabilność regulacyjna i rosnąca liczba zadań
- 2023-07-24: Branża piwowarska przestrzega przed znaczącymi podwyżkami cen piwa. To może być efekt kar za brak nowego systemu kaucyjnego na czas
- 2023-06-16: Dobre wiadomości dla kierowców przed wakacjami. Rachunki za tankowanie będą nawet o 20 proc. niższe niż rok temu
- 2023-03-03: Walka z korupcją jednym z najważniejszych wyzwań dla ukraińskiej gospodarki. Polska może posłużyć za przykład
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.