Newsy

Zmieniają się zwyczaje zakupowe Polek i Polaków. Kobiety odpowiadają za większość wydatków w rodzinie

2015-06-10  |  06:15

Kobiety zarabiają coraz więcej i coraz chętniej robią zakupy w branżach dotąd postrzeganych jako męskie, czyli w motoryzacji, nieruchomościach oraz finansach. Współczesna kobieta często odpowiada za większość wydatków w rodzinie. Z kolei mężczyźni coraz lepiej radzą w branżach typowo kobiecych, czyli modzie i kosmetykach. Zmiany w zwyczajach zakupowych powinni brać pod uwagę reklamodawcy.

Preferencje zakupowe Polek i Polaków bardzo się zmieniają – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Joanna Stopyra z firmy Beauty Management PR & Marketing to Women. –  Trend jest taki, że kobiety ze swoim portfelem wchodzą w branże stereotypowo uznane za męskie, czyli motoryzację czy elektronikę. Z kolei panowie coraz większy mają udział na rynkach uznawanych za kobiece, czyli modzie, kosmetykach, kuchni oraz produktach dla dzieci.

Według raportu „Gender Factor. Męskie branże w kobiecych rękach” współczesny młody mężczyzna w wieku 25-34 lata to modny wrażliwiec, który coraz większą wagę przywiązuje do tego, jak wygląda i co kupuje. Bardzo często podejmuje decyzje zakupowe podobnie jak kobieta, czyli pod wpływem impulsu, mody i trendów. Natomiast konsumentka z tej samej grupy wiekowej to Zosia Samosia, która coraz więcej zarabia, zdobywa wykształcenie i decyduje o wydatkach w rodzinie.

Jak twierdzą autorzy raportu, siłę zakupową młodych kobiet można określić paliwem napędowym współczesnej gospodarki. Zwłaszcza że w Polsce rośnie liczba samotnych matek oraz kobiet, które są żywicielkami rodziny. Według Głównego Urzędu Statystycznego obecnie 4,5 mln pań odgrywa takie role, czyli prawie ćwierć miliona więcej niż przed czterema laty. 

Współczesna Polka to też kobieta, która stawia na edukację. A ciągła edukacja wraz z coraz większymi zarobkami zwiększają siłę zakupową kobiet na przyszłość – mówi Stopyra.

Ogólnie najwięcej zakupów dokonują kobiety w wieku od 25 do 34 lat oraz po 55. roku życia. Wspólnym ich mianownikiem jest to, że mają przestrzeń, żeby realizować swoje pragnienia i potrzeby. Współczesna, statystyczna Polka rodzi pierwsze dziecko między 27 a 29. rokiem życia. Do tego czasu zarobione pieniądze może przeznaczać wyłącznie na siebie. Jedna czwarta przy tym otrzymuje dodatkowe środki od rodziny przed ukończeniem 26 lat. Kobiety z pokolenia 55+ natomiast odchowały już dzieci, a tym samym zakończyły proces ich finansowania i również więcej pieniędzy mogą już przeznaczać na własne potrzeby.

To, że płeć żeńska jawi się jako rosnąca siła zakupowa, jest trendem globalnym – twierdzi Joanna Stopyra. – To oznacza, że żadna branża, w tym finansowa czy nieruchomościowa, nie powinny dziś tego faktu lekceważyć.

Jak wynika z raportu, przedstawiciele obu płci uważają, że ich wizerunek w reklamach jest oparty na stereotypach. Do konsumentek nie przemawia komunikacja produktów finansowych (32 proc.), nieruchomości (29 proc.), ubezpieczeń (28 proc.), alkoholi (24 proc.) i erotyki (28 proc.). Co ciekawe, na branżę motoryzacyjną wskazało tylko 19 proc. kobiet, co przy innych wynikach jest wskaźnikiem niskim jak na sektor uznawany za typowo męski.

Na przestrzeni ostatnich lat sektor motoryzacyjny odrobił lekcję i coraz więcej skutecznych kampanii reklamowych kieruje również do kobiet – ocenia Joanna Stopyra. – Znacznie gorzej pod tym względem wypadają finanse, nieruchomości czy ubezpieczenia. To branże najczęściej wskazywane są przez kobiety jako te, których komunikacja do nich nie przemawia.

Z kolei branżą, której komunikacja w największym stopniu nie odnosi się do mężczyzn, są produkty dla dzieci (24 proc.).

Wśród najważniejszych czynników wpływających na wybory konsumenckie kobiety zaliczają kolejno cenę, jakość oraz wartości reprezentowane przez markę. Zaś dla mężczyzn na pierwszym miejscu jest jakość, potem cena, a na trzecim – rozpoznawalność logotypu.

Według autorów raportu płeć różnicuje także stosunek do zakupów. Dla kobiet zdecydowanie częściej jest to przyjemność, dla mężczyzn – raczej zadanie i obowiązek. Duża grupa konsumentów obu płci uznaje przy tym zakupy za coś w rodzaju polowania, ale w grupie męskiej to młodzi panowie w wieku od 18 do 24 lat znacznie zawyżają ten wynik. Oznacza to, jak tłumaczą analitycy, że mężczyźni stają się coraz bardziej wrażliwi na wszelkiego rodzaju promocje, kupony, rabaty czy oferty specjalne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.