Newsy

Zmiany w VAT uproszczą życie przedsiębiorcom

2012-11-22  |  06:25
Mówi:Katarzyna Rola-Stężycka
Funkcja:ekspert
Firma:Tax Care
  • MP4

    Moment powstania obowiązku płacenia VAT i zmiana przepisów dotyczących wystawienia faktur to jedne z ważniejszych zmian w ustawie o VAT, nad którymi pracuje Sejm. Przepisy zmieniają też wysokość podatku VAT na niektóre wyroby. Z kolei ustawa okołobudżetowa utrzymuje do końca 2013 roku ograniczenia możliwości odliczania podatku VAT od tzw. samochodów z kratką.

    Zmiany w VAT dotyczą dwóch ustaw: samej ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy okołobudżetowej. Jedną z ważniejszych zmian w tej pierwszej jest przyjęcie zasady, że obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

    – Jedną z bardziej znaczących zmian w ustawie o VAT będą przepisy związane z momentem powstania obowiązku podatkowego – mówi Agencji Informacyjnej Katarzyna Rola-Stężycka z Tax Care.  – Zmiany te uproszczą rozpoznawanie chwili, kiedy ten podatek trzeba będzie rozliczać, aczkolwiek z drugiej strony przez niektórych przedsiębiorców mogą być odczytywane jako zmiany negatywne – dodaje ekspertka.

    Chodzi o takie sytuacje, w których firmy mogły regulować termin zapłaty podatku VAT poprzez wystawianie faktury na przykład jakiś czas po rzeczywistym wykonaniu zlecenia.

    Kolejne zmiany obejmą przepisy dotyczące samego fakturowania.

    – Możliwe będzie wystawianie tzw. faktur uproszczonych, co oznacza, że przedsiębiorca wystawiając fakturę na kwotę około 450 złotych będzie mógł nie podawać wszystkich danych formalnych dotyczących np. nabywcy – wyjaśnia Katarzyna Rola-Stężycka.

    Wprowadzenie faktur uproszczonych oznacza wiele korzyści dla firm.

    – Z tej zmiany skorzystają przede wszystkim ci przedsiębiorcy, którzy mają dosyć szeroki i zmienny krąg odbiorców, czyli nie mają wprowadzonej jednej bazy swoich kontrahentów, dla których z automatu mogą wydrukować fakturę, tylko często przychodzi inny klient, inny odbiorca i każdorazowo trzeba te dane uzupełniać – podkreśla ekspertka Tax Care.

    Pozwoli to przy mniejszych transakcjach oszczędzić czas.

    Innym rozwiązaniem, też pozytywnym, w zakresie fakturowania będzie wprowadzenie faktury zbiorczej, którą będzie można wystawić raz w miesiącu i objąć nią pewną ilość transakcji – mówi Katarzyna Rola-Stężycka.

    Faktury zbiorcze będą mogły objąć transakcje z całego miesiąca, co pozwoli uniknąć konieczności wystawiania faktur zaliczkowych i faktury końcowej. W konsekwencji będzie mniej obowiązków formalnych przy tego typu transakcjach.

    Inne zmiany obejmą poniesienie stawki VAT na niektóre wyroby.

    – Wzrośnie stawka VAT z 8 do 23 proc. na wyroby sztuki ludowej, rękodzieła oraz rzemiosła ludowego i artystycznego, co może oznaczać także wzrost biletów do kina – tłumaczy ekspertka.

    Podniesieniu z 8 do 23 proc. ma ulec także stawka VAT na kawę latte, ponieważ obniżona 8-proc. stawka VAT nie będzie obejmowała już kawy zabielanej, która do tej pory traktowana była jako napój mleczny i dlatego opodatkowana była według stawki podstawowej.

    Na ubiegłym posiedzeniu Sejmu odbyło się drugie czytanie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Projekt został ponownie skierowany do Komisji Finansów Publicznych. Zgodnie z proponowanymi przez posłów z Komisji zmianami ustawa powinna wejść w życie od początku 2014, a nie 1 lipca 2013 roku, jak zakłada projekt.

    Uchwalona przez Sejm ustawa okołobudżetowa przewiduje z kolei utrzymanie do końca 2013 r. ograniczenia związanego z odliczaniem VAT przy zakupie samochodów z tzw. kratką i paliwa do nich.  Pozostanie więc możliwość odliczenia do 60 proc. podatku, ale nie więcej niż 6 tys. zł. Przedsiębiorcy nie będą też ciągle mogli odliczać VAT-u od paliwa do swoich firmowych samochodów.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.